Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Wat is de gezondste olie om in te bakken?

Gezondheid

Als je gezond wil koken, dan is de bereidingswijze van je maaltijd minstens even belangrijk als wat je eet. De juiste vetstof in je pan doen is daar een goed voorbeeld van. Daarvoor moet je niet enkel rekening houden met het gezondheidseffect van het vet, maar ook hoe goed dit vet tegen de hitte kan.

Boter of olie om te bakken? 

Als vetten verhit worden op hoge temperatuur, dan kunnen ze oxideren en schadelijk worden. De temperatuur waarop dit gebeurt, noemen we het rookpunt.

Eigenaardig genoeg zijn het vooral de onverzadigde vetzuren uit plantaardige oliën die hier gevoeliger voor zijn. Deze oliën oxideren namelijk op relatief lagere temperaturen. Verzadigde vetten daarentegen zijn oxideren minder snel en zijn stabieler. In dat opzicht is het dus beter om verzadigd vet uit boter te gebruiken, in plaats van onverzadigd vet uit plantaardige oliën. 

De populaire zonnebloemolie heeft ook een hoog rookpunt, maar bevat een overdaad aan omega 6 vetzuren, die ontstekingen in de hand kunnen werken. Deze kan je dus ook beter niet te veel gebruiken. 

Wat is de gezondste boter om in te bakken? 

De synthetische bakboters die je in de winkel vindt bestaan meestal uit onverzadigde vetzuren die door middel van allerlei chemische processen verzadigd en hard zijn gemaakt. Deze vetten kunnen wel tegen hitte, maar zijn niet gezond. Gezondere alternatieven van vetten om mee te bakken, die ook nog eens geen omega 6 vetzuren bevatten, zijn: 

Roomboter

Roomboter is een natuurlijk product. En omdat het uit verzadigde vetten bestaat, kan het goed tegen de hitte. Het klopt dat je niet moet overdrijven met het eten van verzadigde vetten, maar wie gezond kookt met roomboter en natuurlijke producten hoeft zich geen zorgen te maken. Een kleine hoeveelheid verzadigde vetten kan je lichaam goed gebruiken. 

Ghee

Ghee of geklaarde boter, is roomboter waar de eiwitten en suikers uitgehaald zijn. Deze boter is dus perfect voor wie liever geen lactose of caseïne in zijn voeding heeft. En omdat deze boter nog zuiverder is dan gewone roomboter, kan ghee nog beter tegen hitte. 

Kokosolie

Is het nu kokosolie of kokosvet? Oliën zijn vloeibaar bij kamertemperatuur in het land van herkomst. Bij ons heeft kokosolie meestal een vaste vorm, en daarom is het eigenlijk correcter om te spreken over kokosvet. Maar het is dus hetzelfde product. 

Kokosolie is een plantaardige olie, maar bestaat wel uit verzadigde veten, die uiterst geschikt zijn om te koken. Omdat de vetzuurketens uit kokosolie van middenlange lengte zijn, worden ze snel opgenomen in het bloed en makkelijk omgezet in energie in plaats van lichaamsvet. 

Is bakken in olijfolie gezond? 

Olijfolie is niet de gezondste olie om in te bakken, omdat het sneller oxideert dan bovenstaande vetten, maar je kan het prima gebruiken. Let er wel op dat je de juiste olijfolie kiest. 

  • Extra vierge olijfolie is de gezondste olijfolie, maar niet om te bakken. Deze olie is perfect voor in koude salades. 
  • Geraffineerde olijfolie is gezuiverd, en heeft minder smaak en geur, maar is wel beter om te bakken.

Idealiter heb je dus van elk een fles staan. Maar koop geen te grote flessen, want ook door de tand des tijds ontstaat er oxidatie. 

Extra tips om gezond te bakken en braden 

De gezondste olie om in te bakken is nog geen zekerheid op de meest gezonde maaltijd. Daarom hebben we nog enkele extra gezondheidskruiden voor jou: 

Neem meer vetstof

Hoe meer vet je in de pan doet, hoe minder snel je vet en je vis of vlees zal aanbakken. Je hoeft ook niet al het vet op te eten. Je kan het vlees uit de pan halen en het overschot weggieten. Uiteraard is dit wel een tikkeltje verspilling, dus gelukkig hebben we nog andere tips. 

Zet je vuur niet te hoog

Hoe lager je het vuur zet, hoe minder de kans dat je vetstof gaat oxideren. Wees dus niet te ongeduldig als je in de keuken staat. 

Beperk het bruinbakken

Een bruin korstje op je vlees of vis is erg lekker, maar het is de vorming van acrylamide. En dit stofje is echt niet gezond en zelfs kankerverwekkend. 

Gebruik een goede braadpan

De ideale braadpan bestaat uit natuurlijke materialen. Denk maar aan een gietijzeren pan. Heb je toch een pan met een anti-aanbaklaag, koop dan eentje van goede kwaliteit. En als de anti-aanbaklaag aangetast is, dan moet je de pan echt vervangen. 

Gebruik een eetschema

Wat je in de pan gooit is natuurlijk nog steeds het belangrijkst! Wil je graag gezonder bakken en je helemaal top in je vel voelen? Probeer dan eens een eetschema van FitChef. Deze schema’s worden helemaal gepersonaliseerd, zodat je niet alleen gezonder eet, maar ook volgens je energiebehoefte. Zo voel je je niet alleen beter, maar werk je ook aan je ideale gewicht. 

👉 Meld je hier aan voor wekelijkse eetschema’s op maat