Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Top 7 voeding met veel antioxidanten

Gezondheid

Antioxidanten in voeding zijn belangrijk voor je immuunsysteem en je algehele gezondheid. Maar wat zijn antioxidanten eigenlijk? Welke voedingsmiddelen bevatten er het meest van? En is het verstandig om supplementen te nemen?

Wat zijn antioxidanten?

De term antioxidanten is een verzamelnaam voor verschillende stoffen met een antioxidatieve werking. Het is dus geen stof op zich. 

De meest bekende antioxidanten in voeding zijn vitamines zoals vitamine E en vitamine C. Maar ook andere stoffen zoals de mineralen selenium en zink hebben een antioxidatieve werking. En daarnaast zijn er nog een heleboel aan bioactieve stoffen zoals flavonoïden met dezelfde functie. 

Wat doen antioxidanten?

Uit de term antioxidanten kan je afleiden dat ze oxidatieve stress tegengaan, wat dus te maken heeft met zuurstof. Ons lichaam gebruikt zuurstof om energie vrij te maken uit vetten en suikers. Dit gebeurt allemaal in de mitochondriën van de cellen. Zonder deze energiefabriekjes zouden we niet overleven. Helaas produceren deze levensbelangrijke fabriekjes ook wat afval: vrije radicalen. 

Een kleine hoeveelheid vrije radicalen in je lichaam is dus normaal, maar een te hoge hoeveelheid kan op lange termijn schade veroorzaken aan je cellen en ziektes zoals kanker veroorzaken. 

Antioxidanten gaan de schade van vrije radicalen tegen en houden je gezond. Als je een gezond voedingspatroon hebt, blijft alles in balans. Eet je te weinig gezonde voedingsmiddelen en stel je jezelf meer bloot aan vrije radicalen door te roken, fastfood te eten of je huid te laten verbranden dan loop je meer gezondheidsrisico’s. 

Waar zitten veel antioxidanten in?

Antioxidanten kennen we vooral van fruit. Vooral exotisch fruit bevat veel vitamine C. Maar ook groenten en thee bevatten enorm veel antioxidanten. Het is zelfs dankzij de antioxidanten dat groene thee zo heilzaam is.

Voeding met veel antioxidanten, een handige lijst

Er zijn waarschijnlijk honderden of duizenden verschillende stofjes die werken als antioxidanten. Het is dan ook praktisch erg lastig om een exacte ranking op te stellen. Maar van onderstaande voedingsmiddelen weten we zeker dat ze een heel krachtige antioxidatieve werking hebben. 

1. Bessen

Vooral veenbessen, bramen, aardbeien, frambozen, bosbessen en gojibessen zijn erg rijk aan antioxidanten. Bessen zijn heerlijk als snack of als topping op salades. 

2. Koffie en thee

Koffie en thee bevatten tal van antioxidanten. Het exacte gehalte varieert sterk tussen de verschillende soorten en productiemethodes. 

3. Pure chocolade

We gaven je al een reden om koffie te drinken en nu heb je ook het perfecte excuus om meer chocolade te eten. De antioxidanten zijn natuurlijk wel afkomstig van de cacao en niet van de suiker, dus kies het liefste voor pure chocolade. 

4. Rode wijn

Het excuus om rode wijn te drinken kennen de meeste mensen al. Rode wijn is rijk aan resveratrol, wat behoort tot de antioxidantengroep polyfenolen. Helaas wegen de voordelen van de antioxidanten niet meer op tegen de nadelen van de alcohol als je er te veel van drinkt. Maar af en toe een glaasje is dus helemaal oké. 

5. Specerijen en gedroogde kruiden

We gebruiken kruiden meestal als een extraatje om onze maaltijd op smaak te brengen. Maar tal van kruiden zijn een goede bron van antioxidanten. Denk maar aan kaneel, kruidnagel, munt, oregano, rozemarijn, saffraan, salie, nootmuskaat, gember, kurkuma en dille. 

6. Zongedroogde tomaten

Alle groenten en fruit bevatten antioxidanten. En meestal zijn verse groenten en vruchten beter. Maar omwille van de warmte blijkt dat tomatensauzen en zongedroogde tomaten rijker zijn aan antioxidanten dan verse tomaten. 

7. Noten en zaden

Ook deze gezonde voedingsgroep bevat tal van krijgers om vrije radicalen tegen te gaan. Vooral walnoten, pecannoten, zonnebloempitten, hazelnoten, pistachenoten en amandelen zijn bijzonder rijk aan antioxidanten. 

Antioxidanten supplementen

Als antioxidanten zo gezond zijn, dan zou het logisch zijn om er een beetje extra van te slikken. Zo werkt de natuur echter niet. Onderzoek toont aan dat het nemen van antioxidantensupplementen geen extra gezondheidseffect heeft. Blijkbaar kunnen we de natuur niet zomaar te slim af zijn. Een teveel kan zelfs schadelijk zijn. 

De beste manier om de juiste balans aan antioxidanten binnen te krijgen is om zo gezond en zo gevarieerd mogelijk te eten. Op die manier krijg je er ook nooit te veel van binnen. 

Voor gezonde en gevarieerde maaltijden kan je terecht bij FitChef. Met een FitChef Premium abonnement krijg je elke week gezonde eetschema’s op maat. Dankzij de rijke variatie aan recepten krijg je tal van antioxidanten via je voeding binnen. En natuurlijk zijn alle menu’s makkelijk te bereiden en ontzettend lekker. 

👉 Meld je hier aan voor gezonde eetmenu’s op maat