Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Afvallen door te stoppen met alcohol: tips & tricks

Afvallen

Om af te vallen zal je calorieën moeten schrappen. Meestal hoor je dan dat mensen willen stoppen met koolhydraatrijke producten zoals brood, aardappelen en pasta. Maar als je bij de lunch het broodmandje opzij zet en in de avond een paar biertjes of wijntjes drinkt dan zal er aan je buik niet veel veranderen. Integendeel, alcohol is niet alleen rijk aan suikers en calorieën, het verstoort ook je hormoonbalans wat afvallen nog lastiger maakt. Ontdek hoeveel calorieën er in alcohol zitten en wat het effect is van stoppen met alcohol op je gewicht.

Calorieën in alcohol 

Alcohol en afvallen gaan niet samen. Alcohol is een speciale soort suiker. Maar terwijl er in gewone suiker 4 kcal per gram zitten, bevat alcohol 7 kcal per gram. Het is dus helaas een soort extra calorierijke suiker. 

Het caloriegehalte van verschillende alcoholrijke drankjes verschilt wel enorm, omdat elk drankje een ander alcoholpercentage bevat en omdat sommige drankjes nog extra suiker bevatten. 

Een glas cava is standaard ook bijvoorbeeld kleiner dan een glas bier. Daarom vergelijken we het aantal calorieën per glas, zodat je meteen weet hoeveel calorieën je inneemt als je wat bestelt. 

Calorieën in bier

Er zijn natuurlijk talloze biersoorten, van hele lichte blonde biertjes tot hele zware. Ze bevatten dan ook per soort en merk een verschillende hoeveelheid alcohol en dus calorieën. 

  • Een glas pils: 113 kcal
  • Flesje Amstel: 120 kcal
  • Een glas kriek: 123 kcal
  • Geuze: 125 kcal
  • Hertog Jan: 129 kcal
  • Flesje Bavaria: 129 kcal
  • Lentebok: 153 kcal
  • Tripel: 165 kcal
  • Zwaar blond bier: 185 kcal

Calorieën in wijn

Wijn is fijn, maar er zitten wel calorieën in. Uiteraard is dit ook weer afhankelijk van de wijn en de grootte van je glas. 

  • Een glas rode wijn (150ml): 123 kcal
  • Een glas witte wijn: 101 kcal
  • Een glas zoete witte wijn: 144 kcal
  • Een glas rosé: 107 kcal

Calorieën in cava en champagne

Hoe hoger het glas, hoe lager het aantal kcal zegt men wel eens. Klopt dat? 

  • Een glas cava (100ml): 80 kcal
  • Een glas champagne: 77-95 kcal

Calorieën in cocktails

In cocktails zit vaak een hoog gehalte aan alcohol. En afvallen wordt er niet makkelijker op als er ook nog eens extra suiker of siroop wordt aan toegevoegd. 

  • Calorieën in gin: 168 kcal in een longdrinkglas van 250 ml
  • Een gemiddelde moijito: 140-217 kcal
  • Pina colada: 320 kcal
  • Sex on the beach: 179 kcal
  • Cosmopolitan: 218 kcal
  • Tequila sunrise: 200 kcal
  • Bellini: 183 kcal
  • Long island ice tea: 218 kcal
  • Pornstar martini: 224 kcal
  • Blue lagoon: 130 kcal

Alcohol met weinig calorieën

Zoals je ziet is niet elk glas alcohol even rijk aan calorieën. Als je toch graag een glaasje drinkt en wil letten op je calorieën kies je best voor: 

  • Champagne: 77 kcal per glas
  • Rum: 80 kcal
  • Wodka: 85 kcal

Met deze drankjes blijf je ruim onder de 100 kcal per glas. Als je je rum of vodka wil mixen kan je bijvoorbeeld cola zero gebruiken. 

Buikvet en stoppen met alcohol

Als je bereid bent om je alcoholconsumptie te minderen of te stoppen zal je heel wat calorieën besparen en afvallen. Maar dat is zelfs niet het hele verhaal. 

Het effect op je hormonen

Alcohol in het algemeen verstoort je hormoonbalans. Het verhoogt je oestrogeen en verlaagt je testosteron. (In bier zitten bovendien ook fyto-oestrogenen die voor manboobs zouden kunnen zorgen, maar het effect hiervan zou te klein zijn.) 

Alcohol is schadelijk voor je lichaam en krijgt dus voorrang om door de lever afgebroken te worden. Hierdoor is er minder tijd om cortisol af te breken.

Door veel alcohol te drinken verhoog je dus je hoeveelheid oestrogeen en cortisol. Een verhoogde hoeveelheid oestrogeen zorgt bij mannen voor borstvorming, en verergert bij vrouwen klachten rond PMS en de menstruatie. 

De verhoging aan cortisol zorgt ervoor dat de extra suikers worden opgeslagen als buikvet, wat verklaard waarom alcohol voor een “bierbuik” zorgt. 

De suikers in alcohol worden snel in je bloedbaan gebracht en brengen je bloedsuikerspiegel en insulineniveau in de war. Daarom heb je bij het drinken van bier en wijn vaak ook trek, ook al is het erg laat in de avond. 

Wat voor gewichtsverlies kun je verwachten na stoppen met alcohol?

Als je mindert of stopt met alcohol bespaar je dus enorm wat calorieën, je hormonen komen weer in balans en je hebt minder trek in snacks. Het is dus een driedubbele winst op je gewicht. Het effect van je hormonen en de snacks is erg persoonlijk, maar laten we eens kijken naar de calorieën. 

Afvallen door een maand geen alcohol te drinken

Hoeveel je precies afvalt op een maand hangt ervan vanaf hoeveel alcohol je drinkt en of je er helemaal of deels mee stopt. Dus laten we even een paar voorbeelden nemen. 

Voorbeeld 1: 

Stel je drinkt 2 maal per week 2 wijntjes van 100 kcal. Dat zijn dus 4 wijntjes per week, wat overeenkomt met 400 kcal. Op zich is dat niet zoveel, maar op een maand zijn het wel 1600 kcal en op een jaar 20800 kcal. 

Een kilo vet is 9000 kcal. Op een maand tijd zou je dus 170 gram afvallen en op een jaar 2,3 kg. 

Op zich klinkt dit als niet zoveel, maar bedenk dan ook het extra effect op je bloedsuikerspiegel, je trek in snacks en je hormoonbalans. De berekening geeft slechts het absolute minimum. 

Voorbeeld 2: 

Je bent goed op dieet en doet heel de week erg je best. Om op een gezonde manier af te vallen heb jij persoonlijk een calorietekort nodig van 250 kcal per dag, dus 1750 kcal per week. 

In het weekend is echter je beste vriendin jarig en je gaat lekker stappen. Je drinkt 2 mojito's en 3 piña colada’s en krijgt zomaar even een extra 1500 kcal binnen. Omdat je honger hebt, neem je nog een handje chips of nootjes van 200 kcal en komt aan een totaal van 1750 kcal. 

Je hebt je hele week je best gedaan, maar valt geen gram af. Je hebt spijt, maar met volle moed begin je maandag opnieuw. Na een tweede uitspatting het weekend erna geef je op, je begrijpt niet waarom je dieet niet werkt. 

Voorbeeld 3: 

Een “echte” bierdrinker die doordeweeks gemiddeld 5 biertjes drinkt en in het weekend 10 komt met een gemiddelde van 120 kcal per glas aan 7200 kcal per maand of 86400 kcal per jaar. 

Indien deze persoon volledig zou stoppen zou hij of zij  0,8 kg per maand verliezen en 9,6 kg per jaar. 

Als je dit niet zo veel is als je verwachtte, bedenk dan het effect is zonder enige aanpassing je dieet. Een gewichtsverlies van bijna 10 kg per jaar enkel en alleen door alcohol is gigantisch. Indien je dit combineert met gezonde voeding is het effect van stoppen met alcohol en afvallen superkrachtig. 

Drink met mate: 10 tips om te minderen met alcohol

Natuurlijk hoef je zelfs niet helemaal te stoppen met alcohol als je wil afvallen. Een alles-of-niets-houding loopt vaak verkeerd af. De meeste mensen houden dit niet vol en vallen dan weer in hun oude gewoontes. Als je wil afvallen door het minderen van alcohol, onthou dan de volgende tips: 

  1. Doe een volledige alcohol stop challenge voor 1 maand 
  2. Geniet van 1 glas in plaats van zoveel mogelijk te drinken
  3. Geniet van één nieuwe cocktail of biersoort
  4. Drink niets tijdens de week, enkel in het weekend
  5. Drink nooit alleen, enkel met je partner of vrienden
  6. Spreek uit dat je wil afvallen zodat je vrienden je kunnen steunen
  7. Drink niet uit negatieve emoties
  8. Geef alcoholvrij bier eens een kans
  9. Maak een calorie-armere cocktail zonder suiker
  10. Wissel elk glas alcohol af met 2 glazen water