Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Love handles wegwerken: 8 praktische tips!

Afvallen

Wie te dik is heeft natuurlijk ook te veel buikvet. Maar soms ben je slank over je hele lichaam, behalve rond je taille. Wat je ook probeert, je raakt niet van dat laatste zwembandje af. Hoe kan dat nu? Vet is toch vet? Ontdek wat love handles precies veroorzaakt en hoe je ervan afkomt met onze 8 praktische tips.

Wat zijn love handles?

Love handles staat dus voor de vetopstapeling rond je taille bij mensen die over het algemeen niet te dik zijn. Ook al vind je het niet zo fijn om er mee rond te lopen, er bestaan veel ludieke namen voor zoals michelinbandjes, een muffin top of zelfs neukteugels. Zo klinkt het toch nog een beetje positief. De kunst om ervan af te komen is om eerst te begrijpen wat love handles zo anders maakt dan gewoon buikvet. 

Oorzaak love handles

De eerste oorzaak van love handles is natuurlijk wel gewoon licht overgewicht. Ook als je verder niet te dik bent is het belangrijk om te weten dat de buikzone gewoonweg de laatste plaats is waar je afvalt. En het is vaak helaas ook de eerste plaats waar je weer aankomt. 

Love handles en hormonen

Maar indien je vet rond je taille duidelijk niet in proportie is met de rest van je lichaam heb je echt te maken met love handles. Dit heeft te maken met een verstoring van enkele belangrijke hormonen.

De vetcellen in je lichaam hebben allemaal verschillende receptoren. De vetcellen in je taille en buikzone zijn extra gevoelig voor cortisol (het stresshormoon). En zo zorgt stress voor een verhoogt cortisolgehalte, en een verlaging aan testosteron. Hierdoor maak je minder makkelijk spieren aan en verbrand je minder makkelijk vetten.

En ook het hormoon insuline speelt een erg belangrijke rol. Insuline is erg belangrijk voor het opslaan van suikers. Als je echter te vaak en te veel koolhydraten en suikers eet, raakt de insulinehuishouding uit balans en sla je deze makkelijker op als vet.

Love handles bij mannen en vrouwen

Zowel bij mannen als bij vrouwen komen love handles voor. Mannen hebben het geluk dat ze van nature meer testosteron aanmaken en meer spieren ontwikkelen. Vrouwen hebben van nature al iets meer vetopslag en dus een hoger vetpercentage.

Enerzijds kan je dus zeggen dat het voor een vrouw “normaler” is om een beetje love handles te hebben. Anderzijds betekent het dat je als man nog sterker uit balans bent als je love handles rond je middel hebt.

Maar de werking en achterliggende oorzaken zijn hetzelfde. Love handles wegwerken is dan ook hetzelfde voor mannen als voor vrouwen. 

Love handles weg in een week? Is dat mogelijk?

Hoe lang het duurt om love handles weg te werken is moeilijk te zeggen. Stel dat je rond je taille echter 5 kg extra vet hebt, dan duurt het op een gezonde manier toch 2 maanden om dit helemaal weg te werken. 

Bovendien is het niet alleen een uitdaging om die 5 kg kwijt te raken. Het zal je alleen maar lukken als je de onderliggende oorzaak aanpakt. Indien je niets doet aan je stress of insulinelevels gebeurt er mogelijks helemaal niets. 

Love handles wegwerken kan je gelukkig op verschillende manieren. Als je zowel je training, voeding als levensstijl aanpakt zullen de resultaten snel komen.

Oefeningen om love handles te trainen?

Er is geen specifieke oefening om love handles weg te werken. Laat je vooral niet vangen en doe geen of althans niet te veel core oefeningen. Het doel van training is om vet rond je taille te verbranden, niet om je buikspieren te trainen. Hiervoor zijn 2 trainingsvormen ideaal: 

Compound  krachttraining

Doe 2 tot 3 maal per week stevige krachttraining met een focus op compound oefeningen. Dat zijn oefeningen waarbij je grote spiergroepen gebruikt zoals de squat, deadlift en bench press. Krachttraining verbrandt niet alleen calorieën. Het verhoogt je testosteron en je insulinegevoeligheid.

Doe nuchtere cardio

Als we dan toch 1 trainingsvorm als geheime wapen mogen inzetten is het nuchtere cardio. Let op: als je dit niet gewend bent moet je rustig beginnen. Een korte wandeling kan in het begin al volstaan. Indien je je hier goed bij voelt kan je ook echt nuchter hardlopen of fietsen. Nuchtere cardio verbrandt rechtstreeks veel vetten omdat je niets anders ter beschikking hebt, en het is een sterke trigger om je insulinegevoeligheid weer te herstellen. 

8 tips om love handles weg te werken

Niet alleen training is belangrijk. Er zijn nog talloze zaken die je kan doen om je love handles weg te werken. Begin alvast met deze tips:

1. Val af

Het is niet echt een tip, maar wel een belangrijke "reality check". Ook al ben je niet echt “te dik”, love handles wegwerken betekent vet verbranden en afvallen. De enige manier om af te vallen is om minder calorieën op te nemen dan je verbruikt. En dat is hier niet anders.

Om te weten hoeveel calorieën jij precies nodig hebt om af te vallen kan je onze FitChef calculator gebruiken. 

👉 Bereken hoeveel calorieën je nodig hebt om af te vallen

2. Vermijd stress

Stress duikt bij ieder probleem wel op als een van de oorzaken, en ook bij love handles. Door je stress te verlagen, verlaag je je cortisol levels en herstel je ook je cortisolgevoeligheid, waardoor je makkelijker vet verbrandt.

3. Vermijd snelle suikers 

Om je insuline levels te stabiliseren is gezonde voeding de beste oplossing. Nuchter trainen heeft geen zin als je daarna overdreven veel suikers gaat eten. Vermijd snelle suikers zo veel als mogelijk en wees matig met koolhydraten. Zo kan je insuline stabiliseren en sla je niet overdreven veel vet op. 

4. Gebruik kaneel

Er zijn ook een aantal kruiden die interessant kunnen zijn als toevoeging in je gezonde voedingspatroon, kaneel is daar een van. Een dagelijkse portie van een paar gram kaneel kan helpen om de insulinegevoeligheid van de cellen te ondersteunen.

5. Overdrijf niet met fruit

Fruit is gezond en dagelijks 2 of 3 porties is prima. Maar indien je nog meer fruit eet, heeft mogelijk een nadelig effect. De suikers in fruit noemen we fructose. Dit is een suiker die altijd door de lever afgebroken moet worden en in de oertijd diende als reservevoorraad. Met andere woorden, je lichaam slaat fructose maar al te graag op al vet.

6. Eet gezonde vetten 

Gezonde vetten zijn belangrijk voor je testosteron. En testosteron is een krachtig hormoon dat je fysiek en mentaal sterk in je schoenen zet. Het helpt om spieren op te bouwen en vetten te verbranden. Vind je van jezelf dat je weinig “talent” hebt in de sportschool? Boost dan je testosteron met gezonde vetten zoals kokosolie, avocado, olijfolie, en vette vis.

7. Eet eieren

Maar eieren bevatten toch cholesterol? Dat klopt. En cholesterol is een erg belangrijke bouwsteen van alle cellen en een voorloper van hormonen zoals testosteron. "An egg a day keeps the love handles away".

8. Make love

Je love handles wegwerken kan best leuk zijn. Indien je geen tijd hebt om naar de sportschool te gaan, beweeg dan ‘s avonds nog wat. Met een vrijpartij verbrand je niet alleen calorieën, het verlaagt ook je stress en is gewoon erg leuk.