Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Wat is het gezondste fruit? Een top 10

Gezondheid

Fruit vormt een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Het levert je heel wat vitamines, mineralen en vezels. Daarnaast bevat fruit ook veel water, waardoor het erg hydraterend is. Elke fruitsoort heeft haar eigen unieke eigenschappen. Maar zijn er bepaalde soorten die er toch echt bovenuit steken? Ontdek wat het gezondste fruit is in onze top 10.

Welk fruit is gezond?

Hoewel we een top 10 voor jou hebben klaarstaan van het gezondste fruit, is het belangrijk om te weten dat elke fruitsoort bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. 

Natuurlijk hoor je wel eens zeggen dat er in fruit ook veel suiker zit en dat je er daarom niet mee moet overdrijven. En dat klopt, te veel fructose is lastiger te verteren. En van te veel suiker kom je natuurlijk aan. Maar dat maakt het nog niet “ongezond”. 

Het beste is om dagelijks een variatie van 2 tot 3 stuks fruit te eten. 

Meest gezonde soorten fruit?

Gemiddeld genomen zijn het toch de tropische citrusvruchten die tot het gezondste fruit behoren. Deze tropische fruitsoorten zijn namelijk extra rijk aan talrijke anti-oxidanten die een erg belangrijke rol spelen in het lichaam. 

Bij bijna alle biochemische reacties in het lichaam komen namelijk afvalstoffen vrij: vrije radicalen genoemd. Dit is een natuurlijk proces en door het eten van veel fruit met anti-oxidanten vormt dit geen groot gevaar voor je gezondheid. Wie echter meer vrije radicalen aanmaakt (door bijvoorbeeld ongezonde voeding, roken of te veel zon) en minder anti-oxidanten inneemt, zal sneller ziek worden en verouderen. 

Minst gezonde fruit?

Van nature bestaat er niet zoiets als ongezond fruit. Er zijn natuurlijk niet eetbare, giftige soorten, maar die tellen we hier niet mee. Eet dus lekker een gezonde mix van alle soorten eetbaar fruit. Maar let misschien toch op voor deze “soorten”: 

  • Gedroogd fruit: Gedroogd fruit is gewoon gezond vers fruit dat ontdaan is van al het water. Dat maakt het niet ongezond, maar de concentratie aan suikers is hierdoor veel hoger. Je kan dit gerust eten, maar wel met mate. 
  • Druiven: Druiven zijn supergezond en geven je zelfs een goed excuus om af en toe wat wijn te drinken. Maar druiven zijn erg rijk aan suikers en een trosje is zo naar binnen gewerkt. Wederom, alles met mate. 
  • Vruchtensap: Om nog maar eens het suikerprobleem aan te kaarten, belichten we ook vruchtensap. Door een sinaasappel te persen ontdoe je deze van de meeste vezels en verlies je heel wat vitamines. Het gehalte aan suikers is in vruchtensap heel hoog en komt ook erg snel in je bloedbaan. Vruchtensap kan je het beste vermijden of houden als een “treat”.
  • Bespoten fruit: Van nature is alle fruit gezond. Maar vele fruitsoorten worden zo hard bespoten dat de gezondheidsvoordelen bijna niet meer opwegen tegen al die pesticiden. In Nederland zijn de meest bespoten fruitsoorten aardbeien en appels. Vanuit Spanje zijn het vooral nectarines, druiven, perziken, meloenen, aardbeien en mandarijnen. De oplossing? Koop zoveel mogelijk biologisch of teel zelf je fruit. 

Top 10 gezondste fruit

Hier zijn we dan. Welke 10 fruitsoorten behoren echt tot het gezondste fruit dat je kan eten? 

1. Bananen

Bananen staan natuurlijk bekend als een goede bron van energie! Eén banaan eten op de fiets en je kan weer een versnelling hoger. Dat komt niet alleen door de suikers die je kan gebruiken als brandstof, maar ook door de aanwezige kalium. Kalium is net als zout een belangrijk elektrolyt, welke essentieel is voor een goede vochtbalans en de samentrekking van je spieren. 

Bovendien zitten bananen ook vol met vezels en tryptofaan. Dat laatste is een grondstof voor serotonine en laat dat nu net een gelukshormoon zijn. 

2. Blauwe bessen

Blauwe bessen zijn rijk aan vezels, vitamine C, vitamine K en mangaan. En waar ze natuurlijk het meest om bekendstaan, zijn de anti-oxidanten. Deze hebben een beschermende werking in de hersenen, kunnen het geheugen van (oudere) mensen verbeteren en zelfs het risico verminderen op ziektes zoals Alzheimer. Het eten van blauwe bessen versterkt je immuunsysteem en helpt mee om potentiële kankercellen te bestrijden.

3. Mango’s

Mango’s zijn een goede bron van bètacaroteen, dat in het lichaam wordt omgezet tot vitamine A. Deze vitamine is niet alleen belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar is ook goed voor je weerstand, je botten, tanden, huid en haar.

Deze tropische vrucht bevat natuurlijk ook veel vitamine C, een belangrijke anti-oxidant en heeft heel wat ontstekingsremmende eigenschappen die het risico op allerlei ziektes kunnen verminderen. 

4. Ananas

Ananas is als een portie zonneschijn met een palmboompje erbovenop. Deze tropische vrucht zit barstensvol vitamine C en een enkele portie levert je bijna je hele ADH aan mangaan. 

Als je veel ananas eet, zal je merken dat je een vreemd gevoel kan krijgen in je mond. Dat komt omdat ananas bromelaïne bevat. Dit is een protease: een spijsverteringsenzym dat je helpt om eiwitten te verteren. 

Maar dat is niet alles wat bromelaïne doet. Dit enzym heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen. Onderzoekt toont aan dat het zou kunnen helpen beschermen tegen tumorgroei. 

5. Citroen

Niet alleen de heerlijke, zoete vruchten zijn gezond. Ook zure citroenen mogen niet ontbreken in je voedingspatroon. Citroenen kunnen helpen het aantal bloedlipiden en de bloeddruk te verlagen. Het citroenzuur zou zelfs helpen om nierstenen mee te behandelen. En natuurlijk bevatten ze ook enorm veel vitamine C. Een citroen eet je meestal niet in zijn geheel. Maar wat schijfjes zijn ideaal om je water een fris smaakje te geven. 

6. Papaja

Net als ananas bevat ook de papaja een soort protease dat je helpt om eiwitten te verteren. In dit geval heet het papaïne. Van papajasupplementen is bewezen dat ze kunnen helpen bij het verlichten van spijsverteringsklachten zoals obstipatie en een opgeblazen gevoel. 

Let er wel op dat je ze rijp en ongekookt eet, want verhitting vernietigt deze enzymen. Papaya bevat ook veel vitamine C, vitamine A, kalium en foliumzuur en het anti-oxidant lycopeen. Dit lycopeen wordt enorm goed opgenomen en zou bijdragen aan het remmen van kanker. 

7. Appels

Ook appels behoren terecht tot het gezondste fruit. 'An apple a day keeps the doctor away'. En dat is niet zo verrassend als je weet dat appels vol vezels, B-vitamines, vitamine C, kalium en vitamine K zitten. Dankzij de anti-oxidanten kunnen appels het risico verlagen op type 2 diabetes, kanker en alzheimer. 

Appels bevatten ook een prebiotische vezel, genaamd pectine. Deze voedt de darmbacteriën en verbetert je spijsvertering. En een gezonde darmflora is de basis van je metabole gezondheid! 

8. Grapefruit

Aangezien het een citrusvrucht is, is het een goede bron van talrijke vitamines en mineralen. Maar wat zo uniek is aan grapefruits, is dat ze insulineresistentie kunnen verminderen. Insulineresistentie is het voorstadium van diabetes type 2.

Bovendien kan het ook helpen om de cholesterolwaarden te verlagen en nierstenen te voorkomen. Deze grote, ronde citrusvrucht vind je met wit, lichtroze of donkerroze vruchtvlees. Kies dus gerust je favoriet. 

9. Avocado

Avocado is allereerst interessant omwille van de macronutriënten. Deze vrucht is namelijk laag in koolhydraten en rijk aan gezonde, onverzadigde vetten zoals oliezuur. Dit vetzuur werkt ontstekingsremmend. 

Een hele avocado levert je ongeveer een derde van de ADH aan kalium, wat belangrijk is voor onder andere je bloeddruk. En avocado’s bevatten ook heel wat magnesium en vezels. 

10. Aardbeien

Aardbeien worden flink bespoten, maar van nature zijn ze supergezond. Als je ze zelf kweekt of je koopt ze biologisch, dan dragen ze zeker bij aan je gezondheid. Zo helpen aardbeien bijvoorbeeld bij de inname van foliumzuur. En het aanwezige ellaginezuur is goed voor je spijsverteringsstelsel en helpt tegen veroudering. 

Aardbeien bevatten relatief veel mangaan, wat bijdraagt aan de vorming van het enzym superoxide dismutase, een enorm krachtige anti-oxidant.