Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Je eiwitten per dag berekenen doe je zo! (met calculator)

Gezondheid

Ben je benieuwd hoeveel eiwitten jij idealiter nodig hebt? Dat kan je eenvoudig zelf berekenen. En als je graag wat hulp wilt bij je rekenwerk hebben wij een calculator voor jou klaarstaan.

Hoeveel eiwitten per dag heb je nodig? 

De hoeveelheid eiwitten berekenen die je nodig hebt, is best interessant. Eiwitten zijn namelijk erg belangrijk en hebben heel veel verschillende functies in het lichaam. Ze zijn o.a. nodig voor de aanmaak van enzymen, hormonen, transportmoleculen, je huid, haar en nagels. Maar de grootste hoeveelheid wordt gebruikt voor het onderhouden en opbouwen van je spieren. 

Daarom is het aantal eiwitten dat je per dag nodig hebt, bijna uitsluitend afhankelijk van je lichaamsmassa en het type sport dat je doet. 

Lichaamsmassa

Hoe meer lichaamsmassa je hebt, hoe meer (spier)cellen je dient te onderhouden. De verhouding tussen vet en spieren maakt ook een verschil, maar het is niet nodig om dit mee te nemen in de berekening. 

Type sport

Indien je niet sport, dan dien je ook je spieren te onderhouden, maar het kost veel minder energie. Als je krachttraining doet, dan breek je bewust je spiermassa af en heb je extra veel eiwitten nodig om dit weer op te bouwen. Iemand die conditietraining doet, breekt ook spiermassa af, maar veel minder. 

Eiwitbehoefte berekenen

Om je eiwitbehoefte te berekenen heb je dus enkel je gewicht nodig en een inschatting van welk type sporter je bent. Iemand die bijvoorbeeld intensief tennist, kan zichzelf wel tot een kracht- en cardiosporter rekenen. Iemand die alleen fietst, is een echte duursporter. 

De 3 type sporters zijn: 

  • Niet-sporter: 1,4 gram eiwit per kg lichaamsgewicht
  • Cardio-/duursporter: 1,6 gram eiwit per kg lichaamsgewicht
  • Kracht- en cardiosporter: 1,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht

Eiwitinname berekenen: een voorbeeld

Stel dat je een krachtsporter bent van 80 kg, dan heb je 1,8 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht nodig. Dus 80 kg x 1,8 gram = 144 gram eiwitten per dag. 

Indien je wil weten hoeveel kcal dit zijn, vermenigvuldig je dit getal met 4. Dat komt omdat 1 gram eiwit 4 kcal bevat. Dat wordt dus 144 gram x 4 kcal = 576 kcal. 

Je eiwitbehoefte voor aankomen of afvallen

Als je wil aankomen of afvallen blijft je eiwitbehoefte ongewijzigd. 

Sommige mensen denken dat je meer eiwitten nodig hebt als je wil afvallen om je spiermassa niet te verliezen. Maar als je op een rustig tempo afvalt en je spiermassa blijft stimuleren met krachttraining is dit niet het geval. 

Als je wil aankomen in spiermassa lijkt het logisch om nog meer eiwitten te eten. Maar het aantal gram spiermassa dat je kan aankomen per week of per maand is zo klein, dat een veel grotere eiwitinname niet zinvol is. Let op, je moet echt wel voldoende eiwitten innemen om spieren te kweken, maar niet meer dan nodig is. 

Calculator om je eiwitbehoefte te berekenen

Wil je je eiwitten berekenen en heb je geen rekenmachine bij de hand of wil je je eigen rekenwerk even nakijken? Gebruik dan onze calculator. Hiermee bereken je meteen ook je totale energiebehoefte, je gewenste vetinname en de ideale hoeveelheid koolhydraten

👉 Bereken hier je dagelijkse eiwitbehoefte