Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Eetbuien voorkomen: 7 waardevolle tips voor meer balans

Gezondheid

Eetbuien zijn erg vervelend en hebben een negatieve impact op je mentale en fysieke gezondheid. Als je wil afvallen, maar regelmatig overvallen wordt door een eetbui, dan zal je je doel niet bereiken. Maar wat nog erger is, is dat je je achteraf vaak schuldig voelt. Om eetbuien de baas te zijn moeten we eerst begrijpen wat een eetbui is en wat niet. Waar komen eetbuien vandaan? En met welke 7 tips kan jij je eetbuien voorkomen?

Wat zijn eetbuien? 

Eetbuien kennen we allemaal. Toch is het belangrijk om even stil te staan welke factoren bepalen of iets een eetbui is. Een eetbui is in essentie een moment waarop je een overdreven grote behoefte hebt aan eten. Om te bepalen of iets echt een eetbui is kunnen we twee benaderingen gebruiken:

Objectieve eetbui

We spreken van een objectieve eetbui wanneer jij en je omgeving vinden dat je in een korte tijd (2 uur) overdreven veel voedsel hebt gegeten. De hoeveelheid loopt soms op tot wel 10.000 kcal. De tijd en hoeveelheid zijn hier dus bepalend.

Deze definitie vormt een goede leidraad, maar is in de praktijk te beperkt. Wie net een halve marathon heeft gelopen en 3 borden spaghetti na elkaar naar binnen werkt heeft theoretisch gezien ook een eetbui. Deze persoon voelt zich echter misschien mentaal en fysiek helemaal top. 

Subjectieve eetbui

In dit geval is het vaststellen van een eetbui iets afhangt van jouw persoonlijke gevoel. Het kan dus zijn dat je slechts 1 reep chocolade hebt gegeten, maar dat dit uit pure emotie was en je je er niet goed bij voelt. Wat je eet hoeft trouwens niet per se ongezond te zijn.

Je kan ook bijvoorbeeld overdreven snel een bakje aardbeien leegeten om wat dopamine in je hersens vrij te maken. Zelfs de tijd is niet allesbepalend. Wanneer je zonder honger rustig een voor een zakje nootjes leeg eet terwijl je depressief voor je uit staart mag je dit ook als eetbui meetellen. 
 
De cruciale factor is dat jij er op het moment, en waarschijnlijk vooral achteraf, last van hebt. Dit uit zich voornamelijk in schuldgevoelens, schaamte, boosheid, verdriet of angst.

Waar komen eetbuien vandaan? 

De oorzaak van eetbuien zegt veel over de ernst van het probleem en is de sleutel om tot een oplossing te komen. Soms is de oorzaak gewoon grote honger. Dit is minder ernstig, hoewel het natuurlijk ook voor problemen zal zorgen. De oplossingen hiervoor zijn gelukkig niet zo ver te zoeken. Lees hiervoor ons blog afvallen zonder honger of het blog voedingsmiddelen voor een verzadigd gevoel.

Eetbuien kunnen ook optreden als bijwerking van medicatie of zelfs bij het gebruik van marihuana. Ook alcoholgebruik kan aan de grondslag liggen. Daarnaast zijn er nog erfelijke, fysiologische en omgevingsfactoren (zoals je opvoeding) die een rol spelen. 

Meestal is er echter sprake van een psychologische oorzaak. Gevoelens zoals boosheid, geïrriteerdheid of verdriet zijn dan de trigger om overdreven veel te eten. Het is belangrijk om in te zien dat in dit geval voeding niet de oorzaak is! De overdaad aan eten is slechts een symptoom of pseudo-oplossing om een psychologisch probleem op te lossen. 

7 tips om eetbuien te voorkomen

Deze tips kunnen je helpen om meer controle te krijgen over je lichaam en geest. Het is belangrijk om eerst inzicht te krijgen in waar jouw eetbuien vandaan komen. Zo is het makkelijker om te bepalen welke tips jou het beste kunnen helpen. 

1. Zoek professionele hulp

Wanneer je voelt dat je jezelf niet meer onder controle hebt en dit probleem zich al te langer voordoet, aarzel dan niet om hulp te zoeken. Uitspreken dat je een probleem hebt en hulp zoeken en aanvaarden is geen teken van zwakte, maar getuigd van moed. Je kan te rade gaan bij een standaard psycholoog, maar ook bij een specifieke voedingspsycholoog. Hoe sneller je hulp zoekt hoe meer kans dat je ernstige eetstoornissen zoals boulimia weet te voorkomen. 

2. Stop met afvallen

Als de eetbuien zijn ontstaan tijdens een dieet om af te vallen is het tijd om even wat gas terug te nemen. Een verstoord eetpatroon en gevoelens van schuld gaan je niet helpen met afvallen en zo kom je in een negatieve vicieuze cirkel terecht. We denken vaak: “Als ik x kilo kwijt ben, dan ga ik me goed voelen.”

Maar de realiteit is vaak andersom: als je je goed in je vel voelt, dan is gezond eten en gewicht verliezen veel makkelijker. Dus neem eerst de tijd om een normaal en gezond voedingspatroon op te bouwen en jezelf mentaal in balans te brengen. Daarna is het veel makkelijker om op een gebalanceerde manier af te vallen. 

3. Verminder stress

Stress ligt aan de basis van veel psychologische problemen. Een beetje stress is normaal en zorgt zelfs voor de nodige drive. Maar te veel stress geeft spanning en onrust. Uiteindelijk is er maar een kleine druppel nodig die jouw emmer doet overlopen. Bij stress verminderen denken we vaak aan mediteren, yoga en mindfullness.

Hoewel dit uitstekende methodes zijn, is het in de eerste plaats belangrijk de oorzaken aan te pakken. Verminder de stress op je werk door je bijvoorbeeld efficiënter te organiseren of regelmatiger een pauze te nemen. Zet je telefoon uit, kijk niet meer naar het negatieve nieuws of zoek een leuke hobby. De beste manier van ontstressen is voor iedereen anders. Zolang jij voelt dat het helpt is het goed. 

4. Wees mindfull. 

Mindfullness en meditatie zijn niet alleen nuttig om te ontstressen. Een van de grootste voordelen van mediteren is dat je meer bewust wordt van je gedachten. Als je je meer bewust wordt van je gedachten ga je minder automatisch reageren op bepaalde prikkels. Je zal bepaalde prikkels sneller herkennen en je gedachten en gedrag bewuster kunnen sturen. 

Een voorbeeld: Elke keer nadat je baas tegen je heeft geschreeuwd heb je last van eetbuien. Wanneer je je hiervan bewust wordt kan je dit voortijdig herkennen en onder controle houden. Je denkt dan: “He, ik voel die typische spanning opkomen wat voorafgaat aan een eetbui. Ik ga even 5 minuten diep ademhalen om weer tot rust te komen.” Zo voorkom je dat het uit de hand loopt. En misschien moet je ook je baas aansporen om eens rustig te ademen. 

5. Hou jezelf voor de gek

Voorkomen is beter dan genezen. Maar zelfs wanneer je een eetbui voelt opkomen door stress is nog niet alle hoop verloren. In plaats van meteen naar de keuken te gaan kan je met jezelf een alternatieve afspraak maken. Sluit bijvoorbeeld met jezelf een deal om eerst een rondje hard te lopen, een warme douche te nemen of je beste vriend(in) op te bellen. En daarna “mag” je wat eten. De kans is groot dat de zin om te eten na een goed gesprek plots verdwenen is. 

Als de oorzaak echter honger is, is het niet zo verstandig om jezelf nog meer uit te hongeren. Maar ook dan is het mogelijk om met jezelf een dealtje te sluiten. Warm even snel een grote portie soep op en spreek met jezelf af dat wanneer je deze hebt opgegeten, je verder mag gaan met je vreetbui.

In de meeste gevallen zal je craving verdwijnen zodra je soep op is en krijg je jezelf weer onder controle. Het stemmetje vanuit je “primal brain” verdwijnt en je ben weer in staat om juiste keuzes te maken met je gezond verstand. 

6. Eet voldoende en gezond

Zelfs wanneer de echte oorzaak van jouw eetbuien niets met voeding te maken heeft blijft gezonde voeding erg belangrijk. Ongezonde voeding zal het probleem namelijk verergeren. Een tekort aan vezels en een overvloed aan koolhydraten, suikers en gefrituurd voedsel veroorzaken pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel met cravings tot gevolg. 

Gezonde voeding heeft ook een bonus effect op je mentale welzijn. Het is daarom ook een belangrijk deel van de oplossing. Door bijvoorbeeld voldoende gezonde vetten te eten zorg je voor de inname van het belangrijke omega 3 vetzuur. Hiervan is al aangetoond dat het een groot effect heeft op onze hersenen en psychologische gezondheid. De oplossing ligt natuurlijk niet in 1 voedingsstof, maar in een algeheel gezond voedingspatroon zodat je lichaam en geest optimaal functioneren.

Als je op zoek bent naar een manier om elke dag gezond en lekker eten klaar te maken, dan kan een FitChef Premium account voor jou de oplossing zijn. Met dit abonnement krijg je elke week gezonde recepten toegestuurd helemaal afgestemd op jouw persoonlijke doelen en voorkeuren.

👉 Aanmelden voor FitChef Premium

7. Relativeer

Om eetbuien te voorkomen mag je niet dit en moet je dat. Soms zorgen goedbedoelde tips en tricks voor nog meer stress en lijken ze je gevoel van waardeloosheid nog meer te bevestigen. Bovendien is geen enkele regel zwart of wit. Als je eens zin hebt om iets ongezond te eten of je eet eens een keertje meer dan goed voor je is, dan hoeft dit niet meteen een ramp te zijn. Wees niet te streng voor jezelf. We zijn geen robots, maar mensen. Je bent goed zoals je bent.