Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Beweging is gezond: 7 tips om dagelijks meer te bewegen!

Gezondheid

We weten allemaal dat meer beweging gezond is. Toch lukt het ons niet zo makkelijk om vaker te sporten. Gelukkig hoef je voor je gezondheid niet per se uit te rukken naar de sportschool. Er zijn veel manieren om meer beweging te integreren in je dagelijkse leven. Ok, de Olympische Spelen zal je er niet door winnen, maar bewegen in je dagelijkse leven kost je minder tijd dan echt sporten en de gezondheidsvoordelen zijn nagenoeg hetzelfde.

Bewegen is gezond

Meer bewegen is gezond, dat heb je al genoeg gehoord. Maar sta er eens even bij stil dat ons complexe en wonderlijke lichaam evolutionair gezien helemaal afgestemd is op meerdere uren beweging per dag. 

Vroeger wandelden we uren aan een stuk op zoek naar voedsel. Tussendoor klommen we in bomen, of zetten we even een sprint om een wilde kip te achtervolgen. We bewogen langzaam en snel, op de grond of in een boom, plukten bessen en tilden zware boomstammen op. 

En vandaag zitten we gemiddeld zo’n 8 uur per dag aan een bureau. Zelfs de sportieve mensen onder ons bewegen relatief gezien nog erg weinig ten opzichte van de oermens. En dit heeft natuurlijk enkele nadelige gevolgen. 

Waarom is beweging belangrijk?

Bewegen is dus onderdeel van onze natuur als mens. Meer bewegen heeft talloze voordelen: 

  • Fitheid en vitaliteit: Je voelt je fitter en energieker.
  • Mobiliteit: Je wervelkolom en gewrichten blijven soepel.
  • Preventie van hart- en vaatziekten
  • Minder kans op diabetes: Onder andere door een hogere insuline gevoeligheid. 
  • Sterke botten: Door je botten fysiek uit de dagen blijven ze sterk.
  • Minder stress: Stress is een van de grootste ziektemakers van deze tijd.
  • Beter slapen: Dit heeft dan weer effect op je energie tijdens de dag.
  • Betere bloeddruk en lagere cholesterol: Dit voorkomt weer allerlei aandoeningen.
  • Goed gevoel: Beweging werkt anti-depressief, en maakt geluksstofjes vrij.
  • Op gewicht blijven: Door calorieën te verbranden en je spiermassa te onderhouden.

Hoeveel beweging per dag?

Verschillende gezondheidsinstanties proberen richtlijnen uit te zetten van hoeveel beweging gezond is. De basisregel is dat beweging gezond is, en dat meer bewegen bijna altijd beter is. Er zijn namelijk maar weinig mensen die echt voldoende bewegen, laat staan te veel. Denk maar aan de oermens die elke dag uren onderweg was. Zelfs als je sportief bent kom je nauwelijks aan die hoeveelheid.

Als dagelijkse richtlijn kan je je aantal stappen gebruiken. Indien je er in slaagt om 10.000 stappen per dag te zetten ben je goed bezig! Dit kan je eenvoudig meten met een stappentellertje. Tegenwoordig is dit ook ingebouwd in elke smartphone en smartwatch. 

Op weekbasis wordt aan volwassenen aangeraden om minstens 150 minuten per week een matige of zware inspanning te leveren. Dat komt neer op 3 maal 50 minuten. 

En last but not least is het minstens even belangrijk om niet teveel aan een stuk te zitten. Langdurig zitten is het nieuwe roken. Het is zowel schadelijk voor je spieren en gewrichten als je hele metabolisme

7 tips om meer te bewegen

Meer bewegen hoeft gelukkig niet zo moeilijk te zijn. Als je wil sporten is dat prima. Maar met onze 7 tips is het voor iedereen mogelijk om meer beweging in je dag te stoppen zonder je hele agenda overhoop te gooien. 

1. Beweeg voor het ontbijt

Voor de eerste tip moet je misschien wel iets vroeger opstaan. Maar een kleine wandeling van 10 minuutjes is al een mooie start van de dag. Het voordeel is dat als je iets inplant in de vroege ochtend, je niet snel gestoord wordt. 

Een ochtendwandeling voegt niet alleen beweegminuten toe aan je dag. Het zorgt er voor dat je makkelijker wakker wordt door je bioritme te finetunen. Dat geeft je weer meer energie de hele dag door. Bovendien is bewegen op nuchtere maag super goed voor je insulinegevoeligheid. Bye bye diabetes. 

2. Doe meer huishoudelijke taken

Het huishouden doen is misschien niet de tip die je wilde horen. Maar door er meer voordelen aan te koppelen kijk je er misschien minder tegenop. Zet je favoriete muziek aan en doe een rock ‘n roll huishouden-uurtje samen met je partner. 

Maak in het weekend eens wat meer tijd vrij om uitgestelde klusjes af te werken. Een reparatie in de badkamer of grote schoonmaak in de garage of de tuin helpt je flink wat calorieën te verbranden. En iets van je to-do lijstje schrappen voelt oh-zo-goed!

3. Investeer in een gepaste fiets

De meest gehoorde tip om meer te bewegen is vaker de fiets nemen, vooral naar je werk. Misschien heb je dit nog niet in de praktijk toegepast omdat je fiets het niet toelaat. Investeren in een gepaste fiets is echter investeren in je gezondheid. 

  • Koop met het gezin 1 bakfiets om boodschappen te doen.
  • Koop een fietskar om je kinderen op een sportieve manier naar school te brengen.
  • Misschien motiveert een racefiets je wel om in het weekend een nieuwe plaats te verkennen. 
  • Een elektrische fiets kan je helpen om de lange afstand naar je werk te overbruggen.

4. Speel vaker met je kinderen

De kinderen worden vaak als een excuus aangehaald om minder te sporten en te bewegen. Maar bijna elk kind wil juist erg veel bewegen. Door lekker met je kinderen te spelen versterk je de band tussen jullie beide en je leert hen ook om veel te bewegen. Bovendien zijn kinderen die overdag veel bewegen veel aangenamer in de avond omdat ze hun energie kwijt kunnen. 

5. Pomodore op je werk

De Pomodoro techniek is een methode voor tijdmanagement. Het betekent simpelweg dat je 25 minuten erg gefocust aan een taak werkt en dit telkens afwisselt met 5 minuten beweging en ontspanning. 

De techniek werd ontwikkeld aan het eind van de jaren tachtig door Francesco Cirillo en is vooral bedoelt om beter te kunnen focussen tijdens de 25 productieve minuten. Maar ook die 5 minuten ontspanning zijn erg waardevol. Het doorbreekt het langdurig zitten. Door even rechtop te staan en wat te stretchen of de trap op en af te lopen laat je je bloed weer lekker stromen. Op een werkdag van 8 uur levert dit je maar liefst 80 minuten extra beweging op! 

6. Slow down 

Het grootste excuus waarom we niet meer bewegen is tijd, tijd, tijd. Je kan natuurlijk meer efficiënt met je tijd omgaan en productiever werken. Maar je hoeft ook niet continu productief te zijn. Integendeel, we staan bijna altijd “aan” en vergeten te ontspannen. 

Doe daarom eens wat minder. Schrap wat minder belangrijke activiteiten uit je agenda en doe alles wat rustiger aan. In plaats van snel met de auto om brood te gaan, maak er een wandeling van. Dat “kost” je geen 45 minuten, dat levert je 45 minuten ontspanning op. Geniet van de omgeving, haal rustig adem, ontspan en gun jezelf en je lichaam deze me-time. 

7. Boek een actieve vakantie

Meer bewegen in je dagelijks leven mag gerust ook doorgezet worden in de vakantieperiode. Veel mensen voelen zich in het dagelijkse leven uitgeput en kijken uit naar een lekkere luie vakantie om weer bij te tanken. 

Hoewel een beetje rust deugd kan doen zul je je op een strandvakantie uiteindelijk vaak lui voelen. Boek eens een vakantie in de bergen. Ga de hele dag stappen, en je zal merken dat je er meer energie van krijgt! Niets houdt je tegen om wel een mooi hotel te boeken waarbij je ‘s avonds lekker in de spa kan duiken.