⏰ 42% korting op jaarlidmaatschap!

2d02u44m41s

Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Start met ons koolhydraatbeperkt dieet!

Afvallen

Koolhydraten beperken is de ideale manier om minder calorieën in te nemen zonder in te boeten op belangrijke lichaamsfuncties. Sterker nog, minder koolhydraten eten heeft zelfs veel positieve effecten op je gezondheid. Maaltijden met een beperkt aantal koolhydraten samenstellen is niet altijd zo makkelijk. Maar met de FitChef weekmenu’s kies je precies hoeveel koolhydraten jij in je eetschema wil.

Wat betekent koolhydraatbeperkt eten?

Een koolhydraatbeperkt dieet betekent niet dat je helemaal geen koolhydraten mag eten. Koolhydraten zijn namelijk zeker niet “slecht”. Gezonde koolhydraten zoals bijvoorbeeld uit fruit of zoete aardappels leveren je goede energie om bijvoorbeeld intensief te sporten. 

Alles draait om de balans. Als je te veel koolhydraten eet, en naar verhouding niet voldoende beweegt, dan worden ze helaas opgeslagen als vet. 

Een koolhydraatbeperkt dieet betekent dus dat je wel nog voldoende eiwitten en vetten blijft eten en je hoeveelheid koolhydraten aanpast aan je energiebehoefte. Hoeveel dat precies is hangt af van je geslacht, leeftijd, gewicht, activiteitenniveau en je doelstelling. Jouw persoonlijke energiebehoefte kan je hier berekenen

Voordelen van een koolhydraatbeperkt dieet

Als je wil afvallen zul je minder calorieën moeten eten. Dat kunnen zowel eiwitten, vetten als koolhydraten zijn. Wat zijn dan de voordelen van het focussen op het beperken van koolhydraten? 

1. Je behoudt je spiermassa

Door nog wel voldoende eiwitten te eten behoud je makkelijker je spiermassa, ook al verkeer je in een calorietekort. Uiteraard is het aan te bevelen om ook een aantal keren per week krachttraining te doen. Je spiermassa is de belangrijkste factor voor je energieverbruik. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe makkelijker je gewicht verliest. 

2. Je stimuleert androgene hormonen

Belangrijke hormonen zoals testosteron hebben vetten nodig als bouwstof. Door nog steeds voldoende vetten te eten zorg je ervoor dat je hormonen in balans blijven. Dit voorkomt spierafbraak en algemene disbalansen in je hormoonspiegels. Vooral je geslachtshormonen zullen je dankbaar zijn. 

3. Diëten wordt mentaal makkelijker

Door je bloedsuikerspiegel te stabiliseren vermijd je hongeraanvallen en cravings. Dat maakt diëten mentaal een stuk eenvoudiger. De eerste weken kan koolhydraatbeperkt eten juist moeilijker zijn, omdat je lichaam hier nog aan moet wennen. Maar na deze overgangsperiode ben je niet meer te stoppen. 

4. Vet verbranden wordt makkelijker

Een ander voordeel van een stabiele bloedsuikerspiegel en geen insulinepieken is dat je lichaam makkelijker vetten verbrandt. Insuline is namelijk een opslaghormoon dat geproduceerd wordt elke keer als je suikers eet. Als je minder suikers eet, maakt je lichaam onder andere glucagon aan om vetten te verbranden. 

5. Het is gezond

Een koolhydraatbeperkt dieet maakt je cellen, zoals je spiercellen, gevoeliger voor insuline. Het vergroten van je insulinegevoeligheid helpt je energie te stabiliseren en op langere termijn helpt het onder andere diabetes te voorkomen. 

Tips om koolhydraatbeperkt te eten

Een koolhydraatbeperkt dieet is niet zo vanzelfsprekend. Overal waar je kijkt worden suikers aangeboden. In elke maaltijd zitten wel koolhydraten. Hoe maak je koolhydraatbeperkt eten makkelijk? 

  • Eet meer eiwitten: verdubbel je portie vis, vlees of tofu. Neem een eitje als ontbijt.
  • Eet meer vet: denk aan noten, notenpasta’s, vette vis, avocado, tapenades en pesto.
  • Eet meer groenten: neem een soep als voorgerecht en verdubbel je portie groenten bij elke maaltijd. 
  • Eet meer salades: ideaal om meer groenten te eten en brood te vermijden. 
  • Maak groentepasta: groentepasta zoals courgetti kan je zelf maken of kant-en-klaar kopen. Andere opties zijn bloemkoolrijst en lasagnebladen van aubergine of courgette. 

Koolhydraatbeperkte weekmenu's

Ben je op zoek naar meer inspiratie voor een koolhydraatbeperkt dieet? Dan heeft FitChef de oplossing voor jou. 
Met onze weekmenu’s krijg je recepten op maat toegestuurd, helemaal aangepast aan jouw energiebehoefte.

? Start hier je koolhydraatbeperkt dieet op maat

Je kan de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt berekenen met onze calculator of je vult zelf je eigen waarden in. Zo ben je zeker van een koolhydraatbeperkt dieet waarbij je nog wel voldoende eiwitten en vetten inneemt. Zo kan je afvallen zonder honger, je energieniveau verhogen en je gezondheid verbeteren!