Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Onze 10 beste tips om af te vallen!

Afvallen

Vaak werken losse tips om af te vallen beter dan een klassiek dieet waarbij je je aan allerlei regeltjes moet houden die je niet leuk vindt. Bovendien zijn diëten nooit lang vol te houden. Om op lange termijn gewicht te verliezen en het er ook af te houden heb je een leefstijlverandering nodig. Een gezonde levensstijl wil zeggen dat je niet per se gebonden bent aan bepaalde regels, maar dat je heel veel kleine dingetjes doet die samen een groot resultaat opleveren. En omdat je ze integreert in je dagelijks leven, lukt het beter om je eraan te houden.

10 beste tips om af te vallen

Geen enkele van deze tips is een must. Jij kan zelf bepalen welke en hoeveel tips om af te vallen je wil toepassen. Hoe meer veranderingen je doorvoert, hoe sneller je afvalt natuurlijk. Dit zijn onze 10 beste tips om af te vallen zonder dieet:

1. Sla geen maaltijden over

Het is verleidelijk om een maaltijd over te slaan als je geen honger hebt. En intermittent fasting heeft best wel wat voordelen. Maar de meeste mensen compenseren dit achteraf met een extra snack of een extra grote portie bij de volgende maaltijd. Hou je gewoon aan 3 volwaardige maaltijden per dag zodat je genoeg energie hebt en je niet hoeft te snacken. 

2. Eet voldoende 

Als je gezond eet mag je gerust eten tot je voldoende hebt. Zo vermijd je honger tussen de maaltijden. Voldoende is niet hetzelfde als helemaal vol. Het is bij veel mensen alles of niets: jezelf volproppen of diëten. En beide methodes werken niet.

Leer genieten van je maaltijd, eet rustig en stop wanneer je voor ongeveer 80% vol zit. Dit zal er ook voor zorgen dat je geen grote energiedip krijgt na de maaltijd, waarbij je lichaam al het bloed naar je spijsvertering moet sturen in plaats van naar je hersenen. 

3. Eet wat je echt lekker vindt

Hiermee bedoelen we natuurlijk geen fastfood. Fastfood eten we trouwens meestal omdat we er “zin” in hebben, omdat we gestrest zijn, weinig tijd hebben. Op die momenten denken we nood te hebben aan comfortfood met snelle suikers. Denk eens na over welke gezonde voeding je echt lekker vindt. Gezonde voeding hoeft niet altijd rauwkost te zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van zalm van de grill met verse asperges? 

4. Gebruik kruiden als smaakmaker

“Groenten zijn gezond, maar zo smakeloos”, hoor je vaak zeggen. Maar heb je al eens rijst of een kippenborst gekookt en droog opgegeten? Veel eten bevat relatief weinig smaak als je het niet lekker bereidt. Zowel groenten, vis, vlees en sauzen zijn enkel lekker dankzij een goede bereiding. En ook zonder een kilo vet, zout of suiker kan je je maaltijd op smaak brengen.

Geef je kruidenrekje eens een opknapbeurt en koop tien nieuwe kruiden en melanges die je nog nooit hebt geprobeerd. Haal vervolgens je groene vingers tevoorschijn en probeer een aantal verse kruiden te houden in je tuin of binnenshuis. Denk bijvoorbeeld aan munt, tijm of basilicum. Zodra je al deze heerlijke kruiden ruikt zal je niet kunnen wachten om ze te gebruiken. 

5. Maak koken leuk

De meeste suikers en ongezonde vetten krijgen we binnen wanneer we grijpen naar diepvries- of afhaalmaaltijden. Het is begrijpelijk dat je soms geen tijd of energie lijkt te hebben om zelf nog achter het fornuis te gaan staan, maar door zelf te koken beslis je ook zelf welke ingrediënten je gebruikt, hoeveel vetstof je toevoegt, enzovoort.

Maak van koken een leuk “me-time momentje”. Zet je favoriete muziek of podcast aan en laat je lekker gaan. Of betrek je kinderen erbij en maak er family time van. Leer hen hoe zij gezond kunnen koken. Ze zullen je er later dankbaar voor zijn. 

6. Meet je vetstof

Een gram vet bevat 9 calorieën. Dat is in verhouding meer dan het dubbele van koolhydraten en eiwitten, die elk 4 calorieën per gram bevatten. Gezonde vetten zijn erg belangrijk, maar we hebben er niet heel veel van nodig. Als je bijvoorbeeld vette vis eet, dan krijg je al heel wat gezonde vetten binnen.

Het probleem is dat we deze ook bakken in extra vetstof en dan loopt het aantal calorieën aardig op. Zeker wanneer je de fles olijfolie ondersteboven houdt of met je mes een flinke klont boter afsnijdt. Je hebt heus niet zoveel vetstof nodig. Neem slechts één eetlepel vetstof per keer, zet je vuur wat zachter en heb geduld. 

7. Haal  snoep en snacks uit het zicht

Als je een gezonde levensstijl wil, moet je het jezelf niet te moeilijk maken. Als er een pot snoep op tafel staat of je weet dat je kasten vol met lekkers liggen wat je niet kan weerstaan, haal het dan weg. De hele dag door snacken, daar kom je snel van aan en eigenlijk geniet je er niet eens bewust van. 

De eerste stap is om alles te verbergen, de tweede stap is om het niet elke keer te kopen. Zo wordt het veel makkelijker om er weerstand aan te bieden. Je mag heus nog af en toe een snoepje eten. Maar kies hier dan bewust voor. Denk eerst na waar je zin in hebt, koop er enkel 1 portie of pakje van en geniet ervan zonder schuldgevoel. 

8. Maak een boodschappenlijstje

Als je bewust wil eten moet je ook bewust inkopen doen. Veel mensen vinden een boodschappenlijstje maken tijdverlies, maar het tegendeel is waar. Door even 10 minuten tijd te nemen om je week te plannen bespaar je veel tijd en zorgen achteraf. Je weet dat je alles in huis hebt en dat je niet op een stressvolle donderdagavond panikeert omdat je geen groentebouillon meer hebt.

Een boodschappenlijstje is het meest praktische hulpmiddel om elke dag van de week een gezonde maaltijd te kunnen koken. Je koopt enkel de gezonde voeding die je nodig hebt en bent minder geneigd om snacks te kopen. En dankzij je goede planning vermijd je dat je na een drukke werkdag een maaltijd laat bezorgen omdat je geen tijd of zin meer hebt om boodschappen te doen. 

9. Doe geen boodschappen op een lege maag

Boodschappenlijstje of niet, ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Wanneer je honger hebt zal je lichaam schreeuwen om suikers. En in een suikerparadijs (de supermarkt) zal je de verleiding niet meer kunnen weerstaan. 

Zorg er dus voor dat je boodschappen gaat doen zonder honger. Als je onverwacht naar de supermarkt moet, dan kan je voordat je vertrekt nog even snel wat eten. Het probleem is helaas dat je waarschijnlijk geen eten in huis hebt. Het beste is daarom natuurlijk om op een vast tijdstip in de week boodschappen te doen met een boodschappenlijstje. Zo zie je maar: planning, planning, planning.

10. Upgrade je vaste standaards

De beste tips om af te vallen zijn diegene die je consistent kan toepassen. Iedereen heeft zo wel zijn typische standaard voeding. Sommige mensen zweren bij hun dagelijkse cruesli als ontbijt of 4 sneetjes wit brood met kaas bij de lunch. De voeding die we elke dag opnieuw eten bestaat misschien wel uit 80% van onze maaltijden. Het is vooral in de avond dat we elke keer iets anders proberen klaar te maken.

Als je je vaste standaardvoeding een upgrade geeft dan heeft dat ook een grote impact op de hoeveelheid calorieën die je inneemt. Niet alleen omdat je een gezondere keuze maakt, maar vooral omdat de som van al deze dagelijkse kleine beetjes op jaarbasis veel belangrijker is dan de sporadische restaurantbezoekjes. Ter inspiratie: 

  • Vervang krokante cruesli door muesli
  • Vervang gezoete appelmoes door suikervrije
  • Vervang frisdrank door zelfgemaakte koude thee zonder suiker
  • Vervang gezoete en vette yoghurt door een suikervrije variant
  • Vervang je witte boterham door een snee volkoren

Onthoud dat de beste tips om af te vallen diegene zijn die jou het meest aanspreken en waarvan jij denkt dat je ze kan integreren in je levensstijl. Je hoeft dus heus niet plots alle 10 tips toe te passen. Kijk wat bij jou het meeste impact zou maken en wat je op lange termijn kan volhouden.

Hulp nodig bij het afvallen?

Wil je graag afvallen met bovenstaande tips en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Met een FitChef Premium account krijg je elke week een nieuw eetschema dat volledig op je persoonlijke behoefte en dieetvoorkeurs is afgestemd. Bij elk eetschema zit tevens een boodschappenlijst voor die hele week die je ook nog eens met 1 druk op de knop online kunt bestellen.

👉 Aanmelden voor FitChef Premium