Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Margarine of roomboter: wat is gezonder?

Gezondheid

Margarine en roomboter kennen beide dappere voor- en tegenstanders. Ze bevatten allebei een aantal vitamines en mineralen, maar de discussie gaat meestal over het aanwezige vet. Vijftig jaar geleden dacht men nog dat alle vetten slecht waren. Nu weten de meeste mensen wel dat vetten gezond zijn. Maar er zijn nog steeds net zo veel meningen over vet, als dat er verschillende vetzuren zijn. Laten we eens kijken wat het verschil is tussen margarine en roomboter en uitpluizen welke van beide het gezondst is.

Verschil tussen margarine en roomboter

Roomboter en margarine zijn eigenlijk echt twee verschillende producten. Roomboter is namelijk een dierlijk product dat gemaakt wordt uit melk. Boter is een beschermde naam en mag enkel (room)boter genoemd worden als het tenminste 80% melkvet bevat. 

Margarine is een plantaardig product dat tot stand komt door een bewerking van plantaardige oliën zoals zonnebloemolie of koolzaadolie. 

Welke boter is gezond?

Je zou de gezondheid van beide op verschillende manieren kunnen beoordelen. Wat betreft vitamines bijvoorbeeld bevat margarine meer vitamine D dan boter. Maar dat komt omdat deze er extra aan wordt toegevoegd. Van nature is margarine dus niet beter voor de vitamine D. En het is sowieso aan te raden om deze vitamine te supplementeren. 

Het verschil in gezondheid zit hem vooral in de samenstelling van de vetten. Dus laten we daar bij beide eens dieper op ingaan. 

Is roomboter gezond?

Roomboter bevat ongeveer 54 gram verzadigd vet per 100 gram. Daarnaast vind je er ook 23 gram enkelvoudig onverzadigde vetzuren in terug en 3 gram meervoudig onverzadigde vetzuren. 

Hoewel er veel verzadigde vetten inzitten betekent dit niet dat het ongezond is. Verzadigde vetten zijn ook belangrijk voor je gezondheid en als je totale inname lager blijft dan 10% van je calorie-inname, dan is dit helemaal prima. 

Er zitten dus wel erg weinig meervoudig onverzadigde vetzuren in zoals omega 3. Bij biologische roomboter van grasgevoederde dieren is dit iets hoger, maar ook niet zo hoog als bij vette vis

Maar wat minstens even belangrijk is, is dat roomboter een natuurlijk dierlijk product is, dat via een relatief eenvoudig en weinig invasief proces geproduceerd wordt. De aanwezige vetten zijn stabiel en worden niet beschadigd. Het is dus een vrij zuiver product en het grootste deel van de vitamines blijft bewaard. 

Is margarine gezond?

Margarine bevat minder verzadigd vet dan roomboter, namelijk “slechts” 33 gram per 100 gram. Er zitten per 100 gram 25 gram enkelvoudig onverzadigde vetten in en 17 gram meervoudig onverzadigde vetten. 

Meer meervoudig onverzadigde vetzuren klinkt goed, maar dat is het niet per se. Het zijn namelijk vooral omega 6-vetzuren en geen omega 3-vetzuren. Hoewel dit beide essentiële vetzuren zijn, is vooral de verhouding tussen beide vetzuren belangrijk.

Tegenwoordig krijgen we ongeveer 20 keer meer omega 6 binnen dan omega 3 en dat draagt bij aan chronische ontstekingen in het lichaam met allerlei welvaartsziektes tot gevolg. 

Margarine bevat ook wel meer omega 3 dan roomboter, maar deze omega 3 is synthetisch toegevoegd en hierdoor niet stabiel. 

Voor het produceren van margarine wordt de ruwe plantaardige olie geneutraliseerd, gewaxt, gewassen, gebleekt, gefilterd en gepolijst. Bij deze processen worden er allerlei onnatuurlijke stoffen gebruikt en de olie wordt sterk verhit. Hierdoor gaan bijna alle voedingsstoffen verloren en worden de gezonde vetten kapot gemaakt. 

Margarine is helaas een erg bewerkt product. En het is afkomstig van plantaardige oliën die we het beste slechts met mate kunnen consumeren. 

Welke boter is het gezondst? Conclusie

Voor de omega 3-vetzuren eet je het beste vette vis. En om je vitamine D op peil te houden slik je het beste een supplement.

Margarine en roomboter eet je voor de dagelijkse hoeveelheid gezonde vetten. En helaas valt margarine dan toch eerder uit de boot omdat het zo bewerkt is, waardoor de vetten “moleculair beschadigd” raken en de meeste voedingsstoffen verloren gaan. 

Maar ook roomboter is niet perfect. Het is namelijk een zuivelproduct en bevat onder andere lactose en caseïne. Als je deze melksuikers en eiwitten niet goed kan verdragen hebben we nog een optie voor je: ghee. 

Ghee is geklaarde roomboter. Dat is roomboter die gezuiverd is van alle lactose en eiwitfracties. Het wordt in de ayurvedische keuken al generaties lang gebruikt als heilzaam middel. Zo zie je maar, als twee honden vechten om een been, loopt de ghee ermee heen.