Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Een bierbuik, bestaat dat eigenlijk wel? En hoe kom je ervanaf?

Afvallen

Je t-shirts of hemden sluiten mooi aan op je schouders, maar bij je buik lijkt het of je shirt elk moment kan scheuren. Een bierbuik vinden we meestal niet zo fraai ogen en de vraag is dan ook: 'hoe kom je ervanaf?' Wordt een bierbuik echt veroorzaakt door alcohol en bier of betekent het gewoon dat je te dik bent? Ontdek alles wat je moet weten om van je bierbuik af te komen.

Wat is een bierbuik?

Een bierbuik betekent dat je in verhouding een erg dikke buik hebt ten opzichte van de rest van je lichaam. Sommige mensen hebben echt dunne benen en geen kont, maar het lijkt wel alsof ze een hele bierton in hun buik hebben. Hoe kan dat? 

Oorzaken bierbuik

Een bierbuik heeft zijn naam niet voor niets. Er zijn verschillende kleine en grote mechanismen die ervoor zorgen dat je aankomt van bier en alcohol en vooral op je buik. 

Verhoogd cortisol-level

Een van de belangrijkste mechanismen achter een bierbuik is waarschijnlijk het effect van alcohol op je lever. Alcohol is als een soort vergif voor ons lichaam. Daarom zal de lever de afbraak van alcohol prioriteit geven ten opzichte van het afbreken van cortisol. 

Cortisol is een stresshormoon en vooral in je buik zitten veel cortisolreceptoren. Door de beperkte afbraak ervaart je lichaam verhoogde cortisolwaarden en dus stress. Vroeger betekende langdurige stress hongersnood en dus zorgen de verhoogde cortisol-levels in combinatie met een overschot aan calorieën voor meer vetopslag op je buik. 

Verhoogd oestrogeen

De lever geeft ook geen prioriteit aan de afbraak van oestrogeen. Hierdoor blijft er meer oestrogeen circuleren in het lichaam.

Bij vrouwen kan dit klachten geven rond de menstruatie. Bij mannen zorgt dit voor borstvorming of manboobs. 

Bier en fyto-oestrogenen

Bier en vooral IPA (India Pale Ale) met veel hop bevat fyto-oestrogenen. Dat zijn stofjes die het lichaamseigen oestrogeen nabootsen. De hoeveelheden in bier en ook in soja trouwens, zijn waarschijnlijk echter te klein om een effect te hebben op je oestrogeenlevels. 

Extra zin in snacks

Omdat alcohol een soort snelle suiker is, ontregelt het je bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je honger en zin in snacks en fastfood.

Vooral wie ‘s avonds gaat stappen en drinken en vervolgens verleid wordt door hamburgers en friet ziet zijn of haar calorie-inname gigantisch stijgen. De extra suikers en vetten in combinatie met de vetcellen in de buik die denken dat er hongersnood heerst, zijn een “recipe for disaster”. 

Verlaagde testosteronspiegel

Verhoogde cortisol-levels doen je testosteron sowieso al dalen. Maar alcohol verstoort ook de aanmaak van testosteron in de testikels. Dit mechanisme geldt uiteraard alleen voor mannen.

Buikvet en stress

Ook als je geen alcohol drinkt kan je een echte bierbuik hebben. Dit heeft altijd te maken met een combinatie van overgewicht en buikvet en een verstoorde hormoonbalans. 

Je cortisol-levels kunnen namelijk ook stijgen door bijvoorbeeld te veel stress op je werk of in je privéleven. 

5 tips om je bierbuik weg te krijgen

Om je bierbuik weg te krijgen zal je er dus voor moeten zorgen dat je hormoonbalans weer in orde komt samen met het verminderen van je buikvet door af te vallen. Deze 5 tips zullen je al aardig op weg helpen:

1. Drink minder alcohol

Om de effecten van alcohol en bier helemaal te vermijden zal je minder moeten drinken. Dat is natuurlijk de meest logische, maar niet de meest makkelijke stap. 

Ook je keuze in alcohol kan een rol spelen. In een drankje zoals cava zitten heel wat minder calorieën dan in een cocktail. 

2. Drink “vaker”

Om je een beetje tegemoet te komen kan je profiteren van deze tip. Voor je lever is het beter om elke dag 1 biertje te drinken dan elke zaterdag 7 biertjes na elkaar. Maar helaas maakt dat voor het aantal calorieën niet uit. Dus met alleen deze tip zal je niet zo ver komen.  

3. Slaap voldoende

Voor een optimaal herstel en het verlagen van je stressniveau is goed slapen erg belangrijk. Slaap minstens 8 uur per nacht en vermijd kunstlicht 2 uur voordat je gaat slapen. Oh ja en drink geen alcohol, dat vermijdt dat je in een diepe slaap terechtkomt. 

4. Doe intensieve krachttraining

Een van de beste manieren om je testosteron te boosten is stevige krachttraining. Zowel voor vrouwen als voor mannen is het goed om 3 maal per week zware gewichten te tillen. Het verhoogt je testosteron en spiermassa en je verbrandt er calorieën mee. 

5. Val af op een gezonde manier

Als je een bierbuik hebt opgebouwd zal je moeten afvallen. Het is echter superbelangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Als je gaat voor een crashdieet dan crashen je hormonen samen met jou. Eet dus gezond en behoudt een juiste hoeveelheid gezonde vetten die belangrijk zijn voor de opbouw van testosteron.

Van dikke bierbuik naar sixpack?

Ben je echt klaar met je bierbuik en wil je die omtoveren tot een heuse sixpack? Dan zal je veel moeten afvallen en je vetpercentage verlagen. Dit zal je alleen lukken als je hormonen dit toelaten. Om je testosteron weer op peil te brengen kan je de volgende zaken doen: 

  • Doe intensieve krachttraining
  • Vermijd stress
  • Vermijd suiker en fastfood
  • Stel je bloot aan zonlicht
  • Eet voldoende gezonde vetten
  • Rust en slaap voldoende
  • Neem koude douches
  • Doe HIIT training

Om te berekenen hoeveel calorieën jij precies nodig hebt om je vetpercentage te verlagen en zo je sixpack zichtbaar te maken kan je onze FitChef Calculator gebruiken. Daarmee weet je binnen 30 seconden precies wat je lichaam nodig hebt.

👉 Bereken hier hoeveel je zou moeten eten