Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Welke voedingsmiddelen verbranden buikvet?

Afvallen

Vraag mensen om je heen welk over deel van hun lichaam ze het onzekerst zijn, en de buik eindigt ongetwijfeld in de top 3. Veel mensen hebben een buikje, en bijna net zo veel mensen zouden daar maar al te graag vanaf komen. Maar hoe raak je buikvet kwijt? Welke voedingsmiddelen verbranden buikvet? Of kun je misschien plaatselijk buikvet verbranden? We zetten de zin en onzin van een buikvet dieet in deze blog onder elkaar.

Is buikvet ongezond?

Veel mensen willen buikvet verbranden omdat ze het simpelweg niet mooi vinden. Zeker als je verder al best een slank lichaam hebt, kan dat hoopje vet boven de broekband enigszins uit de toon vallen. Het esthetische aspect is echter niet de enige reden om van buikvet af te willen.

Er zijn twee soorten buikvet: het vet aan de oppervlakte, en het vet dat dieper rondom je organen zit. Het oppervlaktevet is niet heel ongezond. Het vet rond je organen, ook wel visceraal vet genoemd, kan echter het risico op hartproblemen, diabetes en andere aandoeningen flink verhogen.

Is je buik vooral een beetje zacht en ‘kwabbig’, dan is het probleem vermoedelijk vooral het vet aan de oppervlakte. Maar heb je een bolle, opgezette buik die ook hard aanvoelt? Dan zit een significant deel van het vet onder de stevige laag van je buikspieren en is het ook voor je gezondheid belangrijk dat je zo snel mogelijk van het vet afkomt.

Buikvet verliezen voeding

Buikvet verliezen, dus. Maar hoe doe je dat nou? Het internet geeft daarop vaak het antwoord dat je bepaalde voeding nodig hebt om buikvet te verliezen. Elke dag een lepel appelazijn, bijvoorbeeld, of extra veel rood fruit drinken. Ook bladgroenten en groene thee zijn veelgehoorde middeltjes die zogenaamd extra buikvet verbranden.

Maar hoe zinnig zijn dat soort lijstjes? Helaas: niet heel zinnig.

Ja, er zijn producten die je vetverbranding stimuleren. Die hebben doorgaans echter een minimaal effect – je vetverbranding is geen machine die je met de juiste brandstof opeens dubbel zo hard aan kunt zetten.

En nog belangrijker: zelfs als dit soort producten vet zouden verbranden, is het daarmee nog niet automatisch buikvet. Er is geen enkel product waardoor je lichaam vet van een specifieke plaats gaat halen. Je vetreserves worden als één grote voorraad gezien door je verbranding, waar overschotten evenredig verdeeld worden, en tekorten overal evenredig vandaan worden gehaald.

Dus nee, als je een lepel appelazijn neemt, is er geen cel in je lichaam die opeens denkt: “nu moeten we vet uit de buik halen”. Er bestaat geen automatische voeding om buikvet te verliezen.

Plaatselijk vet verbranden?

Dit hangt samen met het idee van plaatselijk vet verbranden. Er bestaat nog steeds het idee dat je buikvet kunt verbranden door maar genoeg buikspieroefeningen te doen. En toch zijn er genoeg mensen die met een dagelijks buikspierkwartiertje maar weinig vet op de buik zijn kwijtgeraakt.

Dat komt opnieuw doordat je lichaam vet niet van de plaats haalt waar het energie nodig heeft. Je stofwisseling werkt als één geheel, waarbij alle voorraden overal gebruikt worden. Dus als je je buikspieren inspant, wordt de energie daarvoor uit alle vetreserves over je lichaam gehaald. En omdat je buikspieren niet zó veel energie gebruiken, is het resultaat doorgaans vrij schamel.

Om buikvet kwijt te raken, zul je dus niet op alleen je buik moeten focussen. Je zult zo veel energie uit je lichaamsvet moeten halen dat óók de reserves op je buik leeggehaald worden. Dat betekent dat je een algeheel energietekort nodig hebt – waarbij het overigens niet uitmaakt of je er appelazijn bij drinkt…

Buikvet en cortisol

Maar, zeg je nu misschien, als het altijd over het hele lichaam gaat, hoe zit het dan met mensen die alléén op hun buik te veel vet hebben? Als er uit alle vetreserves evenredig vet weg is gehaald, waarom zijn hun ledematen dan zo veel slanker dan hun buik?

De reden daarvoor is dat je lichaam wel degelijk de voorkeur kan geven aan bepaalde opslagplekken. Die worden alleen niet bepaald door de plek waar je krachttraining doet, of door wat je eet. In plaats daarvan wordt een belangrijke rol gespeeld door je hormonen.

Je hormonen bepalen waar je lichaam extra reserve nodig denkt te hebben. Buikvet hangt bijvoorbeeld nauw samen met een overschot aan cortisol, het stresshormoon. Hoe meer cortisol zich in je lichaam bevindt, hoe harder het zich vastklampt aan dat beetje vet op je buik. Het verbrandt alle andere voorraden liever dan buikvet.

Er is dus wel een indirect antwoord op de vraag “welke voedingsmiddelen verbranden buikvet”. Namelijk: voedingsmiddelen die helpen om je cortisolniveau laag te houden. Maar let op: daar is voeding niet de enige factor!

Dieet tegen buikvet

Laten we eerst even naar dat eten kijken. Als het om cortisol verminderen gaat, zijn er vooral twee categorieën belangrijk:

  • Groente en fruit. Daarin zitten vitamines en mineralen die helpen om cortisol kwijt te raken.
  • Omega 3-vetten. Eet dus regelmatig een portie vette vis als je buikvet wilt verbranden.

Maar het is veel belangrijker om te voorkomen dat je cortisol aanmaakt. Als je de oorzaken niet aanpakt, kun je vis eten tot je erbij neervalt, maar het gaat niet echt helpen.

Zoals gezegd is cortisol een stresshormoon. Je lichaam maakt het aan als je het heel druk hebt, als je gewond bent of op een andere manier urgent actie ‘moet’ ondernemen. Handig als je aangevallen wordt, maar oorzaken van cortisol zijn ook:

  • Alcohol
  • Snelle suikers
  • Roken

Het is dus minstens zo belangrijk om met deze producten te stoppen waar mogelijk. Als je van je buikje af wilt komen, kun je veel beter dat dagelijkse glas wijn schrappen dan een fles appelazijn aan te schaffen!

Cortisol verminderen

Daarnaast is je algemene levensstijl bij cortisol ontzettend belangrijk, meer dan voor de meeste andere hormonen. Want ook stress die niet uit je voeding voortkomt, is voor je lichaam reden om meer cortisol aan te maken.

Wil je buikvet verbranden? Dan zijn ook de volgende tips erg nuttig:

  • Slaap genoeg en regelmatig. Niet iedere dag op een andere tijd naar bed, maar een vast moment waarop je het licht uitdoet. Probeer ongeveer acht uur slaap per nacht te krijgen.
  • Verminder stress. Ben je veel te druk met werk, je sociale leven, of alles tegelijk? Ga eens kritisch door je lijst van bezigheden heen. Wat kun je net zo goed schrappen? Hoe geef je jezelf weer wat lucht?
  • Beweeg voldoende. Dat betekent niet dat je intensief moet gaan sporten: dat beschadigt je spieren en verhoogt de cortisolproductie juist weer enigszins. Maar een wandeling per dag is zeker een goed idee.
  • Doe aan mindfullnes, yoga of meditatie. Zo help je je lichaam om overmatige stress kwijt te raken. Als je niets met dat soort technieken hebt, kun je natuurlijk ook regelmatig gewoon in een warm bad of in het zonnetje gaan liggen en lekker ontspannen.
  • Knuffel veel! Lichaamscontact helpt om cortisol te verminderen. Hetzelfde geldt overigens voor seks, dus goede reden om het gezellig te maken met je partner, je date of jezelf.

Hoe kom je van buikvet af?

Maar hou in gedachten: alleen cortisol verminderen is niet genoeg. Als ontstress je tot je erbij neer valt: zonder calorietekort zal je geen grammetje vet verbranden. Dan heeft je lichaam namelijk geen enkele reden om ergens vet weg te halen, of dat nu op je buik zit, of ergens anders.

Zoals je begrijpt, is “welke voedingsmiddelen verbranden buikvet” dus een veel te eenzijdige vraag. Buikvet kwijtraken is niet alleen een kwestie van voeding, hoewel je dieet natuurlijk belangrijk is. Ook je verdere leefstijl is van belang.

Je moet dus de volgende stappen zetten om van je buikvet af te komen:

  • Eet met een algemeen calorietekort (je kunt met onze FitChef calculator berekenen hoe veel jij ongeveer moet eten om af te vallen).
  • Verminder je cortisollevel. Stop met drinken en roken, in elk geval zo veel mogelijk. Eet zo min mogelijk snelle suikers en zo veel mogelijk groente en fruit. Als er voedingsmiddelen die buikvet verbranden bestaan, zijn het groente en fruit!
  • Pas je leefstijl aan om je cortisol verder te verlagen. Ontspan genoeg, beweeg regelmatig en slaap voldoende.

👉 Bereken behoefte via onze calculator

Kortom, probeer niet om buikvet te verbranden met wondermiddeltjes – die werken nooit. Kies in plaats daarvan voor een blijvende aanpassing van je voedingspatroon. Op die manier stopt je lichaam met buikvet ‘vasthouden’ en heeft het calorietekort het effect dat je wilt hebben.

En extra bonus: minder suiker en meer groente en fruit helpen je ook om in het algemeen gezonder te worden. Dus naast je slanke buik krijg je er ook meer energie, minder eetbuien en minder kans op aandoeningen voor terug!