Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

IIFYM, If it fits your macro's: tips en tricks

Gezondheid

IIFYM of “If it fits your macro’s” klinkt als de ultieme dieetstrategie om aan te komen of af te vallen. In de ruimste interpretatie betekent het dat je alles mag eten wat je wil, zolang het binnen jouw calorie- en macrobehoefte past. Stel je eens voor dat je “onbeperkt” al je favoriete snacks en fastfood mag eten zolang je de juiste hoeveelheid respecteert en dat je toch je doelen bereikt! Maar helaas... dat is vaak een beetje te mooi om waar te zijn. Toch kun je veel aan IIFYM hebben als je de principes op een verstandige manier toepast en de valkuilen vermijdt. Gelukkig leggen wij hier alles glashelder uit en voorzien we je van enkele slimme tips en tricks.

Wat is IIFYM, en wat is het niet?

IIFYM is een dieetstrategie die gericht is op het bereiken van je ideale lichaamscompositie. Het is zowel toepasbaar voor aankomen als afvallen. 

Om af te vallen of aan te komen is het eten van de juiste hoeveelheid calorieën en macronutriënten namelijk doorslaggevend. De juiste hoeveelheid vetten, eiwitten en koolhydraten zorgt ervoor dat je de voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt, maar niet te veel of te weinig om je doelen te  bereiken. 

Dat wil echter niet zeggen dat je vanzelf goed bezig bent als je macro's op orde zijn. Als je aan je vetten, eiwitten en koolhydraten komt door alleen maar fastfood en snacks te eten, word je daar niet gezonder van. Je mist op die manier namelijk wel heel veel vitamines en mineralen die je óók nodig hebt om je lichaam in vorm te houden.

IIFYM is eerder een manier van flexibel diëten. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk gezond eet om je doel te bereiken. Maar als je eens zin hebt in een ongezonde snack of maaltijd, dan heb je de mogelijkheid om dit bewust in te plannen in je eetschema zolang je je hoeveelheid calorieën en macro’s niet overschrijdt. Dat is heel wat anders dan een vrijgeleide voor onbeperkt fastfood.

Werkt IIFYM echt? De voordelen van IIFYM

Er zijn genoeg mensen die met IIFYM hun doelen hebben kunnen bereiken. De dieetstrategie heeft namelijk heel wat voordelen: 

  • Meten is weten. Als je calorieën telt, heb je controle over hoeveel je eet. En dit bepaalt het grootste deel van je resultaat. 
  • Je hebt de vrijheid om te kiezen wat je wil eten. Zowel wat betreft het gezonde gedeelte, als welke guilty pleasures je af en toe eens wil proeven. 
  • Omdat geen enkel voedingsmiddel verboden is, is het voor sommige mensen lang vol te houden. 

De beperkingen en nadelen van IIFYM

IIFYM heeft echter ook enkele nadelen en valkuilen. Als je je daar niet bewust van bent, kan het dieet snel averechts uitpakken! Ook is het simpelweg niet voor iedereen de fijnste optie.

  • Je moet je calorieën tellen. Dit is voor veel mensen een grote hindernis. Calorieën tellen is vervelend, tijdrovend en soms gewoonweg onmogelijk, bijvoorbeeld als je ergens wordt uitgenodigd of gaat uit eten. 
  • If It Fits Your Macros heeft als losstaand dieet geen richtlijnen rond gezonde voeding. Als je er niet in slaagt om voor het grootste deel van je dieet gezond te eten, ga je je van dit dieet echt niet beter voelen. In dit geval start je beter met een gezond eetschema voor afvallen of aankomen om te leren hoe je de basis op orde krijgt.
  • De vrijheid kan ook onprettig zijn. Heb jij bijvoorbeeld vaak moeite te bedenken wat je wilt eten? Dan biedt IIFYM weinig afkadering om die keuze makkelijker te maken. Een voedingsschema kan in dat geval prettiger zijn.

IFYM om aan te komen

If It Fits Your Macros is een goed hulpmiddel wie moeilijk kan aankomen. Voldoende eten is namelijk voor velen de grootste uitdaging. Als je heel gezond eet, maar er niet in slaagt om al je calorieën in te nemen is IIFYM een handige tool. Om je macro’s aan te vullen neem je gewoon een heerlijke snack naar keuze die binnen je macro’s past. Dit maakt aankomen een stuk makkelijker. 

Je moet echter niet overdrijven en vooral het gezonde deel van je voedingspatroon de nodige aandacht geven. Er zijn veel fitnessfanaten die zich te vaak laten gaan met ongezonde energierepen en eiwitshakes. Hierdoor hoor je vaak dat ze wel spieren opbouwen, maar ook te maken hebben met darmproblemen, futloosheid en acne. Gezonde voeding blijft dus de basis! 

IFYM om af te vallen

Ook voor wie wil afvallen is If It Fits Your Macros een goede tool. Toch is het in dit geval een iets grotere uitdaging. Als je wil afvallen moet je minder eten en dit zorgt vaak voor honger. Gezond eten met veel groenten en vezels zorgt ervoor dat je dit onder controle houdt. Enkele ongezonde snacks zijn theoretisch gezien geen enkel probleem volgens IIFYM. Maar als je daardoor meer honger en cravings krijgt, dan wordt het mentaal wel erg lastig om je aan je hoeveelheden te houden. 

Bovendien zal je vooral wanneer je afvalt moeten letten op de inname van gezonde voeding. Omdat je minder eet, krijg je namelijk ook minder micronutriënten binnen zoals vitamines en mineralen. Je laten gaan met fastfood is dus zowel fysiek als mentaal geen goede strategie. Als je gezonde basis groot genoeg is kan je echter IIFYM gebruiken om te snacken zonder schuldgevoel en toch blijven afvallen.

Tips en tricks om IIFYM succesvol toe te passen. 

  • Bereken je calorie en macrobehoefte met onze FitChef calculator.
  • Maak het tellen van je calorie-inname eenvoudig. Hiervoor bestaan er heel wat fitness apps.
  • Om de hoeveelheid ongezonde voeding te beperken is het nuttig om jezelf op te leggen om bijvoorbeeld minstens 80% gezond te eten en maximaal 20% ongezond. 
  • Als je wil afvallen is een 90/10 verhouding een betere keuze om mee te starten. Let er zeker op dat je nog veel groenten en vezels eet die je verzadigen en geen cravings veroorzaken. 
  • Je kan je natuurlijk je eigen regels bedenken en bijvoorbeeld tijdens de week iets strenger zijn (bijvoorbeeld een 90/10 verhouding) en tijdens het weekend iets relaxter (bijvoorbeeld een 70/30 verhouding.) Jij hebt de vrijheid, en dat is net het leuke aan IIFYM. 
  • Start je dag zo gezond mogelijk zodat je je goed verzadigd voelt en minder drang hebt tot snacken. Zo hou je nog een beloning over tijdens het tweede deel van je dag. Als je in de ochtend een groot deel van je calorieën al hebt “verspeelt” dan zal je het de rest van de dag moeilijker hebben. 
  • Denk ook eens na over waarom je je lichaamscompositie wil veranderen? Uiteindelijk willen we niet per se een ander uiterlijk, we willen meer zelfvertrouwen en ons goed in ons vel voelen. En om je goed te voelen is gezonde voeding een must. Als je IIFYM vooral op een gezonde manier toepast zal je er niet alleen goed uitzien, maar je ook goed voelen.