Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Hoe effectief is zwemmen bij afvallen?

Afvallen

Als je wil afvallen moet je meer calorieën verbruiken dan je opneemt. In de eerste plaats is een gezond eetschema om af te vallen cruciaal. Dat komt omdat je een slecht voedingspatroon niet kan compenseren met beweging. Maar als je voedingspatroon in orde is kan je het afvallen wel versnellen door extra te sporten. Door te sporten verbruik je extra calorieën en je behoudt je spiermassa makkelijker. Naast wandelen, fietsen en hardlopen is vooral zwemmen erg populair bij afvallen. Maar is zwemmen echt zo ideaal om van die zwembandjes af te raken?

Is zwemmen goed voor afvallen?

Ja, zwemmen is echt een topidee als je wil afvallen. Zwemmen bij afvallen heeft namelijk een aantal unieke voordelen:

  • Ook al heb je overgewicht, dankzij het dragende karakter van water is het weinig belastend voor je gewrichten. 
  • Je traint niet alleen je conditie, maar ook een portie basiskracht. 
  • Je traint echt alle spieren van je lichaam, in tegenstelling tot hardlopen of fietsen. 
  • Het werkt ook erg ontspannend; in het water vergeet je even al je zorgen. 

Hoeveel calorieën verbrand je met zwemmen?

Hoeveel calorieën je verbruikt met zwemmen hangt af van je gewicht, zwemniveau en de intensiteit waarmee je zwemt.

Gemiddeld verbruik je tijdens het zwemmen zo’n 590-930 kcal per uur. Dat is wel aardig wat, maar natuurlijk moet je wel opletten dat je dit niet compenseert door extra te eten. Als je uit het water komt heb je namelijk altijd enorme trek. Een suikerrijke sportdrank kan zo al je harde werken teniet doen, wat calorieën betreft. 

Hoeveel moet ik zwemmen om af te vallen?

Een kilo vet is 9000 kcal. Als je gemiddeld 700 kcal per uur verbrandt, dan moet je al bijna 13 uur zwemmen om een kilo vet te verbranden. Om 10 kilo af te vallen is dit dus 130 uur zwemmen. Trek je tweemaal per week een uurtje wat baantjes, dan ben je daar zo een jaartje mee bezig. 

Enkel zwemmen om af te vallen zonder op je voeding te letten is dus vrij zinloos. Een gezond eetpatroon blijft de basis en daar kan FitChef je bij helpen. Met een FitChef Premium abonnement krijg je elke week eetschema’s op maat, aangepast aan jouw geslacht, leeftijd, gewicht, activiteitsniveau en doelstellingen. Bovendien zijn alle recepten erg makkelijk te maken en superlekker! 

👉 Meld je hier aan voor eetschema’s om af te vallen

Hoe vaak zwemmen om af te vallen?

Wat afvallen betreft, geldt: hoe meer bewegen hoe beter. Sporten zoals hardlopen zijn erg belastend voor de gewrichten en doe je het beste maximaal 3 maal per week. Omdat zwemmen niet belastend is mag je het zo vaak doen als je wil, zolang je spieren maar herstellen. Heb je een druk werkleven dan is 2 of 3 maal per week al erg ambitieus. Maar als de mogelijkheid zich voordoet en je hebt bijvoorbeeld een zwembad in de tuin of je bent op vakantie, dan staat niets jou in de weg om dagelijks baantjes te trekken. 

Mocht je zo vaak dezelfde baantjes zwemmen eentonig vinden, dan kan je afwisselen tussen de verschillende zwemstijlen. Of je speelt eens een partijtje waterpolo, daar verbrand je ongetwijfeld minstens even veel calorieën mee. 

Helpt zwemmen in koud water om nog meer af te vallen?

Een van de redenen waarom je bij het zwemmen makkelijk calorieën verbrandt en daarna zoveel honger hebt, is door afkoeling van het lichaam. Als je in het water zit koelt je lichaam af en wordt je vetverbranding sterk verhoogd om je lichaamstemperatuur op peil te houden. 

Gelukkig hoef je niet in ijswater te zwemmen om dit effect te bereiken. Zelfs in een verwarmd zwembad treedt dit effect al op. Ja, misschien is het effect groter in nog kouder water, maar je zult het zwemmen dan ook sneller opgeven, waardoor je uiteindelijk toch niet meer calorieën verbrandt. En de kans op spierblessures wordt ook groter, dus maak er best geen wedstrijdje van.