⏰ Tijdelijk 42% korting op jaarabonnement!

10d18u31m12s

Weekmenu's op maat

Start vandaag

Start met je eerste weekmenu

Wat is je doelstelling?

Je ontbijt overslaan: hoe slecht is dat eigenlijk?

Gezondheid

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, zo leren we vaak als kind al. Wie slecht ontbijt, is het idee, staat al direct op een achterstand. Je ontbijt overslaan zou ervoor zorgen dat je makkelijker aankomt, ongezonder gaat eten en zelfs meer risico loopt op hart- en vaatziekten. Maar wat als je ’s ochtends simpelweg geen eetlust hebt? Moet je dan nog steeds tegen heug en meug een boterham naar binnen proppen? Of kun je dan beter het ontbijt overslaan? In deze blog bespreken we hoe slecht niet ontbijten nou echt voor je is.

Belangrijkste maaltijd van de dag?

“Ontbijt als een keizer, lunch als een koning, dineer als een bedelaar.” Het wemelt in onze taal van de wijsheden die je vertellen dat het ontbijt een essentiële maaltijd is. Wie niet ontbijt, waarschuwt bijvoorbeeld het Voedingscentrum, loopt risico op allerlei gezondheidsproblemen. Bovendien zou je sneller aankomen als je je ontbijt overslaat.

Maar hoe belangrijk is dat ontbijt nou écht? We zetten de meest gehoorde claims even op een rijtje.

1. Ontbijten boost je metabolisme

Het idee van deze theorie: als je ontbijt, moet je lichaam al direct weer aan de slag met de verwerking van al dat voedsel. Daarom wordt je spijsvertering al vroeg ‘aan’ gezet en verbrand je de rest van de dag meer calorieën.

Hoe mooi dat ook zou zijn, in de praktijk blijkt het helaas niet zo te werken. Onderzoek laat zien dat mensen die ontbijten, in de 24 uur daarna niet meer calorieën verbranden dan mensen die het ontbijt overslaan.

2. Wie niet ontbijt, komt sneller aan

Er zijn onderzoeken die laten zien dat mensen die geen ontbijt eten, gemiddeld vaker overgewicht hebben. Hoe kan dat verklaard worden? Een reden die vaak genoemd wordt, is dat mensen die het ontbijt overslaan bij latere maaltijden meer eten. Daardoor zouden ze per saldo juist meer calorieën binnenkrijgen, is het idee.

Maar andere onderzoeken laten juist zien dat dat niet hoeft te kloppen. Mensen die geen ontbijt eten, eten weliswaar iets meer lunch – maar niet genoeg om er een heel ontbijt aan calorieën bij te eten. Sterker nog, niet ontbijten levert gemiddeld juist een calorie-winst van een paar honderd kcal per dag op.

Waar komt die gekke tegenstelling vandaan? Het antwoord zit hem in het perspectief dat je gebruikt. Wel of niet ontbijten is namelijk niet de enige relevante vraag hier. Minstens zo belangrijk is hoe het verdere eetpatroon van de proefpersonen eruit ziet.

Gezondere eetgewoontes

Wat blijkt namelijk? Mensen die regelmatig ontbijten, hebben vaak ook andere gezondere gewoontes. Ze roken bijvoorbeeld niet, bewegen meer, en drinken minder alcohol. Logisch dat ze dan minder aankomen en minder hart- en vaatziekten ontwikkelen!

Maar die gezondere gewoontes zijn niet het gevolg van ontbijt eten. Het zit eerder andersom. Mensen die regelmatig ontbijten, doen dat vaak omdat ze op hun gezondheid letten. Ontbijt eten past dan simpelweg goed binnen hun gezonde leefstijl.

Wanneer mensen die gezond leven wél hun ontbijt overslaan, krijg je niet per se een toename van de risico’s. In dat geval zien we een vermindering van het aantal calorieën dat ze per dag binnenkrijgen. Zelfs als er bij de lunch weer wat meer gegeten wordt.

Afvallen door ontbijt overslaan

Omdat het ontbijt overslaan kan helpen om minder calorieën te eten, gebruiken sommige mensen dit als manier om snel af te vallen. Maar is dat wel verstandig?

Als je het op een gezonde manier doet, kan afvallen door het ontbijt over te slaan prima werken. Het kan dan zelfs wat voordelen hebben, omdat niet ontbijten een vorm is van Intermittent Fasting. Maar dan is het wel heel belangrijk dat je niet in een aantal valkuilen trapt!

Waar moet je op letten? We zetten de belangrijkste punten even onder elkaar.

1. Niet als je honger hebt!

Sommige mensen hebben ’s ochtends nooit trek. In dat geval is het (mits je de volgende punten ook in de gaten houdt) geen probleem om niet of later te ontbijten.

Maar stap jij standaard met een rammelende maag uit bed? Dan is het ontbijt overslaan waarschijnlijk niets voor jou, ook als je af wilt vallen! Je kunt dan beter later op de dag wat calorieën proberen te minderen.

Met honger afvallen is nooit een goed idee. Niet alleen ontzeg je je lichaam energie en voedingsstoffen die je keihard nodig hebt, de kans is ook nog eens erg klein dat je het duurzaam volhoudt. Want iedere dag met honger de hele ochtend uitzitten, dan wil niemand…Kortom, merk je dat je ’s ochtends echt behoefte hebt aan ontbijt? Eet het dan gewoon!

2. Niet ongezonder gaan eten

Zoals we hierboven al noemden: het gevaar van niet ontbijten zit hem niet in het gebrek aan ontbijt zelf. Het grootste probleem is dat veel mensen zonder ontbijt veel ongezonder gaan eten gedurende de rest van de dag.

Je hebt tegen 11 uur bijvoorbeeld toch wel trek, dus je eet snel een paar koekjes. Of je kiest voor een vettere, ongezondere lunch, omdat je flink honger begint te krijgen rond lunchtijd.

Als je ervoor kiest om je ontbijt over te slaan, is het belangrijk dat je dit soort effecten voorkomt! Zorg dus dat je je voedingsschema goed uitdenkt, zodat je zeker weet dat je niet naar de ongezonde rommel grijpt. Een handige truc is bijvoorbeeld om ook zonder ontbijt wel een gezonde snack aan het eind van de ochtend te plannen.

3. Niet te weinig eten

Een laatste risico is dat je juist te wéínig gaat eten als je het ontbijt overslaat. Dat klinkt misschien niet als slecht nieuws, zeker als je af wilt vallen. Maar een crashdieet is flink ongezond, en levert zelden duurzaam vetverlies op. Bijna iedereen komt na het dieet direct weer flink aan.

Ook als je je ontbijt overslaat, moet je dus nog wel genoeg eten. De vuistregel is om dagelijks 500 kcal onder je energieverbruik te gaan zitten. Eet je sowieso weinig, dan kun je ook voor een tekort van 300 kcal kiezen om te voorkomen dat je weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Zorg dus dat je bij de lunch en het diner nog genoeg eet, of kies voor tussendoortjes met voldoende substantie. Zo kun je wel afvallen door het ontbijt over te slaan, maar voorkom je dat je jezelf uithongert.

Gezond je ontbijt overslaan

Overweeg je om je ontbijt voortaan over te slaan, bijvoorbeeld omdat je af wilt vallen of met Intermittent Fasting wilt beginnen? Maar weet je niet zeker hoe je dat op een gezonde manier kunt doen?

In dat geval heb je misschien iets aan de persoonlijke weekmenu’s van FitChef Premium! Voor minder dan een tientje per maand krijg je wekelijks een nieuw menu op maat toegestuurd, met de calorieën en macro’s die bij jouw doelen passen.

Je kunt in je profiel heel eenvoudig aangeven dat je geen maaltijd wilt inplannen als ontbijt. De weekmenu's worden dan zo opgesteld dat je met de overige maaltijden alsnog de juiste hoeveelheid calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt!