Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Voedingsschema voor spieropbouw! Laat ons helpen!

Aankomen

Om spiermassa op te bouwen heb je de perfecte balans nodig tussen een sterke trainingsprikkel en een optimaal herstel. Daarvoor is het essentieel dat je eet in een calorie overschot. Ontdek hoe een voedingsschema voor spieropbouw je verzekert van de juiste hoeveelheid calorieën en macronutriënten om de aanmaak van spiermassa te optimaliseren.

Aankomen in spiermassa met een voedingsschema

Een voedingsschema voor spieropbouw doet meer voor jou dan calorieën tellen. Om optimaal in spiermassa aan te komen is het namelijk niet voldoende om in een calorie-overschot te eten. Het is minstens even belangrijk dat de verhouding van al je macronutriënten klopt.

Stel dat je bijvoorbeeld wel voldoende calorieën inneemt, maar vooral in de vorm van koolhydraten, dan loop je het risico dat je onnodig veel aankomt in vetmassa. Ben je bovendien ook nog slordig met je hoeveelheid eiwitten, dan zul je helemaal niet in spiermassa aankomen.

Erger nog, in plaats van spieropbouw kan je zelfs spiermassa verliezen! Tijdens je intense training breek je namelijk spiermassa af. Als je dit niet compenseert met een optimale recuperatie en de aanvoer van voldoende eiwitten, dan kan je dus zelfs spiermassa verliezen. 

Een voedingsschema neemt je al deze zorgen uit handen. Zo kan jij je focussen op de kwaliteit van de trainingen. En door wekelijks je vet- en spiermassa te meten kan je eventueel je schema wat bijsturen.

Net zoals je met een trainingsschema planmatig te werk gaat in de gym, breng je met een voedingsschema de nodige structuur aan in je eetgewoonten. Zo laat je niets aan het toeval over en heb je alle tools in handen voor een optimaal resultaat. 

De voordelen van een voedingsschema op een rijtje: 

Je ziet dat een voedingsschema voor spieropbouw meer doet dan je voorzien van calorieën. Hier vatten we alle voordelen samen:

  • Juiste hoeveelheid calorieën.
  • Ideale verhouding eiwitten zodat je spieropbouw gemaximaliseerd wordt. 
  • Ideale hoeveelheid koolhydraten voor voldoende energie, maar zonder onnodig aan te komen in vet. 
  • Juiste hoeveelheid vet voor de stimulering van belangrijke hormonen zoals testosteron. 
  • Voldoende gezonde voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels, die allemaal direct en indirect een rol hebben in spieropbouw. 
  • Een gestructureerd plan dat je controle geeft over je proces. 
  • Indien nodig kan je je schema gericht bijsturen. 

Voedingsschema spieropbouw man

Een voedingsschema voor mannen is niet veel anders dan voor vrouwen. Althans, een kwalitatief voedingsschema is gebaseerd op dezelfde principes. Maar omdat mannen meestal groter zijn en meer wegen zullen ze echter gemiddeld meer calorieën nodig hebben. Dat betekent dus ook meer eiwitten, vetten en koolhydraten

Voedingsschema spieropbouw vrouw

Een gemiddelde vrouw weegt minder dan een man, maar zelfs een vrouw die evenveel weegt, zal in verhouding gemiddeld iets meer vetmassa hebben. Dat komt omdat vrouwen van nature iets meer vet opstapelen dan mannen, denk maar aan de rondere billen en borsten. 

Dat wil zeggen dat vrouwen in verhouding meer vet en dus minder spiermassa hebben. Hierdoor is hun behoefte aan eiwitten iets kleiner dan bij mannen met hetzelfde gewicht, maar het verschil is niet groot. 

Nadelen van zelf een voedingsschema voor spieropbouw maken

Je kan natuurlijk zelf aan de slag gaan met je eigen voedingsschema. Het leuke is dat dit je inzicht geeft in hoe je lichaam werkt en waar al de verschillende voedingsstoffen voor dienen. Je leert waarop de hoeveelheid calorieën en macronutriënten is gebaseerd. Maar helaas heeft een eigen schema maken ook wel wat nadelen. 

  • Het is veel rekenwerk.
  • De juiste recepten laten overeenkomen met je macro’s is erg lastig.
  • Het kost sowieso heel veel tijd.
  • Je moet het elke week opnieuw doen.
  • Indien je gewicht verandert moet je al je rekenwerk opnieuw doen. 
  • Indien je je schema moet bijsturen moet je ook al je rekenwerk opnieuw doen.

Onze voedingsschema's voor spieropbouw

Een voedingsschema voor spieropbouw van FitChef neemt al het werk van jou over. Wanneer je je aanmeldt en je gegevens invult, wordt je optimale hoeveelheid calorieën en macronutriënten bepaald. In slechts enkele minuten heb je een gepersonaliseerd voedingsschema klaar! 

👉 Meld je hier aan voor onze voedingsschema's

Via je dashboard kan je je voedingsschema nog verder personaliseren. Zo heb je een aantal unieke opties: 

  • Kies hoeveel eetmomenten je wil per dag. 
  • Stel zelf je hoeveelheid macro’s in (of laat het door ons berekenen)
  • Pas je schema aan, aan rustdagen en trainingsdagen.
  • Geef aan waar je intolerant voor bent. 
  • Sluit voedingsmiddelen uit die je niet lust of niet wil eten.
  • Update elke week je gewicht en je schema wordt zo geoptimaliseerd.

Kortom: door je aan te melden voor een voedingsschema voor spieropbouw neemt FitChef je al het harde werk uit handen! Behalve het tillen van de zware gewichten, dat moet je zelf doen.