Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Een eetdagboek bijhouden: de sleutel tot bewust eten

Gezondheid

Een eetdagboek bijhouden wil zeggen dat je gaat noteren wat (en eventueel hoeveel) je eet. Een eetdagboek is een goede tool die je meer inzicht en controle geeft over jouw eetgewoontes. Eetdagboeken vind je in allerlei soorten. Het is belangrijk om na te gaan welk soort dagboek het best bij jouw persoonlijkheid en doelstelling past. Als je een eetdagboek op een slimme manier gebruikt wordt het veel makkelijker om je eetpatroon in de juiste richting te sturen en succesvol af te vallen of aan te komen. Een eetdagboek is echter geen wondermiddel. Wat zijn de voordelen en nadelen van een eetdagboek? En hoe hou je succesvol een eetdagboek bij?

Wat zijn de voordelen van een eetdagboek? 

Een eetdagboek heeft veel voordelen. Afhankelijk van jouw persoonlijkheid en je sterktes en zwaktes in je eetpatroon kan een eetdagboek een goede oplossing zijn. 

1. Bewustzijn en inzicht creëren 

Als je je voedingspatroon wil veranderen is de eerste stap bewust worden van wat je eet. Veel mensen eten slechter dan ze denken. Een koekje hier en een drankje daar, het lijkt allemaal wel mee te vallen. Maar als je het noteert en per dag of per week bekijkt, dan besef je pas hoeveel ongezonde voeding je naar binnen werkt. 

Een eetdagboek kan je ook inzicht geven in je portiegrootte, het aantal calorieën of macronutriënten dat je opneemt. En afhankelijk van wat je noteert kan je ook inzicht krijgen in je hongergevoel en zelfs je diepere emoties rond voeding. 

2. Controle

Meten is weten. Dat blijven we herhalen. Nadat je het nodige inzicht hebt vergaart is het natuurlijk de bedoeling dat je hiermee aan de slag gaat. Met een eetdagboek kan je stapsgewijs veranderingen doorvoeren om jouw doelstelling te bereiken.

In het begin kom je al een heel eind met een eenvoudige regel zoals: “Ik drink maximaal 2 alcoholconsumpties per week.” Wie er helemaal voor wil gaan telt in zijn of haar eetdagboek elke calorie die naar binnen gaat en heeft een bijna perfecte controle op de voeding. 

3. Progressie meten

In een eetdagboek heb je meestal ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld je gewicht te noteren. Op deze manier leer je welke hoeveelheden voeding je welk resultaat opleveren. Op deze manier weet je beter wat en hoeveel je eventueel moet bijsturen om meer resultaat te behalen.

Wat zijn de valkuilen van een eetdagboek? 

Een eetdagboek is een tool. En een tool is enkel een meerwaarde als je er verstandig gebruik van maakt. Laat je dus niet misleiden door de volgende valkuilen:

1. Je onderneemt geen verdere actie

Noteren wat je eet zorgt er bijna automatisch voor dat je bewuster ben van wat je eet. Maar als je het te druk hebt en er niet bewust mee aan de slag gaat dan is het louter noteren eerder een verspilling van tijd. Het noteren is een hulpmiddel, maar je moet het dus wel bewust gebruiken. Enkel wanneer je je voedingsdagboek actief gebruikt om veranderingen door te voeren zal het je helpen om je resultaat te behalen. 

2. Je trekt verkeerde conclusies 

Een eetdagboek kan je fantastische inzichten geven. Maar het is mogelijk dat je de verkeerde conclusies trekt en dat je hierdoor foute beslissingen neemt. Daarom is het ideaal om een eetdagboek bij te houden en samen te werken met een voedingscoach. Hij of zij heeft een bredere kijk op het geheel. Een voedingscoach helpt jou om te bepalen wat voor jou persoonlijk de meest efficiënte strategie is om je doel te bereiken. 

3. Je wordt afhankelijk van je eetdagboek

Als het jou helpt om voor de rest van je leven een eetdagboek bij te houden, dan mag dat natuurlijk. Maar idealiter gebruik je het als een tijdelijk hulpmiddel om inzicht te krijgen en te werken naar een bepaalde doelstelling. Als je hier te afhankelijk van wordt en daardoor een obsessie of eetstoornis ontwikkelt ben je beter af zonder dagboek. Het is een kwestie van balans vinden. En als je denkt dat je te emotioneel verbonden bent met je eetdagboek, dan is het belangrijk om hulp te vragen. 

Hoe hou je een eetdagboek bij? 

Afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur en doelstellingen heb je de keuze tussen allerlei verschillende soorten eetdagboeken. Hier vind je verschillende opties die je kan overwegen. Het is uiteindelijk aan jou om te beslissen wat het beste bij je past. 

1. Offline versus online

Een klassiek eetdagboek is een papieren schriftje waarin je alles noteert. Het is bewezen dat iets noteren met pen en papier zorgt voor veel meer bewustzijn dan iets typen op een pc of app. Maar je moet wel je eetdagboek overal mee naartoe nemen en je kan het verliezen. 

Een digitale app is daarom erg handig. Deze staat altijd op je telefoon en de data blijft bewaart zodat je die later kan raadplegen. Als je houdt van cijfertjes en je graag calorieën wil tellen of je gewicht in een grafiekje wil zien, dan is een digitale app ideaal. 

2. Foto’s of tekst

Het is niet verplicht om op te schrijven wat je eet. Door enkel foto’s te nemen van je eten krijg je ook al enorm veel inzicht. Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden. Zeker als je samenwerkt met een coach is dit erg handig. Bovendien duurt een foto nemen letterlijk 5 seconden. Handig als je het overdag erg druk hebt. En dan kan je later op een rustiger moment alles bekijken. 

3. Wat en hoeveel 

Je kan je beperken tot wat je eet of ook noteren hoeveel je eet. Wanneer je begint met ongezonde voedingsgewoonten aan te pakken is noteren wat je eet meer dan voldoende. Op deze manier focus je op 1 ding tegelijk om aan te pakken. Zodra je eetpatroon volgens jou gezond genoeg is, is het tijd om te focussen op de hoeveelheden. 

4. Enkel voeding of ook levensstijl? 

Om meer inzicht te krijgen in je eetgedrag is het super interessant om te noteren wanneer je sport, hoe en hoeveel je slaapt en hoe je je voelt. Natuurlijk vraagt dat een extra inspanning, maar het is erg leerrijk.

Misschien ontdek je wel dat je elke maandag cravings of hoofdpijn hebt. Dat kan wijzen op ongezond gedrag in het weekend. Of je merkt dat je altijd chocola eet al je je eenzaam voelt. Op deze manier gaat het proces dieper dan enkel wat je eet.  Het wordt de start van een grotere persoonlijke ontwikkeling. 

Samenvatting: Is een eetdagboek nuttig? 

Een eetdagboek is een erg handig instrument om inzicht en controle te krijgen over je eetpatroon en zelf je hele levensstijl. Maar je kan het ook andersom doen. Als je een gezond eetschema voor afvallen of aankomen gebruikt leg je vooraf al vast wat je eet. Op deze manier hoef je niet achter de feiten aan te lopen en eet je van bij de start wat goed voor je is.

Met een FitChef Premium account krijg je elke week eetschema’s op maat aangepast aan jouw persoonlijke calorie- en macrobehoeften. Zo weet je altijd exact wat en hoeveel je eet. Dit geeft je de ultieme controle over je eetschema en je resultaat.

👉 Aanmelden voor FitChef Premium