šŸ‘‰ [Crazy sale] Tot vrijdag FitChef boek voor ā‚¬14,95!Ja dat wil ik!

Weekmenu's op maat

Start voor ā‚¬9,95

Start met je eerste weekmenu

Wat is je doelstelling?

Hoeveel fruit per dag moet ik eten?

Gezondheid

Twee stuks fruit per dag: je kent het advies ongetwijfeld. Toch lukt het veel mensen niet om zich aan die richtlijn te houden! Niet alleen omdat ze te weinig fruit eten, maar soms ook juist omdat ze te veel fruit op het menu hebben staan. Allebei die opties kunnen voor problemen zorgenā€¦ Kortom, hoe zorg je nu dat je het gulden midden vindt? Hoeveel fruit per dag is de juiste hoeveelheid? We leggen het je uit in deze blog!

Hoeveel fruit per dag moet ik eten?

Body

Is fruit gezond?

De meeste mensen hebben altijd geleerd dat fruit gezond is. Toch wordt er de laatste jaren ook wel eens beweerd dat fruit juist helemaal niet zo goed voor je is. Het zou bijvoorbeeld te veel suikers bevatten en daarom een dikmaker kunnen zijn.

Dus hoe zit dat nou precies? Is fruit gezond, en zo ja, hoe gezond dan precies?

Laten we met de voordelen beginnen. Fruit bevat een hoop gezonde stoffen die van groot belang zijn om je lichaam goed te laten functioneren. De belangrijkste vier categorieƫn zijn:

  • Vitamines. Fruit is met name rijk aan vitamine C, maar ook andere vitamines komen hier in grote hoeveelheden in voor. Daarmee is fruit onder andere essentieel om je weerstand op peil te houden en je stofwisseling in goede staat te brengen.
  • Mineralen. Verschillende vruchtensoorten zijn rijk aan verschillende mineralen. Zo zit er veel kalium in bananen en haal je flink wat foliumzuur uit aardbeien.
  • Vezels. Plantaardige producten zitten vol vezels, en fruit is geen uitzondering. Dat heeft allerlei voordelen: vezels zorgen voor meer verzadiging, gezondere darmen en minder kans op diabetes.
  • FytonutriĆ«nten. Planten bevatten allerlei hulpstoffen die enorme voordelen voor je gezondheid op kunnen leveren. Dat geldt zelfs al in heel kleine hoeveelheden. Fruit is net als ander plantaardig voedsel rijk aan dit soort stoffen, waaronder bijvoorbeeld flavonoĆÆden en polyfenolen.

Is fruit een dikmaker?

Maar hoe zit het dan met die verhalen over fruit als dikmaker? Meestal zijn die gebaseerd op de hoeveelheid suiker in fruit. Maar is dat echt zoā€™n groot probleem?

Suiker in fruit

Er zitten inderdaad redelijk wat suikers in fruit: met name fructose, ook wel fruitsuiker genoemd. En het klopt dat fructose, net als bijvoorbeeld glucose, een snelle suiker is. In de meeste gevallen raden we je af om veel snelle suikers te eten.

Toch is fruit geen snelle suiker als alle andere. Dat komt met name door de hoeveelheid vezels die je er ook mee binnenkrijgt, want die remmen juist de opname van de fructose! Dat betekent dat een handje aardbeien niet voor enorme suikerpieken hoeft te zorgen, zoals dat bijvoorbeeld wel gebeurt als je een handvol snoep eet.

Afvallen met fruit

Je hoeft dus echt niet bang te zijn om fruit te eten als je af wilt vallen. De suikers zijn geen probleem, zeker niet als je ze vergelijkt met de vele voordelen die fruit met zich meeneemt. Daarnaast is fruit ook behoorlijk slank als je naar het aantal calorieƫn kijkt.

De meeste vruchten blijven makkelijk onder de 100 kcal per stuk. Een banaan levert bijvoorbeeld maar 90 kcal op, een peer of appel 80 kcal. Zelfs met twee stuks fruit per dag zul je dus niet snel de 200 kcal aantikken. De kans is klein dat je daardoor opeens een calorie-overschot op zou lopenā€¦

Bovendien verzadigt fruit relatief goed, dankzij die eerdergenoemde vezels. Fruit kan dus juist ook helpen voorkomen dat je naar ongezondere en minder slanke snacks grijpt als je even trek hebt. Ook levert de juiste hoeveelheid fruit per dag allerlei broodnodige voedingsstoffen, die voorkomen dat je trek krijgt door tekorten.

Hoeveel fruit per dag?

Maar hoeveel fruit per dag is dan die ideale hoeveelheid? Het officiƫle advies van het Voedingscentrum is dus twee stuks per dag. Iets meer is ook zeker geen probleem: drie stuks fruit per dag is ook nog gewoon gezond.

Maar eet je meer fruit? Dan moet je even uitkijken. Te veel fruit is namelijk juist weer niet gezond voor jeā€¦

Te veel fructose

Dat komt allereerst door die fructose. Fruitsuiker is voor je lichaam moeilijker te verwerken dan glucose, omdat het eerst in glucose omgezet moet worden. In kleine hoeveelheden is dat gelukkig geen probleem.

Maar eet je echt veel fruit? Dan kan die fructose voor vervelende klachten gaan zorgen. Zo krijgen veel mensen last van buikpijn of een opgeblazen gevoel. Ook diarree is een regelmatig voorkomende klacht bij te veel fruit.

Fruit en je tandglazuur

Een ander probleem is het zuur in fruit. Ook dat is in kleine hoeveelheden geen probleem: het zuur tast je tandglazuur een beetje aan, maar dat herstelt vanzelf weer. Maar eet je te veel fruit? Dan heeft je tandglazuur tussendoor geen tijd om even bij te komen. En daardoor wordt de schade steeds groter.

Als je regelmatig gebitsproblemen hebt, is suiker minderen het eerste dat je zou moeten doen. Je kunt het beste beginnen met ongezonde suikers, zoals koek en snoep. Maar eet je nu erg veel fruit, dan kan het dus ook helpen om daar iets mee te minderen.

Hoeveel is twee stuks fruit per dag?

Alle reden om ook niet te veel fruit te eten, dus! Hoe voorkom je dat je over die grens heen gaat? Of anders gezegd: hoeveel fruit is precies twee stuks fruit per dag?

In principe gaat het Voedingscentrum uit van 100 gram fruit per ā€˜stukā€™. Een appel, een banaan of een peer telt dus gewoon als Ć©Ć©n stuks fruit. Maar Ć©Ć©n aardbei of blauwe bes werkt natuurlijk nietā€¦ In dat geval kies je voor een handje van ongeveer 100 gram.

Op dezelfde manier zijn een mango of een meloen te groot om als Ć©Ć©n stuk te tellen. In dat geval telt een halve mango of een part meloen als Ć©Ć©n stuk.

In plaats van twee stuks fruit per dag kun je dus ook gewoon op 200 gram fruit per dag mikken. Dan kun je ook afwisselen tussen de verschillende soorten, wat alleen nog maar gezonder is šŸ˜Š

Let op: vers fruit!

Een laatste waarschuwing: bij die 200 gram fruit wordt wel uitgegaan van 200 gram vĆ©rs fruit. Sommige mensen gaan er vanuit dat alle soorten verwerkt fruit net zo gezond zijn. Dat is helaas niet het gevalā€¦

Vruchtensap, siropen en andere vloeibare vormen van fruit kun je beter helemaal vermijden. Die bevatten namelijk alleen de suikers uit fruit, en praktisch geen vitamines,Ā  mineralen of vezels. Je krijgt er dus alleen de ongezonde bestanddelen mee binnenā€¦

Wel gezond is gedroogd fruit. Maar ook hier moet je uitkijken! Gedroogd fruit is veel geconcentreerder dan vers fruit. EĆ©n gedroogde abrikoos bevat net zo veel voedingsstoffen als een verse abrikoos, maar hij is een stuk kleiner.

Het voordeel is dat je zo snel veel voedingsstoffen binnenkrijgt. Het nadeel is dat je ook snel veel suiker eet! Want een handjevol gedroogde abrikozen is een flinke portie fructoseā€¦ Je hoeft gedroogd fruit dus niet te vermijden, maar let op dat je het met mate eet. Zo voorkom je dat je alsnog veel te veel fruitsuikers binnenkrijgt.