Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Helpt water drinken bij afvallen?

Afvallen

Voldoende water drinken is niet alleen belangrijk voor je gezondheid, het is zelfs van levensbelang! Water is belangrijk voor bijna alle lichaamsprocessen. Wie wil afvallen moet natuurlijk ook voldoende water drinken, want afvallen gaat veel beter met een gezond lichaam. Maar doet water drinken ook iets extra als je wil afvallen? En hoeveel water moet je drinken als je wil afvallen?

Helpt water drinken bij afvallen?

Water drinken om af te vallen is geen wondermiddel waarmee je plots heel veel kilo’s verliest. Maar het kan je wel op een aantal manieren helpen om makkelijker gewicht te verliezen. 

Water bevat geen calorieën

Voldoende water drinken, in plaats van allerlei andere calorierijke drankjes, zorgt ervoor dat je minder calorieën opneemt en dus sneller afvalt. 

Water drinken remt de eetlust

Vaak denken we dat we honger hebben, maar schreeuwt het lichaam eigenlijk om water. Vooral tussen je 3 grote hoofdmaaltijden door, is het een ideale “snack”. En water vult ook je maag, een van de factoren die je eetlust kan remmen.

Water helpt je meer bewegen

Voldoende water drinken is belangrijk voor je spieren, je bloedvolume, je hele bewegingsstelsel en voor de mogelijkheid om te zweten. En alles wat je helpt om goed te sporten, helpt je ook om af te vallen. 

Water drinken zal je dus niet meteen veel extra calorieën doen verbranden. Maar het ondersteunt je wel mentaal en fysiek om makkelijker af te vallen. 

Om echt af te vallen zul je in een calorietekort moeten komen op een gezonde manier. Meer water drinken is slechts 1 stukje van deze puzzel. Een gezond eetschema aangepast aan jouw persoonlijke energiebehoefte is de beste, waterdichte manier om succesvol gewicht te verliezen. 

Met de eetschema’s van FitChef krijg je wekelijks gezonde recepten op maat toegestuurd. En je kan de schema’s ook aanpassen aan je persoonlijke wensen zoals maaltijdfrequentie en dieetvoorkeuren. 

👉 Meld je hier aan voor eetschema’s om af te vallen

Hoeveel water moet ik drinken om af te vallen?

Iedereen wil graag weten wat de “beste” hoeveelheid water is om te drinken. Maar hoeveel je moet drinken in het dagelijks leven hangt af van zo veel factoren: 

  • Je gewicht en leeftijd
  • Je activiteitsniveau
  • Het type beweging of sport dat je doet
  • De omgevingstemperatuur en vochtigheid
  • Hoeveel jij persoonlijk zweet
  • Wat je eet

Je lichaam heeft hier iets geniaals op bedacht: dorst. Hoewel veel mensen zeggen dat drinken wanneer je dorst hebt “achter de feiten aanlopen” is, is dit hoe wij als mens duizenden jaren hebben gefunctioneerd! 

Het kan natuurlijk zijn dat je bijna geen dorstgevoel hebt. Dat kan zijn omdat je niet veel water nodig hebt of omdat je dorstgevoel om een of andere reden onderdrukt is. Gebruik dan als stelregel dat een gemiddeld persoon ongeveer 1,5 liter tot 2 liter water per dag nodig heeft. 

Als je wil afvallen en je wil wat meer water drinken dan normaal om je eetlust te remmen, overdrijf dan niet. Drink een extra groot glas water een half uurtje voor je maaltijd. Doe het niet vlak voor je maaltijd, want dan verdun je je maagsappen te veel, wat niet goed is voor je spijsvertering. 

Veel meer drinken heeft geen zin. Je plast het uit en de concentratie elektrolyten in je bloed verdunt, wat zelfs gevaarlijk kan zijn, als je ermee overdrijft. 

Wat als je water niet lekker vindt? 

Je hoeft niet per se puur water te drinken. Wat telt is dat je een drankje drinkt op basis van gezond mineraalwater, zonder onnatuurlijke stoffen en zonder suiker. 
Frisdranken, vruchtensappen en alcoholische dranken zijn dus geen goed alternatief. Maar thee, koffie, water met citroen of munt kan allemaal. 

Tips om genoeg water te drinken

Je begrijpt ondertussen dat voldoende water drinken voor iedereen belangrijk is. En als je wil afvallen kunnen een paar extra glazen het afvallen ondersteunen. Maar hoe krijg je jezelf zover om elke dag genoeg te drinken? 

  • Gebruik een waterfles: Als je ziet hoeveel je moet drinken, dan heb je een overzichtelijk doel. Het geeft je een simpel houvast. En op die manier kan je ook je water op smaak brengen hoe jij dat wil. 
  • Zet een alarm: Het is misschien wat gek, maar voor sommige mensen is het de enige manier om de aandacht van je werk te halen en iets voor jezelf te doen. 
  • Gebruik een app: Met de meeste voedings-apps kan je niet alleen tracken wat je eet, maar ook hoeveel je drinkt. Het visueel maken en het controlerend effect werkt erg motiverend. 
  • Warm water drinken: Koud water lijkt dan wel erg verfrissend, je lichaam moet het ook op temperatuur brengen en daarom lijkt het trager te "verteren". Probeer eens wat vaker water op kamertemperatuur of warm water te drinken. Thee is natuurlijk de ideale warme drank. En thee die goed is voor je spijsvertering zorgt ervoor dat je je minder opgeblazen voelt en je dus meer kan drinken. 
  • Drink in bulk: Als je gewend bent om steeds van je glas te nippen, dan kom je echt niet vooruit. Wacht op een licht dorstgevoel en drink dan totdat je maag 80% vol zit. Je zult versteld staan van hoeveel water je in een beurt op kan.