Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Eet je gelukkig! Voeding met veel gelukshormonen in handig overzicht!

Gezondheid

Eten kan je gelukkig maken! En dan bedoelen we niet dat je blij wordt van een vette hamburger met friet. Er is ook voeding die je helpt om meer gelukshormoon aan te maken en daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen.

Wat is het gelukshormoon?

Er zijn meerdere hormonen of neurotransmitters die je een goed gevoel geven. Serotonine staat bekend als het “echte” gelukshormoon. Hoe meer serotonine je lichaam produceert, hoe meer jij een dieper gevoel van tevredenheid, voldaanheid en gelukzaligheid ervaart. 

Als je blij wordt van een hamburger of snoep, dan komt dit omdat er dopamine wordt aangemaakt. Dit stofje werkt echter maar een korte periode en heeft een verslavend effect. Hoewel het je dus ook een goed gevoel geeft, word je er op lange termijn niet dolgelukkig van. Integendeel, de verslaving aan dopamine en de bijhorende (ongezonde) gewoonten kunnen je juist slechter doen voelen. 

Wat doet serotonine?

Serotonine geeft je dus in de eerste plaats een intens gevoel van geluk en tevredenheid. Daarmee samenhangend, helpt het jou om in het “nu” te leven. Het is dus ook het ultieme hormoon voor meer mindfulness. 

Serotonine is niet alleen een gelukshormoon. Het helpt ook voor een goed geheugen, betere slaap, minder pijn, een gezonde eetlust, zelfvertrouwen en je lichaamstemperatuur. 

Hoe maak je gelukshormoon aan?

Je darmen zijn verantwoordelijk voor maar liefst 90% van de aanmaak van serotonine. De grondstof die je darmen hiervoor nodig hebben is het aminozuur tryptofaan. Wat je eet en de gezondheid van je darmen is dus erg belangrijk voor de productie van dit gelukshormoon. Maar serotonine kan de zogenaamde bloed-hersenbarrière niet passeren. En daarom wordt de overige 10% rechtstreeks in de hersenen aangemaakt. 

Serotonine in voeding

Wil je meer serotonine produceren, dan kun je dus het beste veel voeding eten die rijk is aan tryptofaan. Het goede nieuws is dat je tryptofaan zowel terugvindt in zoete als hartige voedingsmiddelen. 

Handig overzicht van voeding met veel tryptofaan: 

  • chocolade 
  • haver
  • bananen 
  • kersen, kiwi en avocado 
  • gedroogde dadels, pruimen
  • pinda’s
  • amandelen
  • pindakaas
  • zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes
  • linzen
  • spinazie
  • bruine rijst
  • kip 
  • biefstuk
  • varken
  • tofu
  • zalm
  • sojabonen
  • eieren

Voeding rijk aan tryptofaan is niet voldoende

Hoewel het kan helpen veel voeding te eten die rijk is aan tryptofaan, is dit geen garantie op een hogere productie van het gelukshormoon serotonine. Om tryptofaan om te zetten naar serotonine is namelijk ook vitamine B6 nodig. En ook omega 3-vetzuren, vitamine C en ijzer spelen een belangrijke rol. Suiker en cafeïne daarentegen hebben een onderdrukkend effect op de aanmaak van serotonine. 

Kortom, wil je echt meer serotonine produceren door middel van voeding, dan is een algeheel gezond voedingspatroon een must. De eetschema’s van FitChef kunnen je hier prima bij helpen. Raadpleeg onze website vol gezonde recepten of meld je aan voor een premium abonnement.

👉 Meld je hier aan voor gezonde eetschema’s op maat

Als je kiest voor een abonnement, krijg je wekelijkse eetschema’s op maat, helemaal aangepast aan je dagelijkse energiebehoefte. Zo kan je tegelijkertijd ook optimaal vet verliezen of aankomen in spiermassa: een extra reden om je nog gelukkiger te voelen!