Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Ongewenst afvallen door stress? Dit doe je ertegen!

Gezondheid

Stress is een van de meest voorkomende oorzaken van ziekte in deze tijd. De werkdruk, social media, de algemene maatschappelijke prestatiedrang en de snelheid waarmee we leven is enorm. Dit heeft niet alleen een impact op ons mentale welzijn, maar ook op ons lichaam. We worden letterlijk ziek van stress. Een niet te onderschatten effect is het afvallen door stress, wat niet zo onschuldig is als het lijkt. Ontdek wat je kan doen tegen ongewenst afvallen door stress.

Ongewenst afvallen door stress?

Het is echt wel belangrijk om te benadrukken dat ongewenst afvallen door stress weinig te maken heeft met gezond afvallen om je ideale gewicht te bereiken. 

Een te grote hoeveelheid aan stress is ongezond en maakt je ziek. En zeker als je niet wenst af te vallen omdat je geen overgewicht hebt is een grote daling in je gewicht verre van ideaal. 

Als je dus iemand zou tegenkomen die is afgevallen door stress, doe dan geen domme uitspraken, zoals: “Je bent tenminste wel afgevallen!”. Je weet immers nooit hoe deze persoon zich hier bij voelt. 

Wat is de relatie tussen stress en afvallen?

Chronische stress bestaat eigenlijk niet. Het is een aaneenschakeling van continue, acute stress. En acute stress betekent het inschakelen van de fight-or-flightreactie. Hierbij wordt er adrenaline en cortisol vrijgegeven. Dit zijn twee hormonen die onder andere zorgen voor het vrijkomen van energie uit glycogeen, vet en spieren. Je bent dus in staat om veel energie te verbranden. 

Maar als je in een noodsituatie verkeert, heeft het geen zin om een grote maaltijd te verteren. Daarom gaat er minder bloed naar je spijsverteringsstelsel en heb je minder honger

Een hogere verbranding en het hebben van minder honger zijn ideaal als je moet vluchten voor een tijger. Maar als dit weken of maanden aanhoudt val je natuurlijk erg veel af en verzwakt je immuunsysteem en je algehele gezondheid. 

Kan je ook aankomen van stress? 

Het eigenaardige is dat je ook kan aankomen van stress. Een stressreactie zorgt vooral voor meer verbranding van snelle suikers zonder zuurstof. Vet verbranden in stresssituaties is veel lastiger en minder zinvol omdat het tragere energie oplevert.

Terwijl sommige mensen door een langzamere spijsvertering veel minder eten, grijpen andere mensen juist naar die makkelijk verteerbare, snelle suikers en soms ook naar vet- en zoutrijk voedsel. In dat geval kan het dus zijn dat je juist aankomt van stress. 

Hoeveel kilo afvallen door stress?

Hoeveel je precies kan afvallen door stress is niet te benoemen. Het hangt helemaal af van jouw persoonlijke situatie. 

Heb je een drukke week gehad en had je even geen honger, dan ben je misschien slechts een kilootje kwijt, wat je de week erna zonder nadenken weer aankomt. 

In ernstigere gevallen lijdt je aan een burn-out op het werk die overgaat in een depressie. Of je hebt een dierbare partner verloren en bent gedurende meerdere jaren psychisch uit balans. Zo kan het voorkomen dat er van een grote, potige man of vrouw na een dergelijke gebeurtenis nauwelijks nog wat over is. Blijf daarom niet bij de pakken neerzitten en schakel zo snel mogelijk hulp in. 

Tips om afvallen door stress tegen te gaan

Als je veel stress ervaart en je wil voorkomen dat je afvalt, lees dan snel verder voor enkele handige tips. Niet elke tip zal voor iedereen bruikbaar zijn, maar pas toe wat aansluit bij jouw levensstijl. 

1. Neem time-outs

Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je je stresssituatie moet aanpakken. Dat weet je zelf ook wel. Maar als dit niet op korte termijn kan, schakel dan alvast dagelijkse of wekelijkse time-outs in. Moet je overdag hard werken? Neem dan ‘s avonds een bad. Heb je een erg drukke week? Plan dan een wandeling in de natuur op zondag. Maar ga niet oneindig door als een sneltrein, want dan knal je vroeg of laat tegen de muur. 

Deze time-outs kunnen je zowel mentaal als fysiek weer even in balans brengen. Ook al kan je de oorzaak van je stress niet meteen aanpakken. Als jij je even beter voelt door een boek te lezen of een massage te boeken, doe dat dan. Alle beetjes helpen. 

2. Doe ademhalingsoefeningen voor je maaltijd

Als je geen honger hebt door de stress is de makkelijkste en meest effectieve manier om voor je maaltijd even wat ademhalingsoefeningen te doen. Ga zitten of liggen en zet een timer van 5 of 10 minuten. Het enige dat je moet doen is relaxen en focussen op een diepe en trage buikademhaling. Een goede buikademhaling brengt je mentaal tot rust en stimuleert je spijsverteringsstelsel. Probeer het, het werkt! 

3. Eet minder vaak

Als je midden in een stresssituatie zit, bijvoorbeeld in de auto of een meeting, dan heeft het weinig zin om te eten. Je zou kunnen denken dat het goed is om alsnog wat in je mond te stoppen, maar je lichaam is niet klaar om iets te verteren. Hierdoor blijft je snack zwaar op de maag liggen en raakt je hele systeem in de war. 

In plaats van te snacken terwijl je stressvol aan het werk bent, is het beter om te wachten met eten tot de eerstvolgende maaltijd. Als je alleen eet wanneer je lichaam er klaar voor is zal je vertering veel beter verlopen en kan je uiteindelijk meer eten

4. Doe intermittent fasting

Een logisch gevolg van de vorige tip is natuurlijk intermittent fasting. Hierbij sla je je ontbijt over en neem je je eerste maaltijd pas op het middaguur. 

Een groot voordeel van intermittent fasting is dat je focus erdoor verhoogt. Je zal de hele ochtend scherp kunnen nadenken en je bent superproductief. Ondertussen wek je een gezonde honger op. Op het moment dat je ‘s middags aan tafel zit rammelt je maag en ben je helemaal klaar om te eten. 

5. Eet meer fruit

Gezond eten blijft natuurlijk superbelangrijk. Wanneer je gestrest bent kan je voorkeur voor voeding echter veranderen. Vanuit evolutionair oogpunt is het logisch dat je in stresssituaties meer zin hebt in snelle suikers. Snelle suikers zijn lichter verteerbaar en geven je meteen energie om te kunnen vechten of vluchten. 

Trek in zoet is dus vrij normaal als je gestresst bent. Hiertegen vechten heeft niet heel veel zin, maar probeer wel een gezonde, zoete keuze te maken. In plaats van ongezonde energierepen kan je bijvoorbeeld meer zoet fruit eten.

Fruit geeft je snelle suikers, maar houdt je bloedsuikerspiegel toch vrij stabiel. Het levert je anti-oxidanten op, die de negatieve effecten van stress in het lichaam tegengaan. En fruit is ook erg hydraterend, wat goed is voor je algehele gezondheid en energie, waardoor je ook meer stress de baas kan. 

6. Eet calorierijke zalm

Zodra je toch wat eet, is het belangrijk dat je voedingsmiddelen kiest die goed verteren, maar toch calorierijk zijn. Calorierijke voeding is nog altijd de makkelijkste manier om aan te komen en dus ook om afvallen door stress te vermijden.

Een stukje wilde zalmfilet bijvoorbeeld bevat 208 kcal per 100 gram. Door een filet van 200 gram te bakken in kokosolie samen met wat groente heb je een gezonde en makkelijk verteerbare, maar calorierijke maaltijd.

Bovendien zit zalm ook vol goede omega 3-vetzuren, waarvan bewezen is dat ze een positieve invloed hebben op ons psychisch welzijn.