Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Gezond afvallen zonder dieet, 7 praktische tips!

Afvallen

Afvallen zonder dieet is de ideale manier om verantwoord gewicht te verliezen en het er ook op lange termijn af te houden. De term 'dieet' houdt voor de meeste mensen namelijk in dat je slechts tijdelijk je eetpatroon verandert. Een dieet is vaak zo extreem dat het niet lang vol te houden is. Het zijn echter de vele kleine aanpassingen die op lange termijn het grote verschil maken. Ontdek 7 tips om gezond af te vallen zonder dieet.

Verantwoord afvallen zonder dieet

Afvallen zonder dieet kan je natuurlijk op verschillende manieren aanpakken. Je zou gewoon minder kunnen eten, maar nog wel steeds erg ongezond. Dan val je wel af, maar je voelt je er niet beter door. En als je je er niet beter door voelt, hou je het ook niet lang vol. 

Hoe je het ook wendt of keert, er is maar 1 manier om verantwoord af te vallen en het langdurig vol te houden, en dat is door het op een zo gezond mogelijke manier te doen. Door gezond te eten val je niet alleen af, maar voel je je ook veel beter. Dat geeft je zowel de fysieke als mentale kracht om er je levensstijl van te maken. Schrap het woord “dieet” alvast uit je woordenboek. 

Hoe snel kan je afvallen zonder dieet?

Er is theoretisch gezien geen reden waarom je met gezonde levensstijlkeuzes niet even snel kan afvallen als met een strak dieet. Als alles naar wens verloopt en je de juiste balans hebt gevonden kan je per maand zo'n 3-5kg aan lichaamsgewicht verliezen. Afhankelijk van je beginsituatie, aanpak en vooral je verloren of opgebouwde spiermassa zal dit bij jou sneller of trager gaan.

Langzaam afvallen zonder dieet?

Oké, in theorie kan je evenveel afvallen zonder dieet als met dieet. Maar in de praktijk lijkt het zonder dieet vaak iets langzamer te gaan. Omdat je niet exact afmeet wat en hoeveel je eet, duurt het even om de juiste balans te vinden om af te vallen. 

Levensstijlveranderingen pas je niet zomaar in 1 dag toe. Het is soms een proces van vallen en opstaan. Maar laat dit je niet ontmoedigen. Je kan het vergelijken met het verhaal van de haas en de schildpad. Afvallen zonder dieet gaat vaak langzamer van start, maar omdat je je nieuwe eetgewoonten helemaal eigen maakt, hou je het echt vol. En uiteindelijk haal je die overmoedige haasjes wel in.

7 tips om gezond af te vallen zonder dieet

Geen strakke regels, geen maaltijden uit een pakje, geen light producten. Wel normale en gezonde tips die je lichaam (en geest) meer energie geven, met minder kilocalorieën.

1. Waardeer lekkere salades

Salades hebben een nogal saaie reputatie en dat is volledig onterecht. Met lange tanden op een wortel kauwen is misschien niet zo aantrekkelijk, maar dan denk je in beperkingen in plaats van in mogelijkheden. Haal lekker veel verschillende verse ingrediënten in huis en combineer naar hartenlust. 

Begin met een basis van verschillende salades, spinazie en kool. Voeg andere (kiem)groenten toe zoals geraspte wortels, tomaten, paprika, komkommer en alfalfa. En kies dan voor een frisse 'touch' met een stukje fruit zoals nectarines, bosbessen of aardbeien. En dan hebben we het nog niet gehad over de toppings. Koude salades zijn hot! 

2. Eet soep

Het warme broertje van de salades is natuurlijk soep. Soep wordt vaak gezien als een voorgerecht. Op een dag waarop je 3 uur gesport hebt, is een klein soepje niet voldoende om je van voldoende energie te voorzien. Maar heb je een hele dag op kantoor gezeten en heb je geen sport ingepland? Dan is een flink bord soep als avondmaal prima. 

Heb je toch behoefte aan wat stevigers, dan kan je ook voor een maaltijdsoep kiezen. Roomsoep met een stuk stokbrood of een soep met gehaktballetjes of stukjes kip voorziet je van alle voedingsstoffen die je nodig hebt. En je zult meestal meer groenten eten en minder kilocalorieën dan bij een “normale” maaltijd. 

3. Wees creatief

Je mag gerust wat bakolie gebruiken als je een stukje vlees of vis wil klaarmaken. Maar een vette vis zoals zalm bevat van zichzelf al meer dan voldoende vet. Door deze te grillen in plaats van te bakken in extra vet, bespaar je heel wat onnodige kilocalorieën, zonder in te boeten op smaak.

Een andere optie is om je vis "en papilotte" te bereiden. Daarmee wikkel je de vis in aluminiumfolie en bak je deze in de oven. Door een beetje creatief te zijn met je bereidingswijzen bespaar je vanzelf al honderden calorieën.

4. Zie afvallen als bijzaak (gezondheid en vitaliteit als prio)

Afvallen zonder dieet is niet enkel een kwestie van slimme bereidingswijzen, de juiste mindset is minstens zo belangrijk. Als je enkel je voedingsgewoonten aanpast omdat je kilo’s wil verliezen is de motivatie meestal niet sterk genoeg om dat consistent toe te passen.

Alleen als je echt bewust kiest om van jouw gezondheid en vitaliteit een prioriteit te maken zal je elke dag de juiste keuzes maken, omdat je dat diep van binnen echt wil. En afvallen, dat is dan “slechts” een logisch gevolg van jouw gezonde levensstijlkeuzes. 

5. Beweeg nuchter

Door in de ochtend te bewegen op een nuchtere maag stimuleer je je lichaam om vetten te verbranden en je insulinegevoeligheid te verbeteren; een cruciale factor in gewichtsverlies! Bovendien geeft een frisse ochtendwandeling je een enorme boost om de rest van de dag je gezonde start verder door te zetten. Het geeft je fysieke en mentale energie die niet onopgemerkt zal blijven.

6. Luister naar je hongergevoel

Honger is niet slecht. Integendeel, af en toe een beetje honger hebben is heel normaal en gezond. Wij zijn het echter gewend om bij het geringste gevoel in onze maag naar eten te zoeken en ons weer vol te proppen. Wat je kan doen is je hongergevoel gebruiken als leidraad om af te vallen. 

Idealiter probeer je elke maaltijd zodanig te eten dat je ongeveer een uur voor de volgende maaltijd weer wat honger begint te krijgen. Je zal zien dat dit niet alleen goed is voor je gewicht, maar je zult je ook veel lichter en energieker voelen! 

7. Probeer onze eetschema's

Bij FitChef houden we niet van diëten. Wel willen we dat onze members zo efficiënt als mogelijk afvallen. Onze Premium eetschema’s zijn geen onderdeel van een streng dieet en bevatten enkel gewone normale maaltijden, perfect afgestemd op jouw energiebehoefte. Het enige dat jij hoeft te doen is de maaltijden klaarmaken en genieten van het hele proces. Je zult merken dat afvallen ook leuk kan zijn!

👉 Aanmelden voor eetschema's

Conclusie: Kan je afvallen zonder dieet? 

Gezond afvallen zonder dieet is absoluut mogelijk. Maar ook als je wil vermageren zonder dieet zal je een kleine inspanning moeten leveren! De sleutel tot een gezondere levensstijl is om het hele jaar door consistent te zijn en de juiste balans te vinden. En genieten hoort daar zeker nog bij.