⏰ Tijdelijk 42% korting op jaarabonnement!

10d19u07m10s

Weekmenu's op maat

Start vandaag

Start met je eerste weekmenu

Wat is je doelstelling?

De voordelen van een eiwitrijk ontbijt

Gezondheid

Welk ontbijt voor jou ideaal is, hangt af van je doelen en dagindeling. Een ontbijt met veel suikers kan je veel energie geven voor een zware training, maar kan je ook een energiedip geven als je aan het werk bent. Niet ontbijten met intermittent fasting helpt om je calorie-inname te beperken, maar kan ook voor een vervelend hongergevoel zorgen. En dan is er nog een eiwitrijk ontbijt! Daarmee geniet je van de voordelen van het vasten, zoals stabiele energie en focus, terwijl je toch iets kunt eten. Ontdek welke 6 voordelen een eiwitrijk ontbijt voor jou kan hebben.

Wat is een eiwitrijk ontbijt? 

Hoewel er geen echte definitie van een eiwitrijk ontbijt bestaat kunnen we wel een richtlijn geven. Een gemiddeld persoon van 75kg heeft ongeveer 120g eiwitten per dag nodig. Verdeeld over 4 eetmomenten geeft dit 4 porties van 30g eiwitten. Als je je ontbijt wil gebruiken om te voorzien in je eiwitbehoefte, zal je afhankelijk van je gewicht dus ongeveer 30g eiwitten moeten innemen. 

Nu is het ontbijt voor veel mensen een wat kleinere maaltijd dan de lunch en zeker het diner. En ook met eiwitrijke snacks kun je tussendoor nog extra eiwitten binnenkrijgen. Daarom is 20g eiwit bij je ontbijt ook al voldoende om het een eiwitrijk ontbijt te kunnen noemen. Het hangt er dus ook deels vanaf hoe de rest van je dagschema eruit ziet.

De hoeveelheid vetten en koolhydraten is afhankelijk van je doelstelling. In een eetschema voor afvallen kan je een eiwitrijk ontbijt nemen dat laag is aan vetten en vooral laag in koolhydraten. In een eetschema voor aankomen zal je samen met de portie eiwitten wel extra vetten en koolhydraten gaan innemen. 

Waarom is een eiwitrijk ontbijt belangrijk? 6 voordelen!

1. Je behaalt makkelijker je dagelijkse eiwitbehoefte

Laten we dit verduidelijken met ons gebruikte rekenvoorbeeld. Als je bij je ontbijt helemaal geen eiwitten eet, zul je bij de andere 3 eetmomenten telkens 40g eiwitten moeten innemen. Dat is behoorlijk lastig! Zodra je dus voor een eiwitarme maaltijd kiest, komt je dagelijkse hoeveelheid in het gedrang. 

Wil je graag weten hoeveel eiwitten jij precies nodig hebt? Dan kan je dit eenvoudig berekenen met onze FitChef calculator. En als je zeker wil weten dat jij elke dag voldoende eiwitten en ook al je andere voedingsstoffen binnenkrijgt, dan kan een FitChef Premium abonnement de oplossing zijn. Hiermee krijg je elke week eetschema’s toegestuurd die helemaal zijn afgestemd op jouw persoonlijke energiebehoefte. 

2. Langdurige vetverbranding

Als je in de ochtend koolhydraten eet geef je het signaal aan je lichaam dat er weer suiker en dus energie beschikbaar is. Je lichaam produceert insuline, waardoor je vetverbranding sterk wordt verminderd. Met een licht eiwitrijk ontbijt dat weinig vetten en koolhydraten bevat blijft je insulinegehalte laag en kan je nachtelijke vetverbranding nog even doorgaan.  

3. Meer energie en focus

Een licht eiwitrijk ontbijt geeft je wel de nodig energie om de dag te beginnen, maar je zult geen last hebben van een suikerdip. Hierdoor behoudt je de hele ochtend je scherpe focus. Dit geldt vooral voor mentale taken. Een eiwitrijk ontbijt werkt ook prima voor een rustige work-out zoals een wandeling of een lichte krachttraining. Voor een intensieve krachttraining of intervaltraining kan je er beter wel extra koolhydraten bij nemen. 

4. Minder trek in zoetigheden

Goed begonnen is half gewonnen. Een eiwitrijk ontbijt is erg verzadigend. Het kost voor je lichaam namelijk meer tijd om eiwitten te verteren dan suikers. Deze langzame vertering zorgt ervoor dat de energie langzamer in het lichaam wordt vrijgegeven waardoor je geen hoge energiepiek of energiedip hebt met de gekende “cravings” of vreetbuien als gevolg.

Door je dag goed in te zetten met een eiwitrijk ontbijt vergroot je dus de kans dat je ook de rest van de dag de verleiding van ongezonde zoete snacks kunt weerstaan.

5. Stopt spierafbraak

Na je avondmaaltijd heb je normaal gezien voldoende eiwitten opgenomen om de hele nacht te herstellen. Vooral wanneer je veel sport is een goede nachtrust essentieel voor de heropbouw van je spieren. Wanneer je lichaam in de ochtend alle eiwitten heeft opgebruikt en je deze niet opnieuw aanvult, dan kan je lichaam spieren gaan afbreken. Dit is vooral van toepassing als je echt intensief traint. Maar met een eiwitrijk ontbijt neem je toch het zekere voor het onzekere. 

6. Boost je humeur

Het eten van eiwitten verhoogt de levels van het aminozuur tyrosine. Dit aminozuur is verantwoordelijk voor de aanmaak van dopamine, wat je een goed gevoel geeft. Zo kan jij na je eiwitrijke ontbijt al fluitend de deur uit! En ook van onze lekkere recepten wordt je helemaal vrolijk! 

Eiwitrijke ontbijt recepten

Het leuke van een eiwitrijk ontbijt is dat je een ruime keuze hebt aan koud en warme gerechten. Als je gewoon bent om in de ochtend muesli of brood te eten, dan kan je dit bijvoorbeeld eens vervangen door een ontbijt met kwark. Wie eens uitgebreider wil ontbijten, of misschien wel brunchen kan een warme maaltijd kiezen zoals een omelet. Eet smakelijk!