⏰ 42% korting op jaarlidmaatschap!

2d03u58m25s

Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Snel fit worden: tips & tricks

Gezondheid

Om een marathon te lopen heb je echt wel een jaar de tijd nodig om je voor te bereiden. Niet alleen je spieren, maar ook je pezen, ligamenten, botten en hart moeten sterker worden voor een dergelijke prestatie. Maar toch kan je op korte termijn ook heel fit worden! Benieuwd welke strategie je hier het beste voor kunt gebruiken? Ontdek onze tips & tricks om snel fit te worden.

Hoe word je fit?

Snel fit worden doe je natuurlijk door in actie te komen en je lichaam aan het werk te zetten. Uiteindelijk draait het om de juiste balans tussen een bepaalde trainingshoeveelheid (volume), trainingsintensiteit en de trainingsperiode. 

Er zijn verschillende manieren om fit te worden. Een bodybuilder traint bijna uitsluitend kracht, een sprinter doet meestal krachttraining én intervaltraining en een marathonloper doet weer bijna uitsluitend duurtrainingen. Maar je kan er zeker van zijn dat al deze sporters topfit zijn. 

Op lange termijn kan je dus gewoon de sport kiezen die je het leukst vindt. Maar indien je zo snel mogelijk fit wil worden kan je beter rekening houden met onze tips in dit blog. 

Hoe lang duurt het om fit te worden?

Hoe lang het duurt om fit te worden hangt af van veel factoren. Als je nog nooit hebt gesport en er ondertussen al wat grijze haren zijn bijgekomen, heb je meer tijd nodig dan een frisse dertiger die in zijn tienerjaren aan topsport deed. 

De meest bepalende factoren zijn: 

  • Je leeftijd
  • Je genen
  • Je sportverleden
  • Hoe lang je niet gesport hebt
  • Je gewicht
  • Je algemene gezondheid

Afhankelijk van deze factoren zal het slechts enkele weken of toch meerdere maanden duren om fit te worden.

Snel fit worden? Is dat mogelijk?

Ook al lijken bovenstaande factoren niet in jouw voordeel, het menselijk lichaam is tot ongelooflijk veel dingen in staat. Er zijn voorbeelden van ouderen die nog nooit gesport hebben en op latere leeftijd fitter worden dan de gemiddelde twintiger. 

Als je algemene gezondheid het toelaat en je echt serieus aan de slag gaat, dan zul je je na slechts enkele weken al 10 keer beter in je vel voelen! Het snelle aanpassingsvermogen van het lichaam is werkelijk wonderbaarlijk. 

Als je lichaam het aankan kan je je op een maand tijd echt al superfit voelen. Om een bepaalde prestatie neer te zetten zoals het lopen of fietsen van een bepaalde afstand binnen een specifieke tijd heb je natuurlijk meerdere maanden en soms jaren training nodig. 

Fit worden: tips & tricks

Snel fit worden is in theorie geen probleem. Vooral met onze tips kan je je tijd maximaal benutten en krijg je elke dag meer energie. Je moet wel opletten dat je niet overmoedig wordt en jezelf blesseert, want dan is het, tijdelijk, game over. Ontdek onze 9 tips om snel fit te worden!

1. Verban de auto

Je wil misschien vooral weten hoe vaak per week je naar de sportschool moet? Wel, probeer eerst zoveel mogelijk te bewegen in je dagelijkse leven. Verban de auto en wandel of fiets overal naartoe. 

Stel je voor dat je tweemaal per dag een half uur naar je werk fietst. Dat is zomaar even 10 uur beweging per week extra! Het effect van dagelijkse beweging wordt vaak onderschat, terwijl het meestal een grotere impact heeft dan een uurtje zweten in de sportschool. 

2. Meer is beter 

Snel fit worden kan je doen door veel en/of intensief te sporten. Indien je echter totaal niet fit bent is het niet slim om meteen het uiterste van je lichaam te vragen. Dat lijkt erg stoer, maar na een weekje of twee krijg je mogelijk een terugslag. 

Focus daarom op volume. Beweeg zoveel mogelijk in het dagelijkse leven. En indien je extra  tijd hebt om te sporten kan je best 2 uur wandelen of 4 uur fietsen in plaats van een afmattende HIIT-training te doen. 

Het voordeel van lange duurtrainingen is dat je er enorm fit van wordt, je er snel van herstelt en je dus bijna dagelijks kan trainen. 

3. Intervaltraining

Doe, een beetje, intervaltraining! Hoewel een focus op trainingsvolume veel meer aan te raden is dan trainingsintensiteit, wil dit niet zeggen dat intervaltraining verboden is. Zodra je een paar weken bezig bent met je nieuwe actieve leven, is het aan te raden om lichte intervaltrainingen te doen. 

Je hoeft echter niet meteen voor een super intense HIIT-training te kiezen. Om je lichaam aan een hoge intensiteit te laten wennen, kan je bijvoorbeeld kiezen voor 5 lichte versnellingen van 1 minuut. De weken daarna kan je de intensiteit opdrijven en de duur verkorten. Voor een optimaal resultaat raadpleeg je het beste een personal trainer. 

4. Ga voor minimale belasting

Welke sport je ook kiest, je lichaam zal het zwaar te verduren krijgen. Je spieren, je hart, je hele bloedvatenstelsel, je ligamenten, bindweefsel en botten zullen tijd nodig hebben om sterker te worden. 

Door te kiezen voor een sport met lage impact verklein je het risico op overbelasting. Hardlopen is populair, maar is helaas erg blessuregevoelig. Wandelen, fietsen of zwemmen geeft je lichaam meer tijd om geleidelijk aan sterker te worden.

5. Varieer

Een andere manier om blessures te vermijden en snel fit te worden is om voldoende variatie in je trainingsprogramma te brengen. 

Door je lichaam steeds een andere bewegingsvorm aan te bieden verklein je de kans op overbelasting door te eenzijdige beweging. En omdat het lichaam steeds nieuwe prikkels krijgt, moet het zich blijven aanpassen, waardoor je snel fit zal worden. 

6. Kies cardio in plaats van kracht

Met krachttraining train je je spieren en ook je hart zal af en toe hard moeten pompen. Maar het effect op je cardiovasculaire systeem is kleiner dan bij cardio. Is snel fit worden prioriteit? Doe dan zoveel mogelijk cardiotraining. Vind je een gespierd lichaam belangrijk? Doe dan ook één of meerdere krachtsessies. 

7. Doe circuittraining

Kiezen is verliezen. Met circuittraining combineer je het beste van beide werelden. Je doet een mix van kracht- en conditie-oefeningen met minimale rust. Hierdoor zal je snel fit worden, zowel op het gebied van conditie als van kracht. 

Intense circuittraining kan je helaas wel stijve spieren bezorgen waardoor je meer hersteltijd nodig hebt. Dit kan je dus niet elke dag doen. Maar je kan het wel prima afwisselen met rustige bewegingsactiviteiten zoals wandelen en fietsen. 

8. Doe geen crunches

Je wil snel fit worden en een strak lichaam krijgen met een platte buik of zelfs een sixpack. Toch is het het beste om niet te beginnen met kleine oefeningen zoals crunches. Crunches zijn slechts de kers op de taart, of het dak op je huis. 

In de beginperiode haal je veel meer resultaat door te focussen op een stevige fundering. Focus op oefeningen met grote spiergroepen. Zet je hele lichaam aan het werk met compound krachtoefeningen zoals squats en cardio-oefeningen zoals zwemmen. 

9. Kickstart je dag

Ook al heb je in de ochtend geen tijd voor een lange sportsessie, het is erg belangrijk om zo snel mogelijk na het opstaan wat te bewegen. Beweging in de ochtend geeft je enorm veel energie voor de hele dag.

Ga dus even wandelen bij zonsopgang, fiets naar je werk of doe een paar stretchoefeningen in de tuin. Je zult merken dat je de hele dag door meer energie hebt waardoor je nadien ook meer zin hebt om te bewegen. 

Fit worden met of zonder sportschool

Doe vooral wat je graag doet. Wil je graag krachtoefeningen doen of een les spinning? Ga dan naar de sportschool. Wil je liever badmintonnen of voetballen, doe dat dan. Door te kiezen wat je graag doet, zul je er met plezier meer van doen en het langer volhouden. Als je twijfelt of de sportschool wat voor jou is, overweeg dan deze voor- en nadelen: 

Voordelen sportschool: 

  • Motiverende omgeving: Iedereen in de zaal doet zijn best, wat motiverend werkt.
  • Geen afleiding: Geen kinderen, partner of huishouden om je af te leiden. 
  • Begeleiding: Je kan altijd bij iemand terecht voor kleine en grote vragen. 
  • Flexibel: Je kan kiezen wanneer je sport. 
  • Professioneel materiaal: Met een beetje lidgeld heb je toegang tot het beste materiaal.
  • Groepslessen: Je kan alleen sporten of in een groep; doe wat jou het meest motiveert.

Nadelen sportschool

  • Kost geld: Je betaalt een maandelijks bedrag en persoonlijke begeleiding is duur. 
  • Druk: Na kantooruren kan het superdruk zijn, dat voelt niet zo ontspannend. 
  • Transport ernaartoe: Als je geen sportschool in de buurt hebt, is dat een extra drempel. 
  • Binnen: Je traint binnen, als je al de hele dag binnen zit zou wat frisse lucht meer deugd kunnen doen. 

Eetschema's om fit te worden

Snel fit worden doe je dus door zoveel mogelijk te bewegen met zo weinig mogelijk impact. Afhankelijk van jouw prioriteit kan je kiezen voor meer cardio of kracht. En doe vooral wat je leuk vindt. 

Maar zonder de juiste brandstof zal je helaas niet ver komen. Je lichaam heeft de juiste voedingsstoffen nodig om zich te kunnen aanpassen. 

  • Eiwitten zijn essentieel voor het herstellen van je spieren.
  • Koolhydraten geven je power.
  • Vitamine C houdt je weerstand op peil.
  • IJzer zorgt voor het transport van zuurstof.
  • Magnesium zorgt voor het samentrekken van spieren. 
  • Calcium en kalium zorgen voor sterke botten om meer impact aan te kunnen. 

Met de eetschema’s van FitChef ben je verzekerd van lekkere en gezonde weekmenu’s op maat. De hoeveelheid calorieën en macronutriënten is aangepast aan jouw energiebehoefte, zodat je kan kiezen om af te vallen, op gewicht te blijven of aan te komen.

De lekkere en gebalanceerde gerechten zijn makkelijk te bereiden en voorzien je van alle voedingsstoffen die je nodig hebt om snel fit te worden.

? Aanmelden voor onze eetschema's