⏰ Tijdelijk 42% korting op jaarabonnement!

10d19u26m10s

Weekmenu's op maat

Start vandaag

Start met je eerste weekmenu

Wat is je doelstelling?

Help, ik val niet meer af! 8 mogelijke oorzaken

Afvallen

In het begin van een dieet vliegen de eerste kilo’s er meestal snel af. Met enkele aanpassingen aan je oude eetpatroon behaal je zo je eerste succes. Dat geeft je moed en je gaat gemotiveerd verder. Maar na een bepaalde periode ga je op de weegschaal staan en ben je in paniek: “Ik val niet meer af!” Als dit zich te lang doorzet raak je gedemotiveerd en val je terug in je oude patroon. Het resultaat is dat je op lange termijn weinig bereikt, en soms zorgt het zelfs voor een jojo-effect... Dus hoe voorkom je dat? Er zijn een hoop factoren die tijdens het afvallen jouw resultaat bepalen. Als je niet meer afvalt is het daarom belangrijk dat je kijkt waar je nog extra winst kan behalen. Wij zetten voor jou de 8 meest voorkomende oorzaken op een rijtje zodat jij je elk plateau kunt doorbreken.

Waarom val ik niet meer af? 8 mogelijke oorzaken

"Ik val niet meer af!" is misschien wel de meest voorkomende hulpkreet die we in onze FitChef inbox vinden. Vaak denken mensen zelf direct dat ze te veel gegeten hebben. In de praktijk blijken er echter genoeg andere oorzaken mogelijk te zijn.

1. Je bent aangekomen in spiermassa

Om af te vallen is niet alleen je voeding, maar ook beweging belangrijk. Naar de sportschool gaan en gewichten tillen is ideaal om extra calorieën te verbranden en je spiermassa te onderhouden. Wanneer je nog niet veel trainingservaring hebt reageren je spieren relatief snel op je training. Zo kun je spiermassa opbouwen terwijl je toch vetmassa verliest.

Maar let op: spieren zijn zwaarder dan vet. Je kunt dus dunner en gespierder worden, maar toch evenveel spiermassa kweken als dat je vet verliest. Hierdoor verlies je geen kilo’s op de weegschaal.

Indien je een weegschaal hebt waarbij je ook je vetpercentage kan meten, zou je wel moeten zien dat je vetmassa verlaagt en je bent aangekomen in spiermassa. Ook zul je makkelijker in je kleding passen. Als dit het geval is moet je je geen zorgen maken. Dat gaat je op lange termijn alleen maar helpen om nog meer gewicht te verliezen.

Ben je geen gewicht en ook geen vetmassa kwijt? Dan zal je moeten zoeken naar een andere oorzaak. 

2. Je houdt vocht vast

Naast spieren is er nog een ander deel van je lichaam relatief zwaar: vocht. Wanneer je vocht vasthoudt, zal het daarom lijken alsof je zwaarder wordt of blijft.

Wanneer je bijvoorbeeld wel gezond eet, maar nog steeds veel zout gebruikt zal je lichaam meer water vasthouden. Indien je op een ongezonde manier afvalt, of ziek of geblesseerd bent, zal het lichaam zichzelf eveneens beschermen door vocht vast te houden. Elke menstruerende vrouw zal tijdens de cyclus periodes hebben waarbij ook meer vocht wordt vastgehouden. 

Net als bij het aankomen in spiermassa zou je dit effect wel moeten kunnen aflezen op een digitale weegschaal. Bovendien verdwijnt dit effect zodra je minder zout gaat eten, genezen bent of je cyclus verder gaat. 

3. Je bent te snel afgevallen

Je lichaam wil liever niet afvallen. Als je heel plots je calorieën drastisch verlaagt dan ervaart je lichaam dit als een stressreactie. Het menselijk lichaam heeft gedurende zijn ontwikkeling leren omgaan met hongersnood.

Wanneer jij het signaal geeft aan je lichaam dat er een voedseltekort is zal je lichaam je metabolisme vertragen. Wat er dan gebeurt is dat alle processen in je lichaam, zoals celvernieuwing en herstel van de huid en spieren, worden vertraagd of stilgelegd om te overleven. Het moge duidelijk zijn dat dat behoorlijk ongezond is! Een ander gevolg is ook dat de vetverbranding op een zo laag mogelijk pitje wordt gezet.

Om dit tegen te gaan is het veel verstandiger om langzaam af te vallen. Als je langzaam afvalt zal je je beter voelen, hoef je geen honger te lijden en verlies je minder spiermassa. Bovendien kan je langzaamaan werken aan duurzame aanpassingen in je levensstijl die je heel je leven kan verderzetten. Bij een crashdieet pas je methodes toe die je toch niet kan volhouden. 

4. Je sport niet

Een lichaam dat in een calorie-tekort zit zal een keuze moeten maken tussen het verbranden van vet of het verminderen van spiermassa. Je lichaam wil het liefst vet behouden voor in tijden van nood. Bovendien kost het onderhouden van spiermassa veel energie en loont het dus meer de moeite om een beetje spieren af te breken. 

Wanneer je spiermassa kwijt bent dan zal je metabolisme aanzienlijk dalen. Spieren verbruiken namelijk energie, dus minder spierweefsel betekent minder calorieverbranding. Het resultaat is dat je steeds moeilijker gaat afvallen.

De oplossing is simpel: meer sporten. Wandelen en conditietraining zijn gezond en je verbrandt er calorieën mee. Maar om je spiermassa te behouden is het beter om krachttraining te doen. Dit hoeft niet met loodzware gewichten te zijn. Een leuke circuittraining met je lichaamsgewicht of een outdoor bootcamp werkt ook prima. 

5. Je heb geen inzicht in wat je binnenkrijgt

Laten we eerlijk zijn. Soms denken we dat we heel gezond eten, maar is dat in de praktijk niet zo. Het is moeilijk om een correct beeld te hebben van al wat je in je mond stopt zonder het echt op te schrijven. Als je bijvoorbeeld een hele week gezond eet, maar op vrijdag 3 glazen alcohol drinkt en op zaterdag patat haalt, dan kan dit in sommige gevallen je hele afvalproces in de weg staan. Terwijl je het idee hebt dat je best gezond bezig bent!

Helaas is ongezonde voeding en overeten in onze samenleving “normaal” geworden. We zijn niet meer in staat om correct in te schatten wat gezond is en wat normale porties zijn. 

De beste manier om weer een realistisch beeld te krijgen is bijhouden wat je eet. Met de FitChef calculator kan je in 1 minuut berekenen hoeveel calorieën en macro's jij echt nodig hebt voor jouw leeftijd, gewicht en activiteitsniveau. En met een FitChef Premium account sturen wij je elke week een simpel te volgen weekmenu met gezonde recepten aangepast aan jouw behoefte. Dit is de makkelijkste manier om een eetschema te volgen zonder dat je zelf calorieën moet tellen. 

6. Je bent te slordig met je eetschema 

Een eetschema om af te vallen zal enkel werken als je het correct volgt. Een eetlepel hummus die torenhoog is opgestapeld telt eigenlijk voor twee. En een snede brood die je zelf tweemaal zo dik snijdt dan de bakker bevat ook tweemaal zo veel calorieën. Een scheutje olijfolie in de pan wordt al gauw een olieramp. Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. 

Een deel van de oplossing is om eerlijk te zijn tegenover jezelf. Het heeft geen zin om een recept bewust anders te interpreteren, daar bedrieg je alleen jezelf mee. Daarnaast is het natuurlijk erg zinvol om tijdelijk even alles af te wegen. Laat bijvoorbeeld je brood snijden door de bakker en gebruik altijd afgestreken eetlepels. Doe nooit zomaar een “scheut” olie in de pan, maar gebruik een eetlepel. En wanneer iets in het recept uitgedrukt is in gram, gebruik dan je weegschaal. 

7. Je eet te vaak

Wie wil afvallen moet een calorie-tekort creëren. Om dat te realiseren kan het een slimme keuze zijn om minder vaak te eten. Wanneer je heel de dag door eet - ook al is het gezond - dan is de kans aanwezig dat je aan het einde van de dag toch niet in een calorietekort zit.

Minder vaak eten of zelfs intermittent fasting kan hierbij helpen. Door langere periodes niets te eten creëer je voor het restant van de dag een buffer voor grotere maaltijden die je een voldaan en verzadigd gevoel geven. 

8. Je stuurt je eetschema niet bij

Als je niet meer afvalt betekent dit niet altijd dat je iets fout doet. Soms ben je gewoon heel goed bezig maar is je lichaam aangepast aan je huidige eetschema. Het is niet mogelijk om met eenzelfde eetschema en zelfde hoeveelheid calorieën eeuwig af te vallen. Zodra je gewicht verlies neemt je calorieverbruik namelijk af. Om nog meer resultaat te zien betekent dat meer sporten of je calorie-inname verder verlagen.

Met een FitChef Premium account kan je makkelijk je nieuwe gewicht invoeren waardoor de hoeveelheid calorieën en dus je hele eetschema stap voor stap wordt aangepast. Hierdoor val je geleidelijk af en zorg je ervoor dat je automatisch elk plateau doorbreekt!