Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Je ideale streefgewicht bepalen doe je zo!

Gezondheid

Een vaag doel stellen zoals een paar kilo vet verliezen of een beetje spieren aankomen is niet erg motiverend. Een duidelijk streefgewicht bepalen kan je motiveren om je doel te bereiken.

Waarom een ideaal streefgewicht berekenen? 

Een streefgewicht is niet alleen erg motiverend, als je het juist bepaalt, dan is het ook erg objectief. Veel mensen hebben namelijk geen duidelijk beeld meer van wat een gezond gewicht is. Dat komt natuurlijk door alle social media en de eigen onzekerheden. Streven naar een gezond gewicht, is dan veel beter dan het nastreven van een hollywood-ideaal. 

Het objectief bepalen van je streefgewicht voorkomt dat je je jezelf nooit goed genoeg vindt en eindeloos gaat diëten, ook al heb je een prima gewicht bereikt. Zodra je een gezond gewicht hebt bereikt volgens een normale referentiemethode, dan kan dat je geruststellen om je er geen zorgen meer over te maken. 

Bereken je streefgewicht via de ideale BMI

Een gezond gewicht kan is het beste te bepalen aan de hand van de BMI. Een gezonde BMI waarde ligt tussen de 18,5 en 25. 

De formule voor je BMI= G* L*L (waarin G staat voor gewicht en L voor lengte). Dus de formule voor je ideale gewicht G = BMI(L*L)

Nu kan je 3 dingen doen: 

  • Je streefgewicht bepalen volgens een BMI van 22
  • Je streefgewicht bepalen volgens een BMI ondergrens van 18,5
  • Je streefgewicht bepalen volgens een BMI bovengrens van 25

Een voorbeeld: Bart, een man van 30 jaar en 1,8 m

  • Streefgewicht = 22 (1,8*1,8) = 71 kg
  • Ondergrens = 18,5 (1,8*1,8) = 59 kg
  • Bovengrens = 25 (1,8*1,8) = 81 kg

Hoe bepaal je je persoonlijke streefgewicht? 

Zoals je ziet kunnen de waarden voor je ideale gewicht nogal uit elkaar liggen. En dat is goed, want iedereen is anders. Vertrek vanuit de ideale waarde en pas deze eventueel een beetje bij als volgt: 

  • Mannen hebben gemiddeld een hoger spierpercentage en dus kan een iets hoger gewicht voor eenzelfde lengte geen kwaad.  
  • Ben je heel erg gespierd of is dat je doelstelling? Dan kan je al snel bij de bovengrens zitten. In dat geval is dat prima.  
  • Heb je nauwelijks enige spiermassa? Dan zit je ideale gewicht iets dichter bij de ondergrens. 
  • Wil je afvallen? Prima, maar met je gewicht niet lager dan de ondergrens. 

Meet ook je vetpercentage

Je streefgewicht bepalen aan de hand van je BMI is een goede gemiddelde maatstaf om mee te starten. Maar omdat je spiermassa en vetpercentage zo bepalend is, is het wel handig om ook daar rekening mee te houden. 

Een meer waterdichte manier om je ideale streefgewicht te vinden, is dus om ervoor te zorgen dat je tussen de onder- en bovengrens zit volgens je BMI, én vervolgens te kijken of ook je vetpercentage in orde is. 

  • Is je vetpercentage te hoog? Dan mag je gewicht dus alsnog iets lager. (Of je kweekt extra spieren bij) 
  • Is je vetpercentage te laag? Dan mag je je streefgewicht iets hoger instellen. 

Een voorbeeld: Bart heeft een “perfect” streefgewicht van 71 kg, maar een vetpercentage van 21%. Voor zijn leeftijd is dat net iets te hoog. (Dat kan je zien in het blog over vetpercentage).

Bart sport waarschijnlijk niet, en een te groot deel van zijn lichaamsgewicht is vet. Hij kan dus alsnog best een beetje vet verliezen en/of spiermassa kweken. Afhankelijk van zijn keuze zal zijn BMI verlagen of verhogen, maar nog wel binnen de normale grenzen. En zijn vetpercentage zal ook verbeteren. 

Hoe je ideale streefgewicht bereikt? Met een eetschema natuurlijk! Met een FitChef Premium abonnement krijg je elke week eetschema’s op maat waarbij de calorieën en macro’s helemaal worden afgestemd op jouw persoonlijke energiebehoefte. Zo kan je aankomen of afvallen op een planmatige manier tot je jouw streefdoel hebt bereikt! 

👉 Meld je hier aan voor eetschema’s op maat