⏰ 42% korting op jaarlidmaatschap!

2d03u43m53s

Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Buikvet verbranden met voeding en 18 praktische tips!

Afvallen

Vraag mensen om je heen over deel van hun lichaam ze het meest onzeker zijn, en de buik eindigt ongetwijfeld in de top 3. Veel mensen hebben een buikje, en bijna net zo veel mensen zouden daar maar al te graag vanaf komen. Maar hoe raak je buikvet kwijt? Welke voedingsmiddelen verbranden buikvet? Is het mogelijk om plaatselijk buikvet te verbranden? We zetten de zin en onzin van een buikvet dieet in deze blog onder elkaar.

Is buikvet ongezond?

Veel mensen willen buikvet verbranden omdat ze het simpelweg niet mooi vinden. Zeker als je verder al best een slank lichaam hebt, kan dat hoopje vet boven de broekband enigszins uit de toon vallen. Het esthetische aspect is echter niet de enige reden om dat buikvet verliezen zo gewild is. 

Er zijn twee soorten buikvet: het vet aan de oppervlakte, en het vet dat dieper rondom je organen zit. Het oppervlaktevet of onderhuids vet is niet heel ongezond. Het vet rond je organen, ook wel visceraal vet genoemd, kan echter het risico op hartproblemen, diabetes en andere aandoeningen flink verhogen.

Is je buik vooral een beetje zacht en ‘kwabbig’, dan is het probleem vermoedelijk vooral het vet aan de oppervlakte. Maar heb je een bolle, opgezette buik die ook hard aanvoelt? Dan zit een significant deel van het vet onder de stevige laag van je buikspieren en is het ook voor je gezondheid belangrijk dat je zo snel mogelijk van het vet afkomt.

Hoe verlies je buikvet?

Om buikvet te verliezen worden er allerlei verhaaltjes verteld. Tijd om eens onder de loep te nemen wat het belang is van specifieke voeding, buikspieroefeningen en je hormonen. 

Buikvet verbranden met speciale voeding

Op het internet vind je al snel dat je bepaalde voeding nodig hebt om buikvet te verliezen. Elke dag een lepel appelazijn, bijvoorbeeld, of extra veel rood fruit drinken. Ook bladgroenten en groene thee zijn veelgehoorde middeltjes die zogenaamd extra buikvet verbranden.

Maar hoe zinnig zijn dat soort lijstjes? Helaas: niet heel zinnig.

Ja, er zijn producten die je vetverbranding stimuleren. Die hebben doorgaans echter een minimaal effect – je vetverbranding is geen machine die je met de juiste brandstof opeens dubbel zo hard aan kunt zetten.

En nog belangrijker: zelfs als dit soort producten vet zouden verbranden, is het daarmee nog niet automatisch buikvet. Er is geen enkel product waardoor je lichaam vet van een specifieke plaats gaat halen. Je vetreserves worden als één grote voorraad gezien, waar overschotten evenredig verdeeld worden, en tekorten overal evenredig vandaan worden gehaald.

Dus nee, als je een lepel appelazijn neemt, is er geen cel in je lichaam die opeens denkt: “nu moeten we vet uit de buik halen”. Er bestaat geen automatische voeding om plaatselijk buikvet te verliezen. 

Buikspieroefeningen tegen buikvet?

Dit hangt samen met het idee van plaatselijk vet verbranden. Er bestaat nog steeds het idee dat je buikvet kunt verbranden door maar genoeg buikspieroefeningen te doen. En toch zijn er genoeg mensen die met een dagelijks buikspierkwartiertje maar weinig vet op de buik zijn kwijtgeraakt.

Dat komt opnieuw doordat je lichaam vet niet van de plaats haalt waar het energie nodig heeft. Je stofwisseling werkt als één geheel, waarbij alle voorraden overal gebruikt worden. Dus als je je buikspieren inspant, wordt de energie daarvoor uit alle vetreserves over je lichaam gehaald. En omdat je buikspieren niet zó veel energie gebruiken, is het resultaat doorgaans vrij beperkt.

Om buikvet kwijt te raken, zul je dus niet op alleen je buik moeten focussen. Je zult zo veel energie uit je lichaamsvet moeten halen dat óók de reserves op je buik leeggehaald worden. Daarom is het veel efficiëntere om een uurtje te fietsen of krachtoefeningen te doen. Je hebt immers een algeheel energietekort nodig.

Buikvet en cortisol

Maar, zeg je nu misschien, als het altijd over het hele lichaam gaat, hoe zit het dan met mensen die alléén op hun buik te veel vet hebben? Als er uit alle vetreserves evenredig vet weg is gehaald, waarom zijn hun ledematen dan zo veel slanker dan hun buik?

De reden daarvoor is dat je lichaam wel degelijk de voorkeur kan geven aan bepaalde opslagplekken. Die worden alleen niet bepaald door de plek waar je krachttraining doet, of door wat je eet. In plaats daarvan wordt een belangrijke rol gespeeld door je hormonen.

Je hormonen bepalen waar je lichaam extra reserve nodig denkt te hebben. Buikvet verliezen is bijna onmogelijk als je hormonen niet in balans zijn. Meer buikvet hangt bijvoorbeeld nauw samen met een chronisch overschot aan cortisol, het stresshormoon. Hoe meer cortisol zich in je lichaam bevindt, hoe harder het zich vastklampt aan dat beetje vet op je buik. Het verbrandt alle andere voorraden liever dan buikvet.

18 tips om buikvet te verbranden

Buikvet verliezen zal alleen lukken als je je hele lichaam in balans brengt. Enerzijds heb je een gezond dieet nodig met een calorietekort om vet te verliezen, anderzijds kan je met voeding en levensstijladvies je stressbestendigheid (en cortisolniveau's) verminderen. Ontdek 18 praktische tips om je buikje vaarwel te zeggen. 

1. Buikvet verbranden met eetschema's

Een eetschema zorgt ervoor dat je het juiste aantal calorieën en macronutriënten binnenkrijgt. Want als je wilt afvallen heb je een calorietekort nodig, maar dit mag niet te groot zijn. Je lichaam ervaart een te streng dieet namelijk als een stressfactor waarbij het juist buikvet wil behouden.

Een gebalanceerd dieet dat je overigens ook voorziet in gezonde vetzuren en anti-oxidanten verhoogt je stressbestendigheid waardoor het effect van cortisol beperkt blijft. Met de eetschema's van FitChef Premium doen wij al het denk- en rekenwerk voor jou en hoef je enkel nog het plan te volgen. 

? Verlies buikvet met onze persoonlijke eetschema's

2. Vermijd snelle suikers

Snelle suikers hebben een grote invloed op je bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel is naast een calorietekort een van de belangrijkste factoren om te kunnen afvallen. Een te hoog insuline-niveau vertelt je lichaam namelijk om vet op te slaan. Bij een stabiele bloedsuikerspiegel kan er vet worden vrijgemaakt om te verbranden. 

3. Eet minder vaak

Ook minder vaak eten heeft een positief effect op je insuline-niveau. De hele dag door snacken helpt niet je verbranding hoog te houden, maar wel je insuline-niveau.

Je lichaam kan gerust een tijdje zonder eten. En juist op die tussentijdse momenten is buikvet verliezen veel makkelijker omdat je lichaam geen suikers meer kan verbranden, en zal overgaan op vetten

4. Sla je ontbijt eens over

Je ontbijt overslaan zorgt ervoor dat je de periode waarin je niet eet verlengt, wat nog krachtiger is dan niet snacken. Dit heeft een enorm positief effect op je insuline-niveau, je testosteron en je groeihormoon. Dit principe staat bekend als intermittent fasting en is een heel effectief middel om droog te trainen.

5. Eet voldoende vetten

Het lijkt tegenstrijdig, maar om buikvet te verliezen moet je wel voldoende gezonde vetten blijven eten. Vetten werken verzadigend en zijn nodig voor de opbouw van belangrijke hormonen zoals testosteron. En zoals je nu al weet, de juiste hormoonbalans zorgt voor dat je buikvet kan verliezen en spieren kan opbouwen. 

6. Eet meer groenten

De meeste groenten bevatten meer dan 90% water en heel veel vezels. Daarom zijn ze heel laag in calorieën en toch erg verzadigend. Groenten bevatten ook veel belangrijke vitamines en mineralen zoals magnesium, zink en vitamine K die je fit en energiek doen voelen en je cortisolgehalte verlagen. 

7. Drink koffie

Dat is nog eens een leuke tip! Een of twee kopjes koffie in de ochtend, idealiter gecombineerd met intermittent fasting zorgt voor een sterke activering van de vetverbranding. Vermijd koffie later op de dag. Want dit beïnvloedt de kwaliteit van je slaap, waardoor je juist meer cortisol aanmaakt. 

8. Neem een voorgerecht

Door een gezond voorgerecht te nemen zoals een soep of salade stil je je eerste honger. Wanneer je dan aan je hoofdmenu begint kan je jezelf veel beter beheersen en heb je met een kleine portie voldoende. Hierdoor verdwijnt ook de drang om een dessert te nemen en voel jij je als een echte zenmeester. 

9. Eet meer plantaardig

Plantaardige producten zoals groenten, fruit, noten, zaden, en peulvruchten zijn supergezond en bevatten meer vezels en minder calorieën dan de meeste dierlijke producten. Als je moeilijk kan afvallen omdat je graag veel eet, dan kan je focussen op meer plantaardige voeding. Zo kan je makkelijk meer eten en je honger stillen zonder te veel calorieën op te nemen.

Uiteraard telt dit alleen voor gezonde onbewerkte voeding. Snelle suikers zijn ook plantaardig, maar bevatten veel koolhydraten. Die kun je dus beter niet te veel gebruiken in een eetschema om af te vallen. 

10. Blijf nuchter

Buikvet verliezen en een alcohol drinken gaat niet samen. Alcohol bevat omgerekend per gram meer calorieën (7 kcal/g) dan suiker (4kcal/g). Je lichaam ervaart alcohol als een toxisch product en dit belast de lever. Een overbelaste lever is bijvoorbeeld niet in staat om eigen oestrogeen af te breken wat zowel bij mannen als bij vrouwen oestrogeendominantie veroorzaakt. Dit zorgt bij beide geslachten voor meer opslag van buikvet. Ook verhoogt alcohol wederom de aanmaak van cortisol!

11. Drink veel water

Veel water drinken is zuiverend voor je lichaam. Het helpt de lever en het lymfestelsel om afvalstoffen uit het lichaam te drijven. Voldoende water drinken helpt ook tegen de honger en is uiteraard enorm belangrijk voor je energieniveau en alle lichaamsfuncties.

12. Ontstress

Het lichaam is erg veerkrachtig, maar onze drukke en gejaagde manier van leven zorgt voor teveel stress. En nogmaals: juist die stress is de belangrijkste aandrijver van de cortisolproductie. Dus doe minder, lees, lach, speel muziek, mediteer, ga zonnen of dansen en krijg er een strakke buik en goed humeur voor terug. 

13. Doe aan krachttraining

We denken vaak dat sporten belangrijk is om calorieën te verbranden. Maar dit is maar de halve waarheid. Een belangrijk effect van sport, en vooral van krachttraining, is dat je spieren opbouwt en je testosterongehalte verhoogt. Let wel op dat je niet te lang traint: bij workouts van meer dan een uur daalt je testosteron.

14. Eet vette vis

De Omega-3 vetzuren in vette vis staan bekend om hun positief effect op het hart en de bloedvaten. Zoals eerder genoemd zijn gezonde vetten essentieel om af te vallen. Vis is licht verteerbaar waardoor je je niet lui gaat voelen na de maaltijd. Zo hou je nog energie over om bijvoorbeeld te wandelen. Omega-3 is ontstekingsremmend en kan het cortisolgehalte verlagen. 

15. Buikvet verliezen in bed

Je slaap is essentieel om te herstellen. Enkel bij voldoende kwalitatieve diepe slaap produceer je groeihormoon, een belangrijk hormoon om je lichaam in balans te houden. Je diepe slaap situeert zich meestal in het begin van de nacht. Wie op tijd gaat slapen kan hier dus maximaal van profiteren. 

16. Eet voldoende vitamine C

Vooral citrusvruchten zitten boordevol vitamine C en dit helpt je insulinelevel te verlagen. Fruit is altijd gezond, en dankzij het vele water en de natuurlijk suikers kan het je een stevige energieboost geven voor je volgende workout.

17. Eet bewust

Hoe je eet is minstens zo belangrijk als wat je eet. Als je een gezonde maaltijd zonder te kauwen naar binnen speelt terwijl je nog snel een mail aan het beantwoorden bent, dan gaat je spijsvertering hier niet blij mee zijn.

Voldoende kauwen en rustig eten zorgt voor een ontspannen gevoel en een betere spijsvertering. Een lichtere vertering zorgt ervoor dat jij snel weer zin hebt om te bewegen

18. Boek een vakantie

Laten we afsluiten met een supertip. Een ontspannende vakantie is de ideale manier om te ontstressen. Bovendien kan je in de zon lekker genieten van een portie vitamine D.

Zodra je een vakantie boekt staat er ook een deadline in je agenda om je buikvet te verliezen. Dit is ongetwijfeld de beste motivatie om in actie te schieten en een van deze tips toe te passen.