Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Een platte buik krijgen in 4 simpele stappen!

Afvallen

Een platte buik krijgen staat bij veel mensen bovenaan het verlanglijstje. In theorie is het niet zo moeilijk. Meer nog, voor 90% van de mensen is het gewoon een kwestie van een klein stappenplan te volgen. Er zijn alleen twee zaken die roet in het eten gooien. Enerzijds is er nog veel verwarring over hoe je een platte buik kan krijgen en wat de rol is van voeding en training. Anderzijds blijft het een uitdaging om ook daadwerkelijk in actie te schieten. Heb jij ook je buik vol van al die tegenstrijdige informatie en onzinnige tips? Lees dan snel dit blog en je buik smelt zo weg bij de eerste zonnestralen.

Hoe krijg je een platte buik?

Een platte buik krijgen heeft zowel te maken met voeding als met training. Maar om het juiste actieplan op te stellen is het wel belangrijk om de bijdrage van elk van deze twee factoren te verduidelijken. 

Platte buik voeding

Bij de meeste mensen is een teveel aan buikvet een probleem. Indien je overgewicht hebt en een te hoog vetpercentage, dan heb je dus gewoon te veel vet. 

De vetverdeling bij mannen verloopt meestal volgens een “appelfiguur”; bij vrouwen volgens een “peerfiguur.” Dit komt door het verschil in hormonen. Daaruit volgt ook dat er ook bij mannen en vrouwen onderling sterke verschillen zijn. 

Maar al bij al wordt een teveel aan vet opgeslagen rond de buikstreek. 

Afvallen en buikvet verbranden

Als je een platte buik wil zal je dus moeten afvallen. Indien je BMI normaal is, kan het ook zijn dat enkel je vetpercentage te hoog is. Dan moet je dus niet per se afvallen in kilo’s, maar moet je vetpercentage naar omlaag. Daarvoor moet je natuurlijk wel vet verliezen, maar in combinatie met de aanmaak van spiermassa kan dit op weegschaal op een nul-effect uitkomen. 

Een opgeblazen gevoel? 

Sommige mensen hebben echter een goed gewicht en vetpercentage, maar toch een uitpuilende buik.In dat geval kan het zijn dat je darmen af en toe of continu opgeblazen zijn door verteringsproblemen en gasvorming. 
Ook dan is voeding je redding, maar niet via het verbranden van vet, maar via het tot rust brengen van je darmen. 

Platte buik training 

Voor de meeste mensen zal gezonde voeding de oplossing bieden. Maar ook training kan helpen, echter misschien niet op de manier waarop je het verwacht. 

Oefeningen voor een platte buik

Bij oefeningen voor een platte buik denken we meteen aan buikspieren. Dat lijkt op het eerste zicht logisch, maar is toch niet meteen de beste keuze. Lees hieronder waarom.

Calorieën verbranden

Bewegen en sporten helpt natuurlijk om calorieën te verbranden. Hiervoor kies je echter best grote bewegingsvormen zoals wandelen, fietsen en krachttraining of een partijtje tennis. Oefeningen en sporten waarbij je flink wat spiermassa gebruikt en hard gaat zweten verbranden het meeste calorieën en daar val je dus het snelst mee af. 

Buikspieroefeningen

Buikspieroefeningen zijn voor het verbranden van vet daarom erg INefficiënt. Je doet heel veel moeite en je buikspieren gaan even lekker branden, maar het aantal calorieën dat je in totaliteit verbrandt, is erg klein. 

Toch zijn een paar oefeningen als aanvulling op je algehele training zinvol. Denk hierbij aan 3 sets van 1 buikspieroefening per training, niet meer. Waarom dan? 

Het enige wat buikspieroefeningen doen voor je platte buik is het creëren van een verhoogde spierspanning in je buikspieren. Hierdoor zullen je buikspieren ook in rust onder meer spanning staan waardoor je je buik als het ware automatisch een beetje intrekt. 

Maar vergis je niet, dit kleine effect heeft niets te maken met buikvet. Het intrekken van je buik zet de puntjes op de i, maar zolang je vetpercentage te hoog is zal je er maar weinig van merken. 

Een sixpack creëren

Een mooi sixpack is eigenlijk een volgend level dat je kan nastreven indien je dat wenst. De voorwaarde voor een sixpack is een erg laag vetpercentage en een platte buik. 

Maar ondanks een platte buik zie je nog niet bij iedereen een duidelijk sixpack. Een sixpack is net als een dikke biceps. Het zijn erg sterke en grote buikspieren. Hiervoor moet je wel heel veel krachtoefeningen doen voor je buikspieren. Maar enkel als je vetpercentage laag genoeg is, kan het sixpack zichtbaar worden. 

Hoe krijg je snel een platte buik?

Een platte buik krijgen kan vrij snel gaan als je bijvoorbeeld slechts 5 kg overgewicht hebt en je bent bereid om een gezond voedingsschema te volgen en 4 maal per week te sporten. In dat geval zal je op een maand tijd al verbazende resultaten kunnen halen. 

Indien je 25 kg overgewicht hebt en je slaagt er niet in om een gezond eetpatroon te volgen dan zal het natuurlijk erg lang duren. Het ligt dus helemaal in jouw handen.

Platte buik zonder sporten?

Een platte buik krijgen doe je dus voornamelijk met voeding, en sporten is geen absolute noodzaak. Als je niet sport zal je voedingspatroon wel nog beter moeten zijn en kan je je minder “foutjes” permitteren. 

Indien je niet sport geniet je ook niet van het effect van een hogere spierspanning op je buikspieren. Maar dit effect is veel minder belangrijk dan het effect van voeding. 

Wie slim is en moet kiezen, geeft de meeste aandacht aan zijn of haar voeding. En als je de tijd hebt, dan is het natuurlijk beter om ook zoveel mogelijk te bewegen. 

Tips voor een platte buik in 4 stappen

Ben je klaar om je bolle buik vaarwel te zeggen? Volg dan deze 4 stappen op weg naar een platte buik. 

Stap 1: Verzorg je darmen

Je gezondheid heeft altijd prioriteit. Gezonde darmen zorgen er in eerste instantie voor dat je je niet opgeblazen voelt, wat een oorzaak kan zijn van je niet-platte buik. 

Maar een goed spijsverteringsstelsel en een gezonde darmflora is ook noodzakelijk om je lichaam uit chronische stress te brengen en laaggradige ontstekingen tegen te gaan. Dit zijn twee belangrijke voorwaarden voor stap 2: afvallen. 

Stap 2: Val af

Indien je teveel weegt, heeft het echt geen zin om 100 crunches te doen en je buik proberen in te trekken. Als je te veel weegt moet je gewicht naar beneden, punt uit. Om op een gestructureerde manier af te vallen kan best een gepersonaliseerd eetschema gebruiken. 

Vermijd crashdiëten en sapkuren en kies voor een gezond voedingsschema op maat. FitChef kan je hierbij helpen. De voedingsschema’s passen zich helemaal aan aan jouw persoonlijke behoefte en voorkeuren. 

👉 Meld je aan voor onze voedingsschema's op maat

Stap 3: Verlaag je vetpercentage

Je vetpercentage verlagen doe je door nog meer af te vallen en/of je spiermassa te verhogen. Afvallen bespraken we al in de vorige stap. Je spiermassa verhogen doe je niet met buikspieroefeningen, maar met grote compound krachtoefeningen zoals squats, deadlifts, push ups en pull ups. 

Stap 4: Verhoog je spierspanning

Pas wanneer je de vorige stappen hebt doorlopen heeft het echt zin om te focussen op buikspieroefeningen. Indien je geen overbodig vet meer hebt kan je met buikspieroefeningen je buikspieren op spanning brengen waardoor die altijd mooi is aangespannen. Je buik zal er dus niet lui bijhangen zodra je even niet oplet. 

Bonus: Stap 5: creëer een sixpack

Een platte buik krijgen is al heel wat, maar als je dit wenst kan je ook voor een sixpack gaan. Hiervoor dien je je buikspieren te trainen net als andere spiergroepen zoals je borst. Om je buikspieren te laten groeien zal je echt meermaals per week meerdere buikspieroefeningen moeten doen en veel geduld uitoefenen. Afhankelijk van je beginsituatie moet je toch een half jaar rekenen voor een goed resultaat.