Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Is fruit als ontbijt gezond?

Gezondheid

Niets zo verfrissend als een ontbijt met vers fruit. Vooral in de zomer is het de ultieme manier om je ‘s ochtends extra te hydrateren en je te voorzien van allerlei vitamines en mineralen. Bovendien is een stuk fruit een ideaal ontbijt voor onderweg als je geen tijd hebt om uitgebreid aan de ontbijttafel te zitten. Maar is een fruitontbijt echt zo perfect? Of zitten er toch enkele addertjes onder het gras?

Is fruit als ontbijt gezond?

Elke dag 2-3 stuks vers fruit eten is natuurlijk erg gezond, dat hoeven we hier niet te herhalen. Fruit als ontbijt kán onderdeel zijn van een gezond voedingspatroon. Maar het moet gezegd dat er zowel voor- als nadelen zijn. 

Voordelen van fruit als ontbijt

  • Het hydrateert, wat ideaal is omdat je ‘s nachts minstens 0,5 liter vocht verliest. 
  • Het is licht verteerbaar, wat prettig is omdat je spijsvertering nog op gang moet komen. 
  • Het is een gezonde bron van koolhydraten. Beter dan de meeste ontbijtgranen. 
  • Je hebt al een deel van je dagelijkse 2-3 stuks fruit op. Dat is gewoon praktisch. 

Nadelen van fruit als ontbijt

  • Het is laag in eiwitten, als je er niets anders bij eet. 
  • Het verzadigt niet lang, omdat er weinig vetten en eiwitten in zitten. Dit geldt ook alleen als je er niets anders bij eet. 
  • Het bevat veel fructose, wat belastend is voor de lever als je dagelijks een heel grote fruitsalade zou eten. 

Helpt fruit als ontbijt bij afvallen?

Als je wil afvallen moet je gezond eten en in de juiste hoeveelheden. 

Een fruitontbijt is natuurlijk erg gezond en een beter alternatief dan gesuikerde ontbijtgranen, muffins of ontbijtkoek

Een of meerdere stuks fruit zijn laag in calorieën, maar laat je niet vangen! Alleen fruit als ontbijt is geen goede keuze als het je niet lang genoeg verzadigt. Als je een uurtje later weer trek krijgt in minder gezonde snacks, levert het je uiteindelijk niet veel op. 

Probeer daarom verschillende ontbijtjes met fruit uit voor jezelf. In combinatie met een goede eiwitbron zoals bijvoorbeeld yoghurt creëer je namelijk wel een volwaardig en gezond ontbijt dat lang genoeg verzadigt. En dan zal het je wel helpen om af te vallen. 

Of je uiteindelijk afvalt, hangt altijd af van je energiebalans over de hele dag. Alleen als je in een licht calorietekort verkeert, zul je afvallen. Om zeker te zijn dat je in een klein calorietekort zit en de juiste verhouding aan macro’s binnenkrijgt, kan je gebruik maken van een eetschema om af te vallen. 

Met een FitChef premium abonnement krijg je wekelijks gezonde eetmenu’s op maat, helemaal aangepast aan jouw persoonlijke energiebehoefte. De eetschema’s kan je bovendien aanpassen aan jouw persoonlijke voorkeuren zoals het aantal eetmomenten, intoleranties en dieetkeuzes. 

👉 Meld je hier aan voor gezonde eetschema’s om af te vallen

Gezonde smoothies ontbijt  

Een handige manier om een fruitontbijt te nemen is een gezonde smoothie. Hiervoor kan je zowel vers als bevroren fruit nemen. Het voordeel van bevroren fruit is dat je het lang kan bewaren, altijd op voorraad kan hebben en het behoudt bijna alle voedingsstoffen. 

  • Aan een smoothie kan je bovendien gezonde eiwitten toevoegen zoals yoghurt, melk of eiwitpoeder.
  • Indien je dat wenst kan je ook gezonde vetten toevoegen zoals pindakaas, amandelpasta, of kokosmelk. 
  • Zaden zoals lijnzaad en chiazaad zijn ideaal om je smoothie te voorzien van extra vezels, waardoor je langer verzadigd blijft. 

Enkele voorbeelden van gezonde smoothies: 

Meer voorbeelden van een gezond fruit ontbijt

Heb je al zin in een verfrissend gezond ontbijt met fruit? Laat je dan inspireren door deze recepten: