Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Ik heb een slanke, maar dikke buik. Wat nu?

Afvallen

Als je geen overgewicht hebt en dus een normaal BMI, moet je niet per se gewicht kwijt. Maar wat als je vrij slank bent, maar toch vindt dat je nog een dikke buik hebt? Om dit te begrijpen geven we je een beter inzicht in je vetpercentage en je hormoonbalans. En natuurlijk hebben we ook de beste tips voor je klaarstaan om een slanke en strakke buik te krijgen.

3 oorzaken van een slanke, maar dikke buik

Een slanke, maar dikke buik kan 3 oorzaken hebben: een te hoog vetpercentage, te veel buikvet of een disbalans in je hormonen. 

1. Een te hoog vetpercentage

Een slanke, maar dikke buik kan voorkomen omdat je ondanks je lage gewicht toch een hoog vetpercentage hebt. Stel je even voor dat je erg tenger of smal gebouwd bent, maar je hebt nagenoeg geen spiermassa. Dan kan het zijn dat je in alle kleding een maatje S hebt, omdat je in volume niet dik bent.

Maar het kan wel zijn dat het weinige volume dat je hebt, opgebouwd is uit vet. Met andere woorden, je weegt weinig, maar hebt een hoog vetpercentage. Extra spiermassa opbouwen is in dit geval erg belangrijk. 

2. Te veel buikvet

Een tweede oorzaak is natuurlijk gewoon te veel buikvet door een calorie-overschot. Je lichaam geeft er de voorkeur aan om het eerste extra vet rond de buikzone op te slaan. Pas later zul je ook aankomen aan je armen of je gezicht. In dit geval zal je dus wel een beetje moeten afvallen om het extra vet kwijt te raken. 

3. Een hormonale disbalans

Een derde belangrijke oorzaak van te veel buikvet, ondanks een vrij slanke buik is een disbalans in je hormonen. Door onze ongezonde moderne levensstijl heeft de huidige generatie gemiddeld een veel lager gehalte aan androgene spieropbouwende hormonen en een hoger gehalte aan stresshormonen. Deze disbalans zorgt vooral voor extra vet rond je middel, omdat die zone druk bezaaid is met cortisolreceptoren. 

Hoe krijg je een slanke buik?

Om een slanke, maar dikke buik om te zetten in een slanke en strakke buik moet je je algehele gezondheid aanpakken. Vet verbranden en een beetje afvallen is belangrijk. Maar een te grote restrictie in calorieën kan juist omgekeerd werken! Dat komt omdat een grote calorierestrictie ook een stressreactie veroorzaakt, waardoor je hormonen nog meer uit balans raken.

Hetzelfde geldt voor een ongezond dieet met fastfood dat je lever overbelast waardoor onder andere het overtollige oestrogeen niet kan afgebroken worden.

De beste manier is dus zo gezond mogelijk eten, met een klein gecontroleerd calorietekort. Hiervoor kun je het beste een eetschema gebruiken. Zonder voedingsschema zal je namelijk ofwel geen resultaat boeken ofwel te weinig eten

Met een FitChef Premium abonnement krijg je elke week een nieuw voedingsschema toegestuurd via de handige app. Elk recept wordt zo aangepast zodat jij de ideale hoeveelheid calorieën binnenkrijgt om af te vallen, zonder je lichaam in de stressvolle spaarstand te zetten. En natuurlijk zijn de recepten makkelijk te bereiden én enorm lekker. 

👉 Aanmelden voor eetschema's om af te vallen

Tips om een slankere buik te krijgen

Gezonde voeding via een eetschema is de belangrijkste factor bij de aanpak van een slanke, maar dikke buik. Maar wat kan je nog meer doen om je lichaam een handje te helpen? 

Doe krachttraining 

Krachttraining is een prima manier om calorieën te verbranden en extra spiermassa op te bouwen. Vooral tijdens een calorierestrictie is het belangrijk om je spiermassa te blijven stimuleren. Anders zal je lichaam deze eiwitten gebruiken als energiebron. Door driemaal per week zware gewichten te tillen in de sportschool geef je bovendien je testosterongehalte een stevige boost.  

Ga wandelen

Intensief sporten kan je niet elke dag doen, voldoende tijd om te herstellen is namelijk superbelangrijk. Wandelen daarentegen is een ideale dagelijkse bewegingsactiviteit. Je kan het integreren in je dagelijkse bezigheden zoals boodschappen doen of je gaat een extra blokje om. Met 10.000 stappen per dag verbrand je niet alleen calorieën, het verlaagt je stresshormonen en geeft je frisse energie

Vermijd alcohol

Alcohol bevat heel wat suikers en dus ook calorieën. Elke calorie die je inneemt via alcohol kan je dus niet meer innemen via gezonde voeding als je wil afvallen. De suikers zorgen bovendien voor een instabiele bloedsuikerspiegel en brengen je insulinesysteem in de war. Alcohol verlaagt de hoeveelheid testosteron en bier bevat ook nog eens hop, wat fyto-oestrogenen bevat die het effect van het vrouwelijke oestrogeen nabootsen.  

Eet meer vet in plaats van koolhydraten 

Koolhydraten ontregelen je bloedsuikerspiegel en leveren je alleen maar extra calorieën. Ze zijn dus enkel zinvol als je echt veel beweegt. Wie veel sport en koolhydraten wil eten focust daarom ook best op zoveel mogelijk langzame koolhydraten.

Vetten daarentegen hebben geen verstorende invloed op je bloedsuikerspiegel en ze zijn belangrijk voor je hormoonbalans. Je hersenen, celwanden en ook je hormonen zijn opgebouwd uit vetten. Door voldoende, maar niet onnodig veel, gezonde vetten te eten verhoog je je testosteronlevels waardoor je makkelijker buikvet verbrandt.