Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Een platte buik krijgen doe je zo!

Afvallen

Een platte buik krijgen staat bij veel mensen bovenaan het verlanglijstje. In theorie is het niet zo moeilijk. Meer nog, voor 90% van de mensen is het gewoon een kwestie van een klein stappenplan te volgen. Er is echter nog veel verwarring over hoe je een platte buik kan krijgen en wat de rol is van voeding en training. Maar zodra je de juiste inzichten hebt verzameld is het een kwestie van in actie te komen. Heb jij ook je buik vol van al die tegenstrijdige informatie en onzinnige tips? Lees dan snel dit blog en je buikvet smelt zo weg.

Hoe krijg je een platte buik?

Een platte buik krijgen heeft zowel te maken met voeding als met training. Om het juiste actieplan op te stellen is het wel belangrijk om de bijdrage van elk van deze twee factoren te verduidelijken. 

Platte buik voeding tips

Bij de meeste mensen is een teveel aan (buik)vet het probleem. Indien je overgewicht hebt en een te hoog vetpercentage, dan moet je focussen op afvallen. En voeding is hierin de cruciale factor! Volg deze 4 stappen op weg naar een platte buik. 

Stap 1: Eet volgens je behoefte

Afvallen is en blijft nog steeds een kwestie van je calorieën aanpassen aan je persoonlijke behoefte. Zodra je minder calorieën inneemt dan je verbruikt, val je af. Om te weten of je echt niet meer eet dan je nodig hebt, is het lastig om op je gevoel te vertrouwen. We zijn als mensen namelijk geprogrammeerd om zoveel mogelijk te eten om te overleven. Een eetschema op maat is daarom een betere keuze. 

👉 Meld je aan voor onze voedingsschema's voor een platte buik

Stap 2: Eet voeding die goed verzadigd

Minder eten is makkelijker gezegd dan gedaan als je de hele tijd honger hebt. Om je aan een gezond eetschema te kunnen houden is het belangrijk dat je voeding kiest die goed verzadigt. Ongezonde suikers en fastfoodmaaltijden zijn dus echt een no-go: ze bevatten erg veel calorieën, weinig voedingsstoffen en je wil er steeds meer van. 

Verzadigende voeding is natuurlijke onbewerkte voeding met eiwitten, gezonde vetten en/of vezels. Enkele voorbeelden zijn: kipfilet, zalmfilet, peulvruchten, noten, groenten en volkoren graanproducten.

Stap 3: Verlaag je koolhydraten

Er is niets mis met de juiste hoeveelheid koolhydraten. Ze leveren je energie om na te denken, te bewegen en intensief te sporten. Zolang je hoeveelheid aangepast is aan je behoefte voel je je prima en val je zelfs af. 

De meeste mensen eten echter veel te veel suikers in verhouding met hun activiteitsniveau. Suikers schrappen is de meest gebruikte manier om je calorieën te verlagen. Koolhydraten bevatten namelijk heel wat energie, maar zijn verder niet zo essentieel. Eiwitten en vetten daarentegen hebben nog tal van andere belangrijk functies in het lichaam waardoor je ze niet zomaar zou moeten schrappen. 

Stap 4: Vermijd calorierijke drankjes

De hoeveelheid calorieën die verstopt zit in drank mag je niet onderschatten. Energiedranken en frisdranken zitten boordevol suiker en maken je het haast onmogelijk om niet te veel calorieën in te nemen. 

Maar ook fruitsappen bevatten te veel fruitsuikers als je wil afvallen. Het probleem is dat een glas fruitsap veel meer suikers bevat dan 1 stuk fruit, maar bijna niet verzadigt. 

Ook een scheutje melk of een klein suikertje in je koffie of thee telt al snel aardig op en prikkelt voortdurend je hongergevoel. Een van de grootste boosdoeners is natuurlijk alcohol. Je zou verbaasd zijn over hoeveel je kan afvallen door te stoppen met alcohol.

Platte buik training tips

Voor de meeste mensen zal gezonde voeding het grootste deel van de oplossing zijn. Maar ook training kan helpen, echter misschien niet op de manier waarop je het verwacht. 

Calorieën verbranden

Bewegen en sporten helpt natuurlijk om lekker veel calorieën te verbranden. Hiervoor kies je best grote bewegingsvormen zoals wandelen, hardlopen, fietsen of een partijtje tennis. Met oefeningen en sporten waarbij je flink wat spiermassa gebruikt en je hartslag de hoogte in gaat, verbruik je het meeste calorieën en daar val je dus het snelst mee af. 

Buikspieroefeningen

Buikspieroefeningen zijn voor het verbranden van (buik)vet erg inefficiënt. Je doet heel veel moeite en je buikspieren gaan even lekker branden, maar het aantal calorieën dat je er in totaal mee verbrandt, blijft erg klein. 

Het vet op je buik moet je zien als een algemene opslagplaats voor energie. Deze reserves worden enkel aangesproken als je meer energie verbruikt dan je opneemt. Maar of je die energie nu verbruikt met een arm- of beenoefening maakt voor je lichaam niet uit. Het enige dat telt, is de totale hoeveelheid verbruikte energie over de hele dag.

Toch zijn een paar buikspieroefeningen als aanvulling op je algehele training zinvol. Denk hierbij aan 3 sets van 1 buikspieroefening per training, niet meer. Deze oefeningen ontwikkelen je buikspieren onder je vetlaagje. Maar deze buikspieren zullen enkel zichtbaar worden als je voldoende bent afgevallen, en dat doe je vooral met voeding. 

Oefeningen voor een platte buik

Welke oefeningen zijn dan wel zinvol voor een platte buik?

Heel simpel: oefeningen die op korte en lange termijn het meest energie vragen. Dit zijn dus vooral grote compound krachtoefeningen waarbij je grote spiergroepen gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: 

  • Squats
  • Deadlifts

Isolatie-oefeningen zoals crunches spreken slechts 1 spiergroep aan en verbruiken veel minder energie. Je kan deze oefeningen doen als aanvulling op je programma, maar voor vetverbranding zijn ze minder efficiënt.

Hoe krijg je snel een platte buik?

Indien je bereid bent om een gezond voedingsschema te volgen en 4 keer per week te sporten kan je in een maand tijd al verbazend goede resultaten halen. Het ligt dus vooral in jouw eigen handen.

Maar laat je niet misleiden door snelle crashdiëten. Indien je extreme diëten volgt, val je in het begin wel snel af, maar je verliest ook veel spiermassa, waardoor je op lange termijn net moeilijker afvalt. Bovendien dreig je ook een tekort op te lopen aan belangrijke vitamines en mineralen.

Wees geduldig en maak een lange termijn plan waardoor je niet alleen gewicht verliest, maar het er ook kan afhouden. Eten volgens een gezond voedingspatroon is een proces en een vaardigheid die je leert met vallen en opstaan. 

Platte buik zonder sporten?

Een platte buik krijgen doe je voornamelijk door je voeding aan te passen. Beweging en sport helpt zeker, maar is geen absolute noodzaak.

Als je niet sport zal je voedingspatroon echter nog beter moeten zijn en kan je je minder “foutjes” permitteren. Bovendien zal het moeilijker zijn om je spiermassa te behouden als je je spieren niet af en toe een stevige trainingsprikkel geeft.  

Als je omwille van tijdgebrek of persoonlijke redenen moet kiezen, geeft dan de meeste aandacht aan je voeding. En als je wel de tijd hebt, is het natuurlijk beter om zoveel mogelijk te bewegen.