👉 [Crazy sale] Tot vrijdag FitChef boek voor €14,95!Ja dat wil ik!

Weekmenu's op maat

Start voor €9,95

Start met je eerste weekmenu

Wat is je doelstelling?

24 gezonde snacks

Gezondheid

Gezonde snacks? Jazeker! Het beeld dat tussendoortjes altijd een slecht idee zijn, is gelukkig steeds meer aan het omslaan. Want chocola en koekjes mogen dan geen goede keuze zijn, gezonde snacks kunnen je júist helpen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt. Maar wat zijn nu goede gezonde tussendoortjes om op het menu te zetten? We leggen je uit waar je op moet letten en geven je een paar heerlijke suggesties!

24 gezonde snacks

Body

Waarom gezonde snacks?

Het traditionele beeld van tussendoortjes is dat ze altijd ongezond zijn. En als jouw snackmomentje vaak uit een hand chips of een donut bestaat, kun je daar inderdaad beter verandering in brengen. Maar dat betekent niet dat het per definitie slecht is om tussen de hoofdmaaltijden iets te eten!

Sterker nog, voor veel mensen helpen goed geplande tussendoortjes juist om gezonder te gaan eten. Een snack tussen de middag voorkomt bijvoorbeeld dat je zo veel honger krijgt dat je alsnog naar de chocola grijpt. En een gezonde snack in de avond helpt je om niet met chips voor de tv te gaan zitten.

Bovendien kun je met gezonde tussendoortjes meer voedingsstoffen binnenkrijgen. Weet je dus dat je bij de hoofdmaaltijden het risico loopt op tekorten van bepaalde stoffen? Dan kun je eenvoudig een paar snacks uitzoeken die in die behoefte voorzien.

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Wat dan precies gezonde tussendoortjes zijn, is maar net afhankelijk van jouw behoefte. Probeer je extra eiwitten te eten? Dan zijn eiwitrijke snacks een verstandige keuze. Wil je afvallen? Dan kies je voor caloriearme tussendoortjes die toch genoeg vullen om honger te voorkomen.

Het is dus een goed idee om van tevoren op een rijtje te zetten wat je precies wilt bereiken met je gezonde snacks. Vervolgens kun je op zoek naar de juiste recepten om aan die wens te voldoen.

Weet je eigenlijk niet precies waar jij tussendoortjes het beste voor kunt inzetten? We noemen hieronder een paar categorieën! Zo kun je zelf bepalen welke daarvan voor jou van toepassing zijn.

Eiwitrijke snacks

Eiwitrijke diëten worden steeds populairder. Vooral voor (kracht)sporters is het belangrijk om voldoende proteïne binnen te krijgen, zodat de spieren goed kunnen herstellen.

Maar zeker als je echt flink wat eiwitten nodig hebt, kan het moeilijk zijn om die allemaal bij de hoofdmaaltijden binnen te krijgen. Eiwitrijke snacks bieden dan een uitkomst. Ze vullen op een gezonde manier je eiwitinname aan, en helpen je ook nog eens aan andere nuttige voedingsstoffen.

Er zijn allerlei manieren om eiwitten te snacken. Zo zitten er flink wat eiwitten in nootjes, peulvruchten of (volkoren) crackers met vleeswaren of roomkaas. Vind je het geen probleem om een paar minuutjes in de keuken te staan? Dan kun je bijvoorbeeld denken aan snelle eiwitrijke snacks zoals:

Caloriearme tussendoortjes

Wel trek, geen zin om veel extra calorieën binnen te krijgen? Dan zijn caloriearme tussendoortjes precies wat je nodig hebt.

Er zijn genoeg caloriearme tussendoortjes die je direct uit het vuistje kunt eten. Denk aan rauwkost, magere vleeswaren of fruit. Heb je zin in iets met een beetje meer variatie? De volgende razendsnelle recepten komen allemaal uit op minder dan 150 kcal per portie:

Gezonde avondsnack

Veel mensen eten ’s avonds graag nog iets tussen het diner en het slapengaan. En goed nieuws: daar is niets mis mee! De waarschuwing dat je van eten na 8 uur ‘vanzelf’ aankomt is gelukkig een fabeltje.

Dat betekent natuurlijk niet dat je maar meteen met een hele pudding op de bank moet ploffen. In plaats daarvan is een gezonde avondsnack op basis van zuivel een aanrader. Daarin zitten langzame eiwitten die je lichaam de hele nacht van bouwstoffen voorzien. Zo kun je tijdens je slaap optimaal herstellen van sport en andere belastingen.

Een paar lekkere toetjes of avondsnacks die ook nog eens verantwoord zijn:

Gezonde snacks feestje

Heb je mensen over de vloer en wil je niet direct vette, suikerige snacks op tafel zetten? Gelukkig zijn er genoeg gezonde snacks die je met goed fatsoen op een feestje kunt serveren.

Het handigste is om hierbij te kiezen voor snacks die je makkelijk kunt delen. Dus maak meerdere kleine porties, of zorg voor een gezonde dip die je bij rauwkost of gezonde spiesjes kunt serveren. Denk bijvoorbeeld aan:

Gezonde zoete snacks

Heb je niet direct een doel voor ogen, maar heb je gewoon trek in iets zoets? Dan is fruit je beste vriend! In tegenstelling tot de meeste andere zoetstoffen bevat fruit relatief weinig snelle suikers. Dat betekent dat je lichaam het zonder grote suikerpiek kan verwerken.

Je kunt fruit natuurlijk zo uit het vuistje eten. Zeker klein fruit is daar erg geschikt voor. Maar vind je het niet erg om ietsje langer bezig te zijn met de voorbereiding? Dan zet je de volgende zoete snacks ook razendsnel op tafel:

Gezonde hartige snacks

En dan ten slotte: hoe ga je gezond om met hartige trek? De meeste kant-en-klare zoute snacks zijn helaas niet zo gezond. Chips zit vol ongezonde vetten, zoute stokjes zijn suikeriger dan je denkt…

Maar gelukkig is het prima mogelijk om zelf gezonde hartige snacks te maken. Dat kun je heel simpel houden: een handje (gezouten) nootjes is ook al prima. Maar zoek je naar iets meer variatie, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor:

Variëren met gezonde tussendoortjes

Het moge duidelijk zijn: gezonde snacks bereiden hoeft zeker niet saai te zijn. Er is meer dan genoeg mogelijk om iedere dag van de week weer van heel andere tussendoortjes te genieten!

We raden je dan ook zeker aan om lekker af te wisselen met de snacks die je op het menu zet. Want net als met alle andere maaltijden geldt: hoe meer variatie, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnenkrijgt. En juist die verscheidenheid aan vitamines en mineralen is belangrijk om je op de lange termijn gezond te houden.

Blijf dus zeker nieuwe recepten uitproberen en opzoeken! Op die manier maak je optimaal gebruik van alle voordelen die gezonde snacks te bieden hebben.