Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Wat is een gezond vetpercentage voor mannen en vrouwen?

Gezondheid

Het gewicht op de weegschaal geeft je eigenlijk maar heel erg weinig informatie over je gezondheid. Met de BMI hou je wel rekening met je lengte, maar niet met je lichaamssamenstelling. Je vetpercentage meten is daarom een betere en erg gebruiksvriendelijke methode om te kijken of je een gezonde lichaamssamenstelling hebt. Om je eigen vetpercentage te beoordelen moet je wel met een aantal factoren rekening houden. Ontdek alles over een gezond vetpercentage.

Hoe meet je je vetpercentage? 

Er zijn verschillende manieren om je vetpercentage te meten, de meest precieze methodes worden echter enkel gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek of door topsporters. Denk maar aan de DEXA-scan, de onderwaterweging en de bodpod. Gelukkig zijn er ook meer toegankelijke methodes zoals de bio-elektrische impedantieanalyse en de huidplooimeting. 

De bio-elektrische impedantieanalyse

De meeste elektronische weegschalen beschikken tegenwoordig over voet- en soms ook handplaatjes die contact maken met je huid en zo je vetpercentage meten. Wat er in feite gebeurt, is dat er een heel erg kleine elektrische stroom door je lichaam wordt geleid. Door het verschil in elektrische weerstand tussen water en vet berekent de ingebouwde computer je vetpercentage. 

Huidplooimeter

De dikte van je onderhuids vet heeft een sterke statistische correlatie met je totale vetpercentage. Dat betekent dat je met een huidplooimeting en een beetje rekenwerk erg nauwkeurig je vetpercentage kan berekenen. Om dit goed te doen heb je wel iemand nodig die weet hoe je huidplooimetingen moet afnemen. Personal trainers en diëtisten zijn hier vaak vertrouwd mee. 

Wat is een normaal vetpercentage? 

Een normaal vetpercentage kent een grote reikwijdte. Dat komt omdat elk lichaam anders is. Hoewel wij vaak het schoonheidsideaal op onze neus gedrukt krijgen, is het voor je gezondheid niet zo belangrijk om de perfecte maten te hebben. Een beetje vet meer of minder is absoluut normaal. Daarnaast zijn er ook grote verschillen tussen geslacht en leeftijd. 

De onderstaande tabellen geven je een goede richtlijn van wat een normaal vetpercentage inhoudt. Maar ben je een enorm gespierde topsporter of een moeder met veel gezonde rondingen, dan kan het nog steeds zijn dat je buiten deze normale range valt zonder dat je je echt zorgen moet maken.

Gezond vetpercentage mannen tabel 

Mannen zijn van nature meer gespierd dan vrouwen en hebben dus in verhouding minder vet. De functie van mannen was oorspronkelijk dan ook meer gericht om te jagen of lange afstanden af te leggen op zoek naar voedsel. Daarnaast is het ook normaal dat als je ouder wordt je vetpercentage iets verhoogt. De richtlijnen voor mannen zijn: 

Mannen tussen 20 en 39 jaar: 

  • (Te) laag: <7%
  • Normaal: 7-20%
  • Te hoog: 20-25%
  • Obees: >25%

Mannen tussen 40 en 59 jaar: 

  • (Te) laag: <10%
  • Normaal: 10-22%
  • Te hoog: 22-28%
  • Obees: >28%

Mannen tussen 60 en 79 jaar: 

  • (Te) laag: <12%
  • Normaal: 12-25%
  • Te hoog: 24-30%
  • Obees: >30%

Normale vetmassa man

Om te kijken hoeveel vetmassa normaal is voor man, gaan we uit van enkele gemiddelde cijfers.  
In Nederland is de gemiddelde man 1,808 m. Een normaal BMI tussen 18,5 en 25 laat dus een gezond gewicht toe tussen 60 kg en 81 kg. (18,5* 1,80*1,80= 59,94 kg  en 25*1,80*1,80= 81 kg) 

Voor een man tussen 40 en 59 jaar ligt een gezond vetpercentage tussen 10 en 22%. Dat komt overeen met een range tussen 5,9 kg en 17,8 kg absolute vetmassa. Dit is maar een klein rekenvoorbeeld. Ben je jonger, ouder, groter, kleiner of erg gespierd dan zullen je waardes hiervan afwijken. 

Gezond vetpercentage vrouwen tabel

Vrouwen hebben van nature iets meer vet dan mannen. Mogelijks hadden zij vroeger fysiek iets minder verplichtingen, en natuurlijk hebben zij de mooie kans om een kind op de wereld te brengen. Hiervoor hebben vrouwen iets meer energie-opslag en rondere billen en borsten. Dat zorgt voor een hoger vetpercentage dan mannen. De referentiewaarden voor vrouwen zijn: 

Vrouwen tussen 20 en 39 jaar: 

  • (Te) laag: <21%
  • Normaal: 21-33%
  • Te hoog: 33-39%
  • Obees: >39%

Vrouwen tussen 40 en 59 jaar: 

  • (Te) laag: <23%
  • Normaal: 23-34%
  • Te hoog: 34-40%
  • Obees: >40%

Vrouwen tussen 60 en 79 jaar: 

  • (Te) laag: <24%
  • Normaal: 24-36%
  • Te hoog: 35-41%
  • Obees: >41%

Normale vetmassa vrouw

Laten we voor de berekening van een normale vetmassa wederom uitgaan van enkele gemiddelde cijfers. De gemiddelde vrouw in Nederland is 1,675 m. Een normaal BMI tussen 18,5 en 25 laat dus een gezond gewicht toe tussen 53,5 kg en 72 kg. (18,5*1,7*1,7 = 53,5 kg en 25* 1,7*1,7= 72 kg) 

Voor een vrouw tussen 40 en 59 jaar ligt een gezond vetpercentage tussen 23 en 34%. Dat komt overeen met een absolute hoeveelheid vet tussen 12,3 kg en 24,5 kg. Net als bij de mannen geldt ook hier dat als je jonger, ouder, groter, kleiner of gespierd bent, je waardes hiervan afwijken.