Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Is appelstroop gezond?

Is het gezond

Appelstroop smaakt heerlijk als zoet beleg op de boterham. Het wordt gemaakt van gezonde appels en wordt door sommige diëtisten zelfs voorgeschreven om de ijzerinname te verhogen. Is appelstroop gezond? Tijd om dit onderwerp te ontpitten en de waarheid te achterhalen.

Wat is appelstroop? 

Appelstroop wordt gemaakt door appels langdurig te koken. Vervolgens wordt het dunsap gescheiden van de pulp.

  • Het pulp bevat alle vaste delen van de appels, zoals pitten, klokhuis, schil en vruchtvlees en wordt meestal verwerkt tot veevoer.
  • Het dunsap wordt verder gekookt tot concentraat en dit wordt uiteindelijk de appelstroop. Er wordt vaak ook extra suiker of suikerbietenstroopconcentraat aan toegevoegd. 

Hoe gezond is appelstroop?

Is appelstroop gezond? Neen, maar laten we nog even positief blijven. Appelstroop wordt gemaakt van appels en bevat dus een aantal vitamines (vitamine B1, vitamine B3, vitamine B11) en mineralen (natrium, calcium en kalium).

Hoewel een groot deel van de vezels helaas verdwijnt met de pulp, bevat appelstroop toch nog 4,6 g vezels per 100 gram.  

Is appelstroop gezond voor je ijzer? 

Vooral het mineraal ijzer wordt vaak genoemd als argument om appelstroop op je boterham te smeren. Appelstroop van 100% appels bevat ongeveer 5 mg ijzer per 100 gram. Rinse appelstroop wordt gemaakt van friszure (rinse) appels en suikerbietenstroopconcentraat. Dankzij het gebruik van suikerbieten kan het ijzergehalte stijgen tot 20 mg per 100 gram. 

Een volwassen man heeft ongeveer 9-11 milligram nodig, dus je begrijpt het argument. Maar om aan je ijzergehalte te komen kan je ook (rood) vlees, boerenkool, spinazie, broccoli en peulvruchten eten. 

Hoeveel suiker in appelstroop? 

De gemiddelde appelstroop bevat tussen de 55 en 70% suiker. Dat is gewoon echt enorm veel en daarom kunnen we appelstroop niet als gezond bestempelen. Een boterham met 20 gram appelstroop bevat ongeveer 3 suikerklontjes. 

In het beste geval smeer je een drietal boterhammen met in totaal 50 gram appelstroop om aan je ADH voor ijzer te komen. Maar dat levert je dus meteen ongeveer 30 gram suiker op! En dan reken je de koolhydraten van je brood niet mee. 

Een dergelijke hoeveelheid suiker is ongezond. Het zorgt voor een te hoog aantal calorieën, te veel koolhydraten en een piek in je bloedsuikerspiegel. 

Is appelstroop goed voor de lijn? 

Zolang je je aan je hoeveelheid calorieën houdt val je af. Dus dat kan ook met een boterham met appelstroop. Maar het probleem is dat het in de praktijk niet makkelijk zal lukken. 

Als je de hoeveelheid appelstroop wil compenseren door minder echt fruit, groenten of (zoete) aardappelen te eten, dan breng je je hele voedingspatroon uit balans omdat je minder volume kan eten en andere voedingsstoffen zal missen. En het effect op je bloedsuikerspiegel blijft even groot of verergert zelfs.  

Uiteindelijk zal je meer honger en cravings krijgen en wordt het erg moeilijk om niet te veel (ongezonds) te eten en af te vallen. Appelstroop in je dieet is dus een erg slechte strategie. 

Welke appelstroop is gezond?

De voordelen van appelstroop wegen niet op tegen de nadelen. Appelstroop is niet gezond, dus het heeft ook niet heel veel zin om de verschillende soorten te vergelijken. 
 
Pure appelstroop bevat dan wel iets minder suiker, het gaat nog steeds om ongeveer 55%. En het ijzergehalte ligt hier lager, dus daarvoor hoef je het al helemaal niet te doen. Enkel en alleen omdat het uit 100% appels bestaat, zou je kunnen argumenteren dat deze variant iets beter is, maar het is niet echt een discussie waard.  
 
Hoe je het ook wendt of keert, appelstroop is niet gezond. 
Wil je echt gezond eten, kook dan vooral vaak zelf en gebruik zoveel mogelijk natuurlijke onbewerkte voedingsmiddelen. Voor heerlijke gezonde gerechten kan je je laten inspireren door onze receptendatabase