Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Wil je minder vlees eten? 8 gezonde tips

Gezondheid

Een vegetarisch dieet bestaat al lang, maar is nu weer aan een sterke opmars bezig. Steeds meer en meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. Ook de grote supermarkten bieden tegenwoordig een erg ruim aanbod aan van vegetarische opties. Maar waarom zou je minder vlees eten? En hoe begin je aan een meer vegetarische levensstijl?

Waarom zou je minder vlees eten?

De meeste mensen starten met minder vlees eten om 3 redenen: het milieu, de dieren en hun eigen gezondheid. 

Vlees en milieu

De productie van vlees heeft een grote impact op het milieu. Een koe bijvoorbeeld, heeft veel ruimte nodig om rond te lopen en drinkt en eet erg veel. Bovendien zorgt de grote schaal van de bio-industrie ook voor problemen met de uitwerpselen.

Door het dier over te slaan in de voedselketen blijven er tonnen graan over die rechtstreeks ingezet kunnen worden voor mensen en je vermijdt een sterke bodemverontreiniging. 

Ethische redenen

Elke dier dat je eet, is voor jou gestorven. In het beste geval heeft dit dier een gelukzalig leven gehad en dient het nu nog na zijn dood. Maar helaas, de vleesindustrie heeft een duistere kant. De meeste dieren hebben een vrij erbarmelijk en ongelukkig leven. Om hier zelf een oordeel over te vellen zou je eens een goede documentaire moeten zien. Het zal je raken tot in het diepste van je hart. 

Je gezondheid

Is de mens een pure vleeseter? Nee, dat niet. Waarschijnlijk zijn we oorspronkelijk omnivoren. Moeten we dan vlees eten voor onze gezondheid of juist niet? Dat is een lastige vraag. Veel onderzoeken komen met tegenstrijdige resultaten. Voor elke mening kan je wel een onderzoek vinden dat je mening ondersteunt. Het vermijden van vlees waarvan je de afkomst niet kent en het vermijden van bewerkte vleeswaren lijkt sowieso een goed idee. 

DISCLAIMER: 

Elke argument in dit artikel dient om jou te inspireren en aan het denken te zetten of minder vlees eten past in jouw levensstijl. Minder vlees eten kan een positieve impact hebben, maar er zijn ook argumenten in het voordeel van vlees. Doe dus zelf het nodige onderzoek en beslis welk dieet het beste bij jou past. 

Voordelen van (regelmatig) vegetarisch eten

Naast het effect op het milieu, het dierenleed en je algemene gezondheid zijn er nog een paar extra voordelen van minder vlees eten. 

Je vermijdt (natuurlijke) hormonen

Het vlees van een graangevoederde koe, waarvan je niet weet hoe die is grootgebracht, is niet te vergelijken met een gezonde biologische koe die veel heeft bewogen en altijd vers gras heeft gegeten. Maar zelfs het vlees van een gezonde koe bevat natuurlijke hormonen die een effect kunnen hebben op de mens. 

Minder calorieën

Vlees bevat erg veel calorieën. Als je vleeswaren schrapt, dan zal je maaltijd heel wat minder calorieën bevatten. Natuurlijk moet je er wel op letten dat je nog voldoende eiwitten eet. 

Licht verteerbare maaltijden

Voor veel mensen is vlees zwaar verteerbaar. Een vegetarische maaltijd met veel groenten is meestal veel lichter te verteren, waardoor je niet zo’n last hebt van energiedips na de maaltijd. 

Goedkoper

Als je dan toch kiest voor kwalitatief goed vlees, dan betaal je er meestal ook extra voor. Zelf vegetarische maaltijden maken op basis van groenten en bijvoorbeeld peulvruchten is een stuk goedkoper. 

Wat eet je dan wel? 8 gezonde tips om minder vlees te eten

Als je overtuigd bent om minder vlees te eten, hoe begin je er dan aan? Dat is namelijk niet altijd zo eenvoudig als je je hele leven vlees hebt gegeten bij elke maaltijd. Hier zijn enkele tips om eenvoudig over te schakelen. 

1. Bouw je vleesconsumptie langzaam af

Ook al ben je enorm gemotiveerd, pak het stap voor stap aan. Begin bijvoorbeeld door de eerste periode alleen thuis geen vlees te eten. Thuis heb je namelijk alle controle over wat je eet. In een tweede fase focus je dan op minder vlees eten in sociale situaties zoals op verjaardagen en in restaurants. 

2. Kies voor vegetarisch broodbeleg

Een makkelijke manier om te beginnen is om geen vlees te eten bij je broodmaaltijd. Een vegetarische broodmaaltijd maken is een kleinere stap dan je hele diner vervangen. Vervang vleeswaren door vegetarische spreads zoals hummus, guacamole of pindakaas. En vergeet natuurlijk je groente niet! 

3. Eet meer salades

Een salade is een perfecte manier om meer vegetarisch te eten. De basis is natuurlijk een heleboel groenten (en fruit) en die vul je dan aan met een goede eiwitbron en lekkere toppings. Het voordeel is dat je eindeloos kan variëren en experimenteren.

4. Vermijd vegetarische “burgers”

Wil je minder vlees eten voor je gezondheid, dan heeft het niet veel zin dat je vegetarische burgers uit de supermarkt haalt, waarvan je de ingrediënten niet eens kan lezen. Vegetarisch eten staat niet gelijk aan gezond eten. In een dergelijk geval wint een kwalitatief goed stukje vlees het waarschijnlijk wel van een synthetische burger. Maar je kan wel je eigen bonenburgers maken met 100% onbewerkte ingrediënten, heerlijk! 

5. Eet lokale eitjes

Indien je geen vlees wil eten, maar niet helemaal vegan bent, zijn eitjes een goede keuze. Eieren zitten vol goede eiwitten en vetten en bevatten ook nog heel wat vitamines. Je kan ze eten als ontbijt of verwerken in salades of zoetigheden zoals gezonde pannenkoeken. 

6. Kies een kwalitatief goede eiwitbron

Ook zonder vlees kan je voldoende eiwitten eten. Er zijn genoeg voorbeelden van vegetarische of vegan atleten en bodybuilders. Je hebt een ruime keuze tussen: 

  • Tofu
  • Bonen
  • Linzen
  • Kikkererwten en hummus
  • Tempeh
  • Noten
  • Seitan

7. Gebruik een eetschema

Om je op weg te helpen met vegetarische recepten en er toch voor te zorgen dat je de juiste hoeveelheid calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten binnenkrijgt, is een voedingsschema een slimme keuze. 

Met een premium abonnement van FitChef krijg je elke week eetschema’s op maat, helemaal aangepast aan jouw persoonlijke behoefte. Je kan er zelfs voor kiezen om alleen vlees uit te sluiten, of ook vis. 

👉 Meld je hier aan voor eetschema’s op maat

8. Doe eens exotisch 

Van elke klassieke Hollandse maaltijd met spek, kip of gehaktballen kan je wel een vegetarische versie maken. Maar er zijn ook wereldkeukens die uit zichzelf heel veel vegetarische recepten hebben. Denk maar aan de Indische, Thaise, Vietnamese, Mexicaanse of Libanese keuken. Zodra je die ontdekt zal je minder vlees eten om de allerbeste reden: het is gewoon superlekker!