Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Ongewenst aankomen door stress? Onze tips om dat te voorkomen

Aankomen

Stress, we lijken er maar niet aan te ontkomen. De gevolgen van stress op onze gezondheid zijn niet te onderschatten. Maar het effect op je lichaamsgewicht is niet eenduidig. Sommige mensen vermageren door stress en anderen komen er juist door aan.

Wat doet stress met je lichaam? 

Het fysiologische basisprincipe van stress is bij ieder mens hetzelfde. Acute stress zet je in de “fight or flight” modus, om je te wapenen tegen gevaar. 

Dat betekent dat er adrenaline en cortisol wordt aangemaakt, er wordt meer bloed naar je spieren en hersenen gepompt en minder naar je spijsverteringsstelsel. 

Deze mechanismen maken je op korte termijn dus meer bestand tegen een stressor en zijn dus erg zinvol als je moet wegrennen van een leeuw. 

Het probleem is dat we de hele tijd te veel (mentale, emotionele en fysieke) stress ervaren. En hiervoor is het systeem niet bedoeld. Op lange termijn treden er dus een soort “bijwerkingen” op van dit mechanisme die voor iedereen anders kunnen zijn en waarop je ook anders kan reageren. 

Hoe kan je afvallen van stress? 

Afhankelijk van hoe chronische stress inwerkt op jouw lichaam en hoe jij hierop reageert, is het goed mogelijk dat je afvalt van stress. Enkele achterliggende mechanismen hiervan zijn: 

  • Meer adrenaline: Adrenaline zorgt voor het vrijmaken van energie uit de vetcellen. Indien je deze energie gebruikt val je makkelijk af. 
  • Minder honger: Omdat je spijsverteringsstelsel wordt “platgelegd” heb je minder honger. Indien je dit niet compenseert op een ongezonde manier, eet je dus minder en val je af. 
  • Spierafbraak: Een verhoogd cortisol gehalte zorgt voor de afbraak van spieren om eiwitten om te zetten in energie. Je valt dus wel af, maar het is helaas ook spiermassa. 

Hoe kan je aankomen door stress?

Andere mensen lijken dan toch kilo’s aan te komen van stress, terwijl de onderliggende mechanismen hetzelfde zijn. Wat gebeurt er bij hen? 

  • Minder spiermassa. Door de afbraak van spiermassa, verlaagt je metabolisme en kom je op lange termijn aan. 
  • Cravings. Je hebt misschien geen echte honger, maar je lichaam wil wel snelle energie en verlangt daarom naar snelle suikers. Wie hier aan toegeeft, grijpt dus naar buitensporig veel ongezonde calorieën. 
  • Lagere vetverbranding. Omdat je lichaam snelle energie wil leveren, gebruikt het enkel suikers. Vetverbranding zorgt voor trage energie en is niet handig als je moet wegrennen van een tijger. Daarom is vet verbranden in tijden van stress erg moeilijk. 
  • Trager metabolisme. Hogere cortisol levels kunnen je schildklier beïnvloeden, waardoor je metabolisme stilvalt en je makkelijk aankomt. 

4 tips tegen aankomen door stress

Stresssituaties kunnen complex zijn en het beste is om persoonlijke begeleiding te zoeken. Enkele algemene zaken die je zeker deugd zullen doen zijn: 

1. Pas je voeding aan

Het is het meest waardevolle cliché dat we kunnen meegeven. Uiteraard is algemeen gezonde voeding belangrijk als je wil afvallen. Om het aankomen door stress tegen te gaan zijn vooral extra anti-oxidanten zoals vitamine C en omega-3 vetzuren belangrijk. Zij helpen je lichaam om te gaan met stress. 

Natuurlijk is gezond eten makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer je stress hebt. Bij FitChef willen we je zoveel mogelijk stress uit handen nemen. Met een maandelijks abonnement krijg je wekelijks eetschema’s op maat met gezonde en lekkere recepten. 

👉 Meld je hier aan voor eetschema’s op maat

2. Beweeg

Indien je matige stress hebt kan het helpen om je eens goed af te reageren tijdens een intens wedstrijdje tennis of squash. 

Maar indien je je futloos voelt door chronische stress kan je de HIIT-trainingen beter overslaan en even niet intens sporten. Focus dan liever op matig intensieve bewegingen zoals wandelen en fietsen of een vriendschappelijk partijtje badminton. Doe vooral wat je leuk vindt, en wat goed voelt. 

3. Slaap meer

Indien je onder stress staat heb je meer slaap nodig. Respecteer dit ook. Zorg voor een rustgevend avondritueel en ga op tijd naar bed. Kan je de slaap niet goed vatten omdat je bijvoorbeeld de hele tijd piekert, lees dan eerst de volgende tips om te ontspannen. 

4. Diepe ontspanning

Activiteiten waarbij je diep ontspant brengen je zenuwstelsel weer uit de fight or flight modus en in de rest en digest stand. Dat is ideaal om je lichaam te resetten en je zult er ook beter van slapen. 

Enkele voorbeelden zijn: een warme douche, lichaamscontact zoals een knuffel of een massage, een goed gesprek, een romantische film, een mindful diner met je partner of ademhalingsoefeningen.

Ook hier geldt: doe wat goed voelt. Wat voor de ene ontspannend werkt, is voor de ander stresserend. Luister naar je lichaam, geef het tijd en wordt een stukje wijzer.