Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

7 tips om snel gewicht te verliezen!

Afvallen

Gezond gewicht verliezen kost je onder normale omstandigheden best wel wat tijd. En wie toch snel afvalt door bijvoorbeeld het aantal kcal te sterk te beperken met een crashdieet zal veel spiermassa verliezen. Bovendien heeft te snel gewicht verliezen ook negatieve gevolgen voor je hormoonbalans en kan het voor een tekort aan voedingsstoffen zorgen. Tenminste, als je het op een onverantwoorde manier doet. Maar indien je bereid bent om je maximaal in te zetten kan je ook op een gezonde manier veel resultaat boeken in korte tijd.

Hoe snel kun je gewicht verliezen?

Snel gewicht verliezen mag niet het enige doel zijn. Je wil namelijk je spiermassa behouden en je gezondheid niet in gevaar brengen. Met een normaal dieet kan je verwachten dat je een halve tot een hele kilo vet per week verliest. Hiervoor dien je wel echt gezond te eten volgens jouw energiebehoefte. In een maand tijd verlies je dan dus ongeveer 2-4kg vet. 

Maar als je bereid bent om er alles aan te doen om zoveel mogelijk vet te verliezen, dan kan je dit bijna verdubbelen. Met de nodige slimme beweging en onze 7 tips is het mogelijk om tot wel 6-7 kg vet te verliezen in een maand tijd. Uiteraard zijn al deze getallen een leidraad voor wat je kan verwachten. Jouw persoonlijke resultaat is afhankelijk van je leeftijd, spiermassa, startgewicht en motivatie.

Snel gewicht verliezen zonder dieet?

Slim bewegen zal je zeker een extra boost geven. Maar zonder dieet heeft dit echt geen zin. Als je bedenkt dat je door een uurtje sporten ongeveer 600 kcal verbrandt, maar tegelijk 2 sportdrankjes naar binnen werkt, dan heeft al dat zweten voor je gewicht vrij weinig uitgehaald. Een gezond eetschema is dus de absolute basis als je snel gewicht wil verliezen. 

Is snel gewicht verliezen ongezond? 

Indien je snel gewicht verliest door jezelf uit te hongeren kom je mogelijk allerlei voedingsstoffen tekort. Indien je dat een weekje doet, zal er geen blijvende schade zijn. Maar wie voor langere tijd te weinig eet, te weinig gezonde vetten inneemt en bijvoorbeeld geen fruit meer eet, zal zijn of haar hormonen uit balans halen. En ook je immuunsysteem wordt zwakker. Na verloop van tijd zal je tekorten oplopen in vitamines en mineralen zoals ijzer en calcium.

Indien je wel voldoende vetten en eiwitten blijft eten en een hele berg groenten, dan kan je wel snel gewicht verliezen op een gezonde manier. De kunst is om niet onder een bepaald niveau te gaan. Een totaal aantal kcal lager dan 1500 is bijvoorbeeld echt 'not done'. Om te weten wat je minimum inname moet zijn om gezond af te vallen kan je onze calculator gebruiken.

👉 Bereken hier je ideale calorie-inname

Snel gewicht verliezen: 7 tips

Wil je zo snel als mogelijk gewicht verliezen in een relatief korte periode? Maak van je lichaam een echte vetverbrandingsmachine met onderstaande tips.

1. Beweeg aeroob!

Krachttraining is belangrijk om op lange termijn je spieren te behouden. Maar indien je snel wil afvallen kan je dit best aanvullen met een hele berg aan aerobe training. Dat is lange rustige training in de vetverbrandingszone.

Het eerste voordeel is uiteraard dat je er rechtstreeks vetten mee verbrand. Maar wat ook erg belangrijk is, is dat je aerobe training zoals wandelen en fietsen erg lang kan volhouden. De mens is gemaakt om te bewegen en hiervoor zijn vetreserves te gebruiken.

Ga er in het weekend op uit en wandel of fiets rustig 6 uur per dag. Daar verbrand je veel meer mee dan met één korte intensieve training. En als je fit genoeg bent doe je het zo meerdere dagen na elkaar. In het beste geval boek je een hele wandel- of fietsvakantie en beweeg je elke dag zoveel je kan. 

2. 'No stress'

Stress zorgt ervoor dat ons lichaam overschakelt op het verbranden van snelle suikers. Dit is onderdeel van de “fight or flight” reactie. Maar helaas lukt het op die manier niet om vetten te verbranden. Het is al zo vaak gezegd, stress is een van de grootste boosdoeners voor onze gezondheid. Lees een boek, mediteer, ga wandelen. Een vakantie is trouwens ook een goed idee!

3. Limiteer koolhydraten

Om snel gewicht te verliezen wil je echt maar het minimum eten dat je nodig hebt om gezond en fit te blijven. Eiwitten en vetten leveren energie, maar zijn ook essentieel voor allerlei lichaamsprocessen. Koolhydraten daarentegen zijn pure brandstof. Daarom kunnen we best op een gezonde manier functioneren met een minimum tot geen koolhydraten.

In dat geval schakelen we gewoon over op vetten. Het is even wennen en in het begin kan je mentale weerstand en hoofdpijn ervaren, of meer prikkelbaar zijn. Maar zodra je dit overwonnen hebt, schakelt je lichaam over naar de vetverbrandingsmodus.

4. Probeer intermittent fasting

Om de vetverbranding nog meer te stimuleren kan je af en toe eens vasten. Intermittent fasting is een erg populaire manier waarbij je dagelijks of een aantal keren per week ongeveer 16 uur niet eet. Op deze manier leer (lees: dwing) je je lichaam om vetten te verbranden. Door je eerste maaltijd uit te stellen tot later op de dag bespaar je bovendien 'vanzelf' al een hele berg calorieën.

5. Beweeg nuchter

Indien je tijdens je vastenperiode ook nuchter gaat bewegen heb je een win-win in handen. Nuchter bewegen is uitermate geschikt voor vetverbranding. In het begin zal je er echter niet de energie voor hebben. Dat is juist het teken dat je het nodig hebt. Luister altijd naar je eigen lichaam. Start bijvoorbeeld heel eenvoudig met 10 minuten wandelen en bouw dit verder op. 

6. Zoek de koude op

De hele dag met je trui aanzitten en de kamertemperatuur precies op 20 graden maakt je lichaam lui. Je verwarming de hele dag aan zetten kost veel energie en geld, en dat is niet zonder reden. Bespaar in je portemonnee, en haal de energie uit je eigen vetreserves. Ook koude douches zijn prima om je vetverbranding even een boost te geven. 

7. Drink koffie

Over koffie is al veel gezegd en geschreven. Een paar kopjes koffie per dag is gelukkig wel gezond. En de cafeïne zorgt voor het vrijkomen van vetten. Drink je koffie echter niet in de namiddag of avond. Want ook een goede nachtrust is belangrijk voor een optimale vetverbranding.

Vet verliezen op korte of lange termijn?

Indien je super gezond eet en al onze tips combineert, wordt je lichaam echt een vetverbrandingsmachine. Boek een vakantie naar de frisse bergen, relax, drink enkel zwarte koffie in de ochtend en ga flink wandelen of fietsen. In de middag start je met je eerste maaltijd en daarna ga je nog nog een paar uurtjes bewegen. Wie zich echt 100% inzet kan snel veel resultaat zien.

Zoals je ziet kun je dus in een relatief korte periode veel gewicht verliezen. Is het houdbaar op de lange termijn? Waarschijnlijk niet. Ga je voor snel en korte termijn resultaat? Of eet je liever het hele jaar gezond en accepteer je dat het proces wat langzamer gaat dan je wellicht gehoopt had? Het is aan jou om hierin een bewuste keuze te maken!