Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

18 tips om buikvet te verliezen

Afvallen

Buikvet verliezen is voor veel mensen erg frustrerend. Hoewel de weegschaal na een tijdje diëten vaak minder kilo’s aangeeft, lijkt er aan die buik weinig te veranderen. Het is wel zo dat elke persoon een andere vetverdeling heeft, waardoor we er allemaal net iets anders uitzien. Maar de buik is bijna voor iedereen de moeilijkste plaats om vet te verbranden. Kan je eigenlijk wel lokaal buikvet kwijtraken? Wat is de beste manier om snel buikvet te verliezen?

Kan je lokaal buikvet verliezen? 

Ja en nee. Als je buikvet wil verliezen zal je je lichaam in zijn geheel moeten aansporen om vetten te verliezen. Zoals we weten doen we dit door minder te eten en meer te sporten. Zodra je lichaam een tekort heeft aan calorieën zal het vet gaan verbranden. Het haalt dat vet automatisch van verschillende plaatsen in je lichaam.

Sommige mensen vallen sneller af aan hun billen of borsten, anderen in hun gezicht of aan hun buik. Hoewel deze vetverdeling grotendeels individueel bepaald is en ieder lichaam uniek maakt, is het toch mogelijk om dit een beetje te beïnvloeden. De vetverdeling wordt namelijk ook bepaald door je hormoonbalans.

Door een hoge opstapeling van stresshormonen zoals cortisol zal je meer vet rond je middel gaan opslaan. En ook maakt cortisol het veel moeilijker om buikvet te verliezen. Dat komt omdat buikvet tot wel vier keer meer cortisol receptoren heeft dan andere types vet in je lichaam.

De beste manier om snel buikvet te verliezen

Om snel buikvet te verbranden zal je dus in de eerste plaats moeten afvallen en vet verliezen door voldoende te bewegen en te eten met een calorietekort. Om plaatselijk buikvet te verliezen is het belangrijk om te kijken hoe je optimaal kan eten en bewegen om je hormonen positief te beïnvloeden.

Wanneer er minder stresshormonen aanwezig zijn in het lichaam, dan zal je buik ook minder hard gaan vasthouden aan deze vetten. Het is gelukkig niet zo moeilijk als het lijkt. Met deze 18 tips tover jij nog voor de zomer je sixpack tevoorschijn! 

18 tips om buikvet te verliezen

1. Gebruik een eetschema

Een eetschema zorgt ervoor dat je het juiste aantal calorieën en macronutriënten binnenkrijgt. Want als je wilt afvallen heb je een calorietekort nodig, maar dit mag niet te groot zijn. Je lichaam ervaart een te streng dieet namelijk als een stressfactor waarbij het juist buikvet wil behouden. Met de eetschema's van FitChef Premium doen wij al het denk- en rekenwerk voor jou en hoef je enkel nog het plan te volgen.

👉 Aanmelden voor FitChef Premium

2. Vermijd snelle suikers

Snelle suikers hebben een grote invloed op je bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel is naast een calorietekort een van de belangrijkste factoren om te kunnen afvallen. Een te hoog insuline-niveau vertelt je lichaam namelijk om vet op te slaan. Bij een stabiele bloedsuikerspiegel kan er vet worden vrijgemaakt om te verbranden. 

3. Eet minder vaak

Ook minder vaak eten heeft een positief effect op je insuline-niveau. De hele dag door snacken helpt niet je verbranding hoog te houden, maar wel je insuline-niveau. Je lichaam kan gerust een tijdje zonder eten. En het is juist op het moment dat je lichaam geen suikers meer kan verbranden, dat het zal overgaan op vetten. 

4. Sla je ontbijt eens over

Je ontbijt overslaan zorgt ervoor dat je de periode waarin je niet eet verlengt. Dit heeft een positief effect op je insuline-niveau, je testosteron en je groeihormoon. Dit principe staat bekend als intermittent fasting en is een heel effectief middel om droog te trainen.

5. Eet voldoende vetten

Het lijkt tegenstrijdig, maar om buikvet te verliezen moet je wel voldoende gezonde vetten blijven eten. Vetten werken verzadigend en zijn nodig voor de opbouw van belangrijke hormonen zoals testosteron. En zoals je nu al weet, de juiste hormoonbalans zorgt voor dat je buikvet kan verliezen en spieren kan opbouwen. 

6. Eet meer groenten

De meeste groenten bevatten meer dan 90% water en heel veel vezels. Daarom zijn ze heel laag in calorieën en toch erg verzadigend. Groenten bevatten ook veel belangrijke vitamines en mineralen zoals magnesium, zink en vitamine K die je fit en energiek doen voelen en je cortisolgehalte verlagen. 

7. Drink koffie

Dat is nog eens een leuke tip! Een of twee kopjes koffie in de ochtend, idealiter gecombineerd met intermittent fasting zorgt voor een sterke activering van de vetverbranding. Vermijd koffie later op de dag. Want dit beïnvloedt de kwaliteit van je slaap, waardoor je juist meer cortisol aanmaakt. 

8. Neem een voorgerecht

Door een gezond voorgerecht te nemen zoals een soep of salade stil je je eerste honger. Wanneer je dan aan je hoofdmenu begint kan je jezelf veel beter beheersen en heb je met een kleine portie voldoende. Hierdoor verdwijnt ook de drang om een dessert te nemen en voel jij je als een echte zenmeester. 

9. Eet meer plantaardig

Plantaardige producten zoals groenten, fruit, noten, zaden, en peulvruchten zijn supergezond en bevatten meer vezels en minder calorieën dan de meeste dierlijke producten. Als je moeilijk kan afvallen omdat je graag veel eet, dan kan je focussen op meer plantaardige voeding. Zo kan je makkelijk meer eten en je honger stillen zonder te veel calorieën op te nemen.

Uiteraard telt dit alleen voor gezonde onbewerkte voeding. Snelle suikers zijn ook plantaardig, maar bevatten veel koolhydraten. Die kun je dus beter niet te veel gebruiken in een eetschema om af te vallen. 

10. Blijf nuchter

Alcohol bevat omgerekend per gram meer calorieën dan suiker. Je lichaam ervaart alcohol als een toxisch product en dit belast de lever. Een overbelaste lever is bijvoorbeeld niet in staat om eigen oestrogeen af te breken wat zowel bij mannen als bij vrouwen oestrogeendominantie veroorzaakt. Dit zorgt bij beide geslachten voor meer opslag van buikvet. Ook verhoogt alcohol wederom de aanmaak van cortisol!

11. Drink veel water

Veel water drinken is zuiverend voor je lichaam. Het helpt de lever en het lymfestelsel om afvalstoffen uit het lichaam te drijven. Voldoende water drinken helpt ook tegen de honger en is uiteraard enorm belangrijk voor je energieniveau en alle lichaamsfuncties.

12. Ontstress

Het lichaam is erg veerkrachtig, maar onze drukke en gejaagde manier van leven zorgt voor teveel stress. En nogmaals: juist die stress is de belangrijkste aandrijver van de cortisolproductie. Dus doe minder, lees, lach, speel muziek, mediteer, ga zonnen of dansen en krijg er een strakke buik en goed humeur voor terug. 

13. Doe aan krachttraining

We denken vaak dat sporten belangrijk is om calorieën te verbranden. Maar dit is maar de halve waarheid. Een belangrijk effect van sport, en vooral van krachttraining, is dat je spieren opbouwt en je testosterongehalte verhoogt. Let wel op dat je niet te lang traint: bij workouts van meer dan een uur gaat wederom die cortisolproductie omhoog.

14. Eet vette vis

De Omega-3 vetzuren in vette vis staan bekend om hun positief effect op het hart en de bloedvaten. Zoals eerder genoemd zijn gezonde vetten essentieel om af te vallen. Vis is licht verteerbaar waardoor je je niet lui gaat voelen na de maaltijd. Zo hou je nog energie over om bijvoorbeeld te wandelen. Omega-3 kan ook het cortisolgehalte verlagen. 

15. Ga op tijd naar bed

Je slaap is essentieel om te herstellen. Enkel bij voldoende kwalitatieve diepe slaap produceer je groeihormoon, een belangrijk hormoon om je lichaam in balans te houden. Je diepe slaap situeert zich meestal in het begin van de nacht. Wie op tijd gaat slapen kan hier dus maximaal van profiteren. 

16. Eet voldoende vitamine C

Vooral citrusvruchten zitten boordevol vitamine C en dit helpt je insulinelevel te verlagen. Fruit is altijd gezond, en dankzij het vele water en de natuurlijk suikers kan het je een stevige energieboost geven voor je volgende workout.

17. Eet bewust

Hoe je eet is minstens zo belangrijk als wat je eet. Als je een gezonde maaltijd zonder te kauwen naar binnen speelt terwijl je nog snel een mail aan het beantwoorden bent, dan gaat je spijsvertering hier niet blij mee zijn.

Voldoende kauwen en rustig eten zorgt voor een ontspannen gevoel en een betere spijsvertering. Een lichtere vertering zorgt ervoor dat jij snel weer zin hebt om te bewegen. 

18. Boek een vakantie

Laten we afsluiten met een supertip. Een ontspannende vakantie is de ideale manier om te ontstressen. Bovendien kan je in de zon lekker genieten van een portie vitamine D.

Zodra je een vakantie boekt staat er ook een deadline in je agenda om je buikvet te verliezen. Dit is ongetwijfeld de beste motivatie om in actie te schieten en een van deze tips toe te passen.