Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Verzadigd vet is wél gezond! 9 redenen

Gezondheid

Verzadigd vet heeft nog steeds een erg slechte reputatie. Het zou je cholesterol verhogen en je aders laten dichtslibben en de oorzaak zijn van hart- en vaatziekten. Hoewel dit nog steeds de overheersende gedachte is bij veel mensen, zijn de meeste moderne wetenschappers het daar niet meer mee eens. Integendeel, verzadigde vetten zijn zelfs essentieel voor onze gezondheid. Vanwaar deze ommekeer over het lot van deze vetzuren? Is verzadigd vet dan toch gezond? En is daar wel bewijs voor?

Wat zijn verzadigde vetten? 

Verzadigd vet zit van nature vooral in dierlijke producten zoals vlees en zuivel. Maar er zijn ook enkele plantaardige bronnen zoals kokosolie en palmvet. 
 
Chemisch gezien zijn er bij verzadigde vetzuren geen dubbele bindingen in de koolstofketen. Enkelvoudige onverzadigde vetten daarentegen hebben 1 dubbele binding, en meervoudig onverzadigde vetten hebben er meer. 
In gewonemensentaal betekent dit dat verzadigde vetten bij kamertemperatuur hard zijn: denk maar aan boter en kokosvet. Onverzadigde vetten zijn bij kamertemperatuur vloeibaar, zoals bijv. olijfolie en lijnzaadolie.

Verzadigd vet is niet ongezond

Om te beginnen moeten we een misverstand uit de wereld helpen: verzadigde vetzuren zijn niet ongezond. 

In de jaren 70 van vorige eeuw vonden wetenschappers een relatie tussen de verhoogde consumptie van vlees, een verhoogd cholesterol en het vaker voorkomen van hart- en vaatziekten. Opgelet, een “relatie” of “correlatie” tussen meerdere factoren betekent niet automatisch dat het ene het andere veroorzaakt. Er is immers ook een relatie tussen het eten van ijsjes en het aantal verdrinkingsdoden. Maar het heeft geen oorzakelijk verband of “causale relatie”.

Ondertussen zijn er tal van onderzoeken die hebben aangetoond dat de inname van verzadigde vetten niet samenhangt met een verhoogd risico op cardiovasculaire ziektes, hartaanvallen of beroertes, zelfs niet bij een erg hoge inname.

Verzadigd vet laat het totale cholesterolniveau wel stijgen. Maar omdat de balans tussen LDL en HDL goed blijft, heeft dat geen nadelige gevolgen voor de gezondheid.

Enkele weetjes:

  • Weet je nog, die slechte vetten die onze bloedvaten doen dichtslibben en hartinfarcten veroorzaken? Die vetten bestaan voor slechts 26% uit verzadigd vet en maar liefst 74% uit onverzadigde vetten. 
  • Het beste en meest natuurlijke voedingsmiddel voor een baby is moedermelk. De natuur heeft zich zo ontwikkeld dat moedermelk de ideale samenstelling heeft om een baby gezond te laten groeien. Het vet in moedermelk bevat 45 à 50% verzadigd vet, 35% mono-onverzadigd vet (omega 9) en 15 à 20% meervoudig onverzadigd vet (omega -3 en omega-6).

9 redenen waarom verzadigd vet gezond is

Misschien is verzadigd vet dus niet zo ongezond als we dachten. Maar kunnen we nog een stapje verder gaan? Zijn verzadigde vetzuren misschien juist heel belangrijk en gezond voor ons? Ja hoor, ze hebben heel wat belangrijke functies in het lichaam. 

  1. Verzadigde vetten zijn een heel efficiënte brandstof. Per gram bevatten ze 9 kcal. Dan denk je natuurlijk oei, daar word je dik van. Maar bekijk het ook eens andersom. Het is een enorm goede brandstof waar je niet veel van nodig hebt om lang te kunnen bewegen. 
  2. Deze vetsoort transporteert belangrijke in vet oplosbare vitamines. Dit zijn de ADEK: vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. 

  3. Verzadigde vetten zijn belangrijk voor onze hormonale balans. Mensen die voldoende verzadigde vetten innemen hebben meer vrije testosteron. 

  4. De fosfolipiden in celmembranen bestaan uit meer verzadigde vetten dan onverzadigde vetten. De gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren hebben verzadigde vetten nodig voor de kwaliteit van de celmembranen. Onverzadigde vetten maken de celmembranen doorlaatbaar, verzadigde vetzuren maken ze stevig. 

  5. Het is ook het belangrijkste vet in de mergschede van zenuwvezels (de myeline vetzuren).

  6. Voor een goede opname van calcium en magnesium dienen ongeveer 50% van onze vetten verzadigd te zijn.

  7. Verzadigde vetzuren versterken het immuunsysteem. Ze zijn beter bestand tegen oxidatieve stress en werken als een soort natuurlijke antibiotica en doden bacteriën, virussen en schimmels.

  8. Verzadigde vetzuren kunnen net zoals het omega-3 vetzuur ALA ontstekingsfactoren verlagen. Veel wetenschappers zijn het eens dat veel welvaartsziekten en ook hart- en vaatziekten grotendeels worden veroorzaakt door chronische laaggradige ontstekingen.

  9. Het stofje dat voorkomt dat de longblaasjes dichtklappen bestaat voor bijna 100% uit verzadigde vetten, voornamelijk palmitinezuur. 

Waar zitten verzadigde vetten in? 

Verzadigde vetten zitten vooral in dierlijke producten zoals vlees en zuivel. Maar dat wil niet zeggen dat je plots allemaal fastfood en hamburgers moet eten. De leefomstandigheden van de dieren is cruciaal voor de kwaliteit van het vlees en het vet. Koeien die vooral graan, soja en mais te eten krijgen hebben vetten van slechtere kwaliteit. Het is belangrijk om te kiezen voor biologisch grasgevoerde dieren.
 
Ook de bereidingswijze is belangrijk, vetten die op te hoge temperatuur verhit worden oxideren en zijn niet meer gezond. Frituren is niet goed voor je, helaas.  
 
Als je vegetarisch bent is vooral kokosolie een goede keuze. Kokosolie heeft zelfs ook een antivirale werking. Kies onbewerkte kokosolie met geur uit een glazen verpakking. Geurloze kokosolie is sterk bewerkt en kan je beter vermijden. 

Hoeveel verzadigd vet per dag?

Dat verzadigde vetten gezond zijn wil niet zeggen dat je er onbeperkt van kan eten. Alle voedingsmiddelen die gezond zijn moeten in de juiste hoeveelheid ingenomen worden. Ook vitamine C is bijvoorbeeld schadelijk bij hoge dosissen. 

In veel landen wordt aangeraden om niet meer dan 10% van je dagelijkse calorieën uit verzadigd vet te halen. Je totale vetinname zou tussen de 20 en 30% mogen zijn. Daaruit kunnen we ook afleiden dat verzadigd vet ongeveer een derde tot de helft van je totale vetinname mag zijn. 

Als je rekent in grammen, dan hanteren we voor de totale vetinname ongeveer 1 gram per kilogram lichaamsgewicht. Voor verzadigd vet wordt dit dan 0,3-0,5 gram per kilogram lichaamsgewicht.

Benieuwd hoeveel vet jij op een dag nodig hebt? Via onze FitChef rekentool kan je in 1 minuut je gewenste calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten berekenen.

👉 Bereken behoefte via onze calculator