Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Koolhydraatarm eten met onze koolhydraatarme weekmenu's!

Afvallen

Koolhydraten worden al langer gezien als de boosdoener van allerlei gezondheidskwaaltjes en vooral van gewichtstoename. Je hoort wel eens dat als je wil afvallen je gewoon “minder brood en pasta moet eten". Maar waarom zou je koolhydraatarm eten en niet bijvoorbeeld vetarm? In vet zitten toch meer calorieën? In dit blog ontdek je alles wat je moet weten, over koolhydraatarm eten.

Waarom eten zonder koolhydraten?

Koolhydraatarm eten zou je in de eerste plaats niet voor je gewicht, maar voor je gezondheid moeten doen. Een teveel aan koolhydraten zorgt voor een erg instabiele bloedsuikerspiegel. Deze schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgen helaas niet zozeer voor energieboosts, je merkt vooral de energiedip zo’n uurtje of twee na de maaltijd. 

  • Koolhydraatarm eten zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel en dus evenwichtigere mentale en fysieke energie. Dat is dus zowel handig op kantoor als op momenten dat je wil gaan sporten. 
  • Het vermijden van een insuline-rollercoaster helpt ook voor je metabole gezondheid. Minder en minder vaak insuline produceren zorgt voor een herstel van je insulinegevoeligheid, wat preventief werkt tegen diabetes. 
  • Een teveel aan suikers zorgt bovendien voor de ontwikkeling van slechte bacteriën. In je darmen betekent dit een slechte darmflora en slechtere vertering. In je mond betekent dit meer kans op cariës. 

Hoewel de effecten van snelle suikers het grootst zijn, gelden al deze principes ook voor koolhydraten in het algemeen. Dus ook voor brood, pasta, aardappelen en rijst. De effecten zijn natuurlijk afhankelijk van wat en hoeveel je exact eet en in welke combinaties. 

Minder koolhydraten eten om af te vallen

Te veel koolhydraten betekent te veel calorieën, waardoor je aankomt. Maar waarom zou je koolhydraatarm eten en niet vetarm of eiwitarm? 

Als je niet heel intensief sport heb je absoluut niet zoveel koolhydraten nodig. Er zijn zelfs steeds meer sporters op hoger niveau die zweren bij een koolhydraatarm dieet. Als je overschakelt op een koolhydraatarm dieet leer je je lichaam om vetten te gebruiken als energiebron. En je voorraad vet gaat langer mee dan je voorraad koolhydraten, wat je dus een voorsprong geeft in lange uithoudingssporten. Alleen voor erg explosieve sporten zijn een beetje koolhydraten wel beter om goede prestaties neer te zetten. 

Als je wil afvallen zul je calorieën moeten schrappen. Het probleem is dat vetten een erg belangrijke rol spelen in je hormoonhuishouding. En eiwitten zijn noodzakelijk voor de opbouw van je spieren. Zeker wanneer je afvalt zijn voldoende eiwitten belangrijk om je spiermassa niet te verliezen. 

Koolhydraten en suikers hebben slechts 1 functie in het lichaam en dat is het leveren van energie. Als je koolhydraten schrapt, zal het lichaam overschakelen op vetten. Dus dat is geen probleem. En daarnaast zijn er geen belangrijke lichaamsfuncties die verwaarloosd worden. Daarom is het schrappen van koolhydraten de beste optie als je gewicht wil verliezen. 

Koolhydraatarm eten doe je zo    

Koolhydraatarm eten is absoluut niet zo moeilijk. Met enkele basisprincipes heb je het zo voor elkaar: 

  • Eet maximaal 1 maaltijd met koolhydraten per dag. 
  • Focus op meer eiwitrijke voeding. Eet bijvoorbeeld ‘s ochtends een omelet in plaats van ontbijtgranen. En als lunch neem je een salade met kip of vis. 
  • Focus op vetten. Neem een handje noten als snack en verrijk je salade met avocado. Gebruik als dressing een beetje olijfolie in plaats van ketchup. 
  • Vervang je portie koolhydraten door extra groenten. Als je je portie rijst schrapt, dan is het in het begin het makkelijkst om deze te vervangen door extra groenten. Maak gewoon hetzelfde gerecht klaar zoals voorheen, maar schrap de koolhydraten en vermenigvuldig de groenten. 
  • Vervang koolhydraten door groenten. Hiermee bedoelen we dat je op een creatieve manier je koolhydraten kan nabootsen met groenten. Hierdoor kan je nog steeds al jouw favoriete maaltijden blijven eten, maar dan anders. Vervang pasta door courgetti, rijst door bloemkoolrijst, couscous door bloemkoolcouscous en brood door een groot blad witte kool.

Dieet zonder koolhydraten

Bij koolhydraatarm eten denk je misschien dat je bijna niets meer mag eten en dat het erg moeilijk vol te houden is. Het tegendeel is echter waar: 

Dankzij de stabielere energie zal je minder last hebben van cravings. Dat maakt het mentaal juist makkelijker om te diëten. 
Door koolhydraatarm te eten dwing je je lichaam om vetten te verbranden. Na een iets moeilijkere overgangsperiode verandert je lichaam in een vetverbrandingsmachine. Dit principe is ideaal als je al vaak diëten geprobeerd hebt, maar je “niet kon afvallen”. 

Koolhydraatarme weekmenu's

Koolhydraatarm eten hoeft absoluut niet moeilijk of saai te zijn. De koolhydraatarme weekmenu’s van FitChef zijn erg makkelijk te bereiden, superlekker, gezond en verzadigend. En omdat alle weekmenu’s gepersonaliseerd worden, ben je er zeker van dat je eet volgens jouw energiebehoefte. Zo heb je alle tools in handen voor meer energie en succesvol gewichtsverlies. 

👉 Meld je hier aan voor een koolhydraatarm weekmenu op maat