Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Is cardiotraining nodig om af te vallen?

Afvallen

'Als je wil afvallen moet je focussen op cardio!' Dat is nog steeds algemeen aanvaard als waarheid. Maar klopt dat wel? Met cardiotraining kan je inderdaad flink wat zweten en calorieën verbranden, maar hoeveel val je er eigenlijk van af? En is cardio wel nodig om af te vallen of kan het ook zonder? Ontdek alles over cardiotraining en afvallen.

Hoeveel afvallen met cardiotraining?

Hoeveel je kan afvallen met cardiotraining hangt natuurlijk af van meerdere factoren. Maar laten we een rekenvoorbeeldje nemen. 

Als je 3 maal per week naar de sportschool gaat om een uurtje te zweten verbrand je gemiddeld ongeveer 1800 kcal (3x600) per week extra. Per maand komt dit overeen met 7200 kcal en op jaarbasis zijn dit 93.600 kcal. Aangezien een kilo vet 9000 kcal is, zul je in een maand tijd iets minder dan een kilo vet extra verliezen en in een jaar verlies je zo’n 10 kilo extra. 

Hierbij gaan we er wel vanuit dat je geen enkele training hebt overgeslagen en dat je tijdens en na je training geen extra calorieën opneemt. 

Beste cardio-oefeningen voor vetverbranding

Om vetten te verbranden is bijna elke cardiotraining geschikt. Met een korte intense interval training verbrand je meer calorieën per uur, wat ideaal is als je niet veel tijd hebt. Maar met lange, rustige duurtrainingen zul je uiteindelijk veel meer calorieën kunnen verbranden. Niet iedereen heeft echter de tijd om meermaals per week een halve dag te fietsen of te wandelen. 

Wat betreft de specifieke sport is het belangrijk om te kiezen voor wat je leuk vindt. Het verschil in verbranding tussen wandelen, fietsen of tennissen is eigenlijk niet zo groot. Indien je nieuwsgierig bent naar hoeveel calorieën je precies verbrandt met wandelen, hardlopen, fietsen of wielrennen, neem dan eens een kijkje op deze blog

Doe daarom de sport die je het liefste doet, dan doe je het ook vaker en langer en bereik je makkelijker resultaat. Enkele goede cardio-oefeningen zijn: wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, roeien, badmintonnen, skeeleren, surfen en touwtje springen. 

Is cardiotraining nodig om af te vallen?

In ons voorbeeld zagen we dat je met drie maal per week cardiotraining op jaarbasis makkelijk 10 kg kan verliezen. Maar is cardio ook echt nodig? Eigenlijk niet. 

Afvallen doe je met een negatieve energiebalans. Dat kan je bereiken door meer te verbruiken of minder energie op te nemen. Je kan dus ook prima zonder sport of cardiotraining afvallen. Met een gezond eetschema op maat eet je precies volgens je persoonlijke behoefte en kan je afvallen zonder cardiotraining. De FitChef eetschema’s kunnen je hier prima bij helpen!

👉 Meld je hier aan voor onze eetschema's

Maar cardiotraining doet meer dan alleen calorieën verbranden. Het houdt je fit en geeft je energie. Het is gezond voor je hart- en bloedvaten en werkt ook positief op je mentale gezondheid. Het is dus zeker aan te raden om enige vorm van cardiotraining te doen. Ook al is het niet absoluut noodzakelijk om af te vallen, het helpt wel en het heeft nog tal van andere voordelen. 

Hoe vaak per week cardio is ideaal?

Omdat cardiotraining niet per se noodzakelijk is om af te vallen heeft het geen zin om je zoveel mogelijk af te matten. Als je de ambitie hebt om een stevige conditie op te bouwen of je wil erg snel gewicht verliezen dan mag je gerust dagelijks rustige cardiotraining doen. Dit is wel op voorwaarde dat je lichaam dit aankan en je hier dus voldoende van herstelt.

Puur voor je gezondheid is het belangrijk dat je dagelijks zoveel mogelijk beweegt en zo weinig mogelijk stilzit. Voor volwassenen wordt aangeraden om wekelijks 2,5 uur matig intensief te bewegen, wat overeenkomt met 3 sessies van 50 minuten. Dit is prima voor je basisgezondheid.

Daarnaast is het ook belangrijk om iedere dag voldoende te bewegen met een rustige intensiteit. De richtlijn van 10.000 stappen per dag is hier prima voor.