⏰ Tijdelijk 42% korting op jaarabonnement!

10d19u57m35s

Weekmenu's op maat

Start vandaag

Start met je eerste weekmenu

Wat is je doelstelling?

Goedkoop boodschappen doen: 7 praktische tips!

Gezondheid

Je boodschappen kunnen een grote hap uit je budget nemen. Als je wat minder te besteden hebt, kan het dus ook logisch lijken om te besparen op je voeding. Maar gezond eten zou voor iedereen mogelijk moeten zijn. De kosten van je huur of hypotheek mogen dit niet in de weg staan! We geven je in deze blog 7 tips om gezond en goedkoop boodschappen te doen, zodat je ook met een krap budget een verantwoorde maaltijd op tafel zet.

Goedkoop boodschappen doen: 7 praktische tips

1. Gebruik een boodschappenlijstje

Als je gaat winkelen zonder dat je weet wat je wil eten, koop je vaak voeding die je niet nodig hebt. Zonder een goed plan laat je je namelijk sneller afleiden door allerlei marketing trucs die je verleiden tot duurdere impulsaankopen! Denk maar aan de grote reclameborden die nieuwe producten promoten, maaltijdpakketten om snel te bereiden of een energy-bar aan de kassa.

Het lijkt alsof ze jouw leven makkelijker maken, maar ze maken vooral je portemonnee leger. Met een boodschappenlijstje kan je je makkelijker aan je plan houden. Door zorgvuldig je voedingsschema te plannen voorkom je ook dat je teveel eten koopt dat je op het einde van de week moet weggooien.  

2. Koop gezonde en verse producten

Gezond eten is echt niet duurder, integendeel. De ongezonde fabrieksvoeding wordt dan wel als goedkoop aangeprezen, als je gaat rekenen is dit vaak andersom. Een magnetron maaltijd lijkt goedkoop, maar als je een maaltijd met als basis rijst en broccoli zou klaarmaken heb je veel meer waar voor je geld.

Bovendien bevatten bereide maaltijden een massa zout, suiker en bewaarmiddelen. Van vitamines en mineralen is er meestal niet veel meer over. Frisdrank en alcohol is honderden keren duurder dan kraanwater. Gebak en snacks zijn heel dure desserts in vergelijking met een stukje vers fruit. Goedkoop boodschappen doen is goed voor je budget en voor je lijn. 

3. Let op voor aanbiedingen

Laat je niet verleiden met kortingen als je niet van plan bent om iets op te eten. Verse producten met korting zijn meestal niet lang meer houdbaar. Dan is het zonde als jij die yoghurt wel koopt om 2 dagen later weg te gooien. Soms zijn producten in de aanbieding puur om jou te misleiden. Want een zak chips van een bekend merk met 50% korting is nog altijd duurder dan een gezond stuk fruit of een potje kwark van het huismerk. 

Als je producten tegenkomt die afgeprijsd zijn en die je sowieso altijd in huis hebt dan kan je natuurlijk wel een goede deal doen.  Zie je bijvoorbeeld je favoriete kokosmelk met korting in de rekken staan, dan kan je zeker een paar extra blikken kopen voor de aankomende weken. Of als je gezonde blauwe bessen vindt in promotie, dan is dit misschien wel je kans om je eens te verwennen met deze gezonde lekkernij zonder je blauw te betalen. 

4. Kies slimme vullers

Hiermee bedoelen we dat sommige basisproducten zoals aardappelen, appels en bijvoorbeeld tomaten goedkope producten zijn. Voor slechts enkele euro’s kan je er kilo’s van kopen. De duurdere items op je bord zijn meestal vis, vlees en de leuke extraatjes zoals pijnboompitten. 

Een vereenvoudigd voorbeeld: Een kilo aardappelen kost je ongeveer 1€, een kilo broccoli 2€, en een kilo biefstuk, afhankelijk van de kwaliteit, ongeveer 20€. Een kilo pijnboompitten tot slot kost je al snel 60€. Dit voorbeeld is heel simplistisch, maar hoe meer aardappelen en broccoli op je bord, en hoe minder vlees en leuke extraatjes, hoe goedkoper. 

5. Ga voor duurdere kwaliteit bij vis en vlees

Op sommige producten kan je misschien beter niet besparen. Een stukje verse wilde zalm of biefstuk van een gras-gevoederde koe is nu eenmaal duurder dan kweekvis of een portie gehakt. Maar de eerste optie bevat wel veel meer gezonde vetten zoals Omega-3 en minder vervuilende stoffen.

In dit geval is gezond helaas duurder, maar liever een klein stukje van 100 gram kwaliteitsvis of -vlees, dan een grote hoop minder gezond gehakt. Uiteindelijk kan je ook hier variëren afhankelijk van je budget. Jij bepaalt uiteindelijk zelf wat voor jou en je gezin het meest haalbare is. 

6. Kies voor vegetarisch

Vegetarische maaltijden met bijvoorbeeld tofu of peulvruchten zijn heel gezond en bovendien veel goedkoper dan vis of vlees. Wat je kan doen is op de ene dag kiezen voor een duurder stukje kwaliteitsvlees, en de ander dag een curry met linzen. Zo kan je elke dag lekker en gezond eten, en draag je ook je steentje bij aan het milieu.

Ben je niet gewend aan vegetarisch koken? Kijk eens bij onze recepten! We hebben honderden heerlijke maaltijden zonder vlees en vis voor je staan, die je ook zonder vegetarische ervaring eenvoudig op tafel zet.

7. Koop online en op de markt

Je vraagt je waarschijnlijk af waar je goedkoop boodschappen kan doen. De goedkoopste supermarkt is voor sommige producten, zoals bijvoorbeeld noten, online. Bovendien zijn deze producten lang houdbaar en kan je er dus veel van kopen, waardoor de prijs per kg daalt. Verse groenten en fruit zijn vaak het goedkoopst op de versmarkt of rechtstreeks bij een boer. De tijd die je bespaart met je aankopen online kan je dan gebruiken voor een leuk uitje naar de lokale boerderij. 


Met een FitChef Premium account wordt goedkoop boodschappen doen kinderspel. Je ontvangt wekelijks nieuwe eetschema’s op basis van je caloriebehoefte. Deze zijn ook gekoppeld aan een handig boodschappenlijstje die we optimaliseren op het voorkomen van restjes! Zo wordt boodschappen doen makkelijk, gezond en goedkoop!