Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Gezond ouder worden

Gezondheid

Gezondheid is op elke leeftijd belangrijk. Als je ouder wordt, dan is het echter niet meer zo vanzelfsprekend om gezond te zijn. Je kan last krijgen van allerlei vervelende kwaaltjes en begint te denken dat je klachtenvrije, gezonde jaren voorbij zijn. Met de juiste tips kan je echter het tij doen keren en fit, krachtig en gezond blijven.

Gezond oud worden, hoe doe je dat?

Er is geen heilig middeltje om gezond ouder te worden. Je gezondheid is een gevolg van een heleboel verschillende gewoontes wat betreft je voeding, beweging, slaap, stress, ontspanning, sociale relaties, woonomgeving enzovoort. 

Om gezond oud te worden zul je dus echt de keuze moeten maken om je hele levensstijl aan te passen. Dat wil niet zeggen dat je niet meer kan genieten van het leven. Integendeel, door gezond ouder te worden ben je juist langer in staat om de dingen te doen waar je gelukkig van wordt: een wandeling in het bos, spelen met je kleinkinderen of een deugddoende, exotische vakantie. 

Gezond eten, gezond ouder worden

Van alle gezonde levensstijl gewoontes is voeding toch wel de belangrijkste. Hippocrates zei al dat voeding ons medicijn zou moeten zijn. 

We hebben al talloze blogs geschreven over gezonde voeding en de belangrijkste conclusie is de focus op onbewerkte, natuurlijke voeding. Of je nu vegan eet of een echte vleeseter bent, als je voeding vrijwel onbewerkt is, en liefst biologisch, dan kom je al een heel eind. 

Als je ouder wordt, dan gaat je spijsvertering mogelijk wat moeizamer. Let er daarom op welke voedingsmiddelen je al dan niet goed verteert. Om je spijsvertering te stimuleren en je darmflora een handje te helpen kan je de volgende tips toepassen: 

  • Drink een glas water met citroen een uurtje voor het eten
  • Drink een glas water met een beetje appelazijn voor het eten
  • Neem extra probiotica
  • Drink probiotische drankjes zoals kombucha en kefir
  • Eet gefermenteerde groenten zoals kimchi
  • Kauw voldoende

Oh ja, als je voor 80% gezond eet, dan mag je heus nog wel voor 20% andere lekkernijen eten of drinken. Een avondje doorzakken kun je beter niet doen. Maar een glaasje wijn bij de maaltijd kan heus geen kwaad.

Wil je graag gezond eten en kan je hierbij wel wat inspiratie gebruiken? Met een FitChef Premium abonnement krijg je elke week eetmenu’s op maat toegestuurd, helemaal aangepast aan je persoonlijke behoeftes. De eetschema’s zijn op ieder moment volledig aan te passen. Ben je niet zo’n grote eter? Dan kan je bijvoorbeeld je eten spreiden over meerdere maaltijden en snacks, zodat je toch nog alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. 

👉 Meld je hier aan voor wekelijkse eetschema’s op maat

Tot slot kan het ook handig zijn om met je arts te bespreken of het innemen van voedingssupplementen aan te raden is. Denk hierbij aan vitamine D, ijzer of omega 3. 

Gezond ouder worden, bewegen

Beweging is de tweede grote pijler om aan te pakken als je gezond ouder wil worden. Beweging is belangrijk voor het hart, de botten en de spieren. 
Voor je gezondheid hoef je heus geen extreme sport te doen. Het is wel aan te raden om dagelijks 10.000 stappen te zetten of een equivalent daarvan. 

Ook stretching en mobiliteitsoefeningen zijn goed om je functionaliteit te behouden samen met soepele gewrichten. Als je ouder wordt neemt ook je spiermassa af. Met enkele krachtoefeningen per week kan je dit proces sterk vertragen. 

Gezond en fit ouder worden

Het is niet fijn als je voelt dat je minder kan dan vroeger. De Olympische Spelen zul je niet meer halen als je 80 bent. Maar je kan echt wel fit blijven na je 60e. Er zijn veel mensen die vanaf hun pensioen juist veel actiever worden en een conditie kweken waar de jeugd jaloers op kan zijn. Vooral je cardiovasculaire capaciteit, je conditie dus, is tot op hoge leeftijd trainbaar. 

Explosieve kracht gaat helaas sneller achteruit. Dus de kans dat je een sprintwedstrijdje wint van je schoonzoon is erg klein. Maar als jij bereid bent om je conditie te trainen, kan je hem heus uitdagen voor een langere fietstocht.