Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Wat zijn de gezondste crackers?

Gezondheid

Crackers zijn erg handig en veelzijdig. Je kan ze overal mee naartoe nemen en goed afgesloten zijn ze eeuwig houdbaar. Ze zijn lekker in combinatie met iets zoets, zoals jam of chocopasta. Of je probeert er een gezonde, hartige snack of maaltijd van te maken door ze te beleggen met hummus en veel groenten. Maar zijn die crackers zelf eigenlijk wel gezond? Er is tegenwoordig zo veel keuze; hoe kies je de gezondste cracker uit de winkelrekken?

Zijn crackers gezond?

Over het algemeen worden crackers vooral van granen gemaakt. In de juiste hoeveelheid kunnen deze granencrackers in een gezond eetschema passen. Ze leveren veel energie in de vorm van koolhydraten, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer. 

Wie echter liever geen gluten eet, hoeft nog niet alle crackers af te schrijven. Er zijn ook crackers op basis van zaden en je hebt ook nog rijstwafels en maïswafels. Ook bij deze alternatieve versies geldt dat de hoofdingrediënten zoals zaden, rijst en maïs in de juiste hoeveelheid in een gezond eetpatroon passen. 

Waar je eerder voor moet opletten zijn alle toevoegingen. Afhankelijk van hoeveel van deze minder wenselijke ingrediënten er in je crackers zitten, zou je kunnen overwegen om een ander merk te kiezen. Een aantal zaken om op te letten is: stroop, suiker, maltodextrine, melkweipoeder en plantaardige oliën zoals palmolie en raapzaadolie.

Ingrediënten die extra bonuspunten opleveren zijn: sesamzaad, lijnzaad, quinoa, zonnebloempitten, olijfolie, ei-eiwit en volkoren granen of rijst. 

Welke crackers zijn gezond?

De gezondste crackers bevatten dus vooral veel natuurlijke ingrediënten. Crackers met veel extra toegevoegde zaken zijn meestal minder gezond. 

Van het type cracker hoef je niet wakker te liggen. Bijna elke soort cracker vind je in een gezonde basisversie en een opgevoerde, ongezondere uitvoering. Of je nu kiest voor knäckebröd, een ontbijtcracker of een rijstwafel maakt dus op zich niet veel uit. Kijk vooral per merk naar de ingrediëntenlijst en bepaal op basis hiervan welke crackers gezond zijn. 

Tip: Alle crackers bevatten veel koolhydraten, maar door naar de ingrediëntenlijst te kijken kan je zien of dit vooral natuurlijke koolhydraten uit de granen zijn of uit toegevoegde suikers en siropen. 

Hoeveel calorieën zitten er in crackers?

Hoewel crackers vaak gekozen worden om af te vallen zal je zien dat ze per 100 gram erg veel calorieën bevatten, gemiddeld zo’n 400 kcal. Dit geeft echter een vertekend beeld omdat crackers gedroogde producten zijn, onttrokken van water. Het aantal kcal per 100 gram is wel handig om crackers onderling te vergelijken. 

Indien je wil weten of je calorie-inname snel zou stijgen als je een cracker eet, kun je het beste het aantal kcal per cracker bekijken. Een cracker weegt gemiddeld immers maar 10 gram, wat betekent dat een gemiddelde cracker slechts 40 kcal oplevert. 
Indien je als snack of lunch enkele crackers belegt met mager vlees en wat groenten zoals sla, kerstomaatjes en komkommer, dan kom je uit op een vrij calorie-arme maaltijd. 

Zijn crackers goed om af te vallen? 

Crackers passen dus perfect in een eetschema om af te vallen, maar ze hebben geen magische krachten. In 1 snee brood (35 gram) zitten dan wel meer calorieën (ongeveer 80). Een boterham bevat ook meer water, is groter en je kan er meer groenten op leggen. 

Om af te vallen telt uiteindelijk hoeveel calorieën je gehele maaltijd bevat en hoeveel calorieën je op het einde van de dag hebt opgenomen. En of je nu 2 crackers neemt of 1 grote boterham, dat maakt voor je buik niet uit. 

Met FitChef Premium krijg je elke week gepersonaliseerde weekmenu’s toegestuurd helemaal aangepast aan jouw persoonlijke voorkeuren en jouw doelstelling. De schema’s bevatten makkelijke en lekkere gerechten die allemaal voldoen aan jouw caloriebehoefte. Indien je bijvoorbeeld wel de gezondste crackers wil eten, maar niet met gluten, dan geeft je dit gewoon aan in je persoonlijke dashboard.

👉 Meld je hier aan voor onze persoonlijke eetschema's

Wat zijn de gezondste crackers? 

Om te bepalen wat de gezondste crackers zijn zul je zowel naar de ingrediëntenlijst als naar de voedingswaarde moeten kijken. Welke crackers hebben de beste voedingswaarde? 

  • Knäckebröd: 420 kcal/100g (61g kh, 16g eiwit, 11g vet)
  • Ontbijtcrackers: 430 kcal/100g (57g kh, 14g eiwit, 14g vet)
  • 5 granencrackers: 367 kcal/100g (71g kh, 11g eiwit, 3,4g vet)
  • Rijstwafels: 374 kcal/100g (74,5g kh, 8g eiwit, 3,5g vet)
  • Maïswafels: 390 kcal/100g (84g kh, 8,5g eiwit 1,8g vet)
  • Lijnzaadcrackers: 488 kcal/100g (11g kh, 17g eiwit, 35g vet)

Zoals je ziet bevatten de meeste soorten crackers een gelijkaardige hoeveelheid calorieën. Het grootste verschil zit hem in de lijnzaadcrackers die opvallend minder koolhydraten en meer vet bevatten. Dit zijn echter vooral de gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren. 

De gezondste crackers zijn daarom niet zomaar aan te duiden. Het hangt sterk af van de specifieke ingrediëntenlijst en of jij in je eetschema nog plaats hebt voor extra koolhydraten, eiwitten of vetten.