Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Start met onze vegetarische menu's!

Gezondheid

Als je ervoor kiest om vegetarisch te eten doe je dat wellicht voor je gezondheid, het dierenleed of het milieu. Maar vegetarische menu’s samenstellen is niet altijd even makkelijk als je bent omgeven door omnivoren. Gelukkig begrijpt FitChef waarom jij kiest voor een vegetarisch dieet en daar willen we je graag 100% in steunen. Ontdek de voordelen van een vegetarisch dieet en hoe je elke dag op een praktische manier vegetarisch kan eten.

5 voordelen van een vegetarisch dieet

Vaker kiezen voor vegetarische menu's heeft een aantal interessante voordelen voor je gezondheid: 

1. Minder fastfood

Wie vegetarisch eet, grijpt minder snel naar gefrituurd fastfood. Het grootste deel daarvan bestaat namelijk uit frikadellen, vleeskroketten en andere niet-vegetarische producten. 

2. Minder calorieën

In plantaardige producten zit gemiddeld minder vet en minder calorieën dan in dierlijke producten. Gemiddeld zal je dus minder calorieën innemen en makkelijker afvallen

3. Minder hormoonverstoring

Vlees bevat hormonen. Aangezien het niet zozeer over toegevoegde hormonen gaat, maar ook over de natuurlijke hormonen van dieren, geldt dit ook voor biologisch vlees. Door vlees te vermijden, vermijd je onnodige inname van vreemde hormonen. 

4. Meer gezonde voedingsstoffen

Door minder vlees te eten, eet je automatisch meer gezonde groenten. Hierdoor eet je meer voedingsvezels, anti-oxidanten, vitaminen en fytonutriënten. 

5. Minder kans op ziekte

Vegetarische menu's zouden ook beter zijn voor het voorkomen van talloze ziektes. Vegetarisch eten wordt in verband gebracht met positieve effecten op diabetes, bloeddruk, hart- en vaatziekten, kanker, osteoporose, divertikels in de darm, galstenen, staar en reumatoïde artritis.

Het is echter niet altijd duidelijk of het vegetarische aspect zelf de oorzaak is of dat andere factoren in de voeding en de levensstijl hier ook een rol in spelen. Iemand die vegetarisch eet, maar de hele dag door taart eet, zal bijvoorbeeld niet meteen minder kans hebben op diabetes. 

Hoeveel afvallen met een vegetarisch dieet? 

Afvallen is een kwestie van minder calorieën eten dan je verbruikt. En met een vegetarisch dieet gaat dat vaak net iets makkelijker. Je kan namelijk veel meer volume eten aan groenten en toch niet te veel calorieën innemen zodat je alsnog afvalt. 

Maar puur theoretisch zal je met een vegetarisch dieet niet sneller of trager afvallen dan met een ander dieet. Als je je vegetarische weekmenu’s op de juiste manier aanpast aan jouw energiebehoefte val je net zo veel af als bij andere diëten. Gemiddeld verlies je de eerste 3 maanden 5 tot 10 kg lichaamsgewicht. Hierbij zit in het begin wel wat vocht, als je alleen vetverlies rekent kan je ongeveer rekenen op 5 kg per 3 maanden. 

Start met onze vegetarische menu's

De kunst van afvallen als vegetariër is om nog wel voldoende eiwitten binnen te krijgen. Want als je te weinig eiwitten inneemt verlies je je spiermassa terwijl je afvalt. Hierdoor zal je basismetabolisme dalen. Als gevolg kan je op een gegeven moment plots niet meer afvallen. En bovendien verlies je ook je vormen en spierkracht.

De vegetarische menu's van FitChef worden helemaal afgestemd op jouw persoonlijke energiebehoefte. Hierdoor krijg je de juiste hoeveelheid calorieën aangeboden om af te vallen, maar nog steeds met voldoende eiwitten om je spiermassa te behouden. 

Bovendien kan je ervoor kiezen om enkel vlees of ook vis te schrappen. En is er een bepaalde kaassoort die je niet lust of drink je ook geen melk? Dan kan je dit eenvoudig aangeven via je dieetvoorkeuren in je dashboard. 

👉 Meld je hier aan voor vegetarische weekmenu’s op maat