Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Hoe gezond is mosterd?

Is het gezond

Mosterd kan je gebruiken als basis voor allerlei dressings en sauzen of als sausje op zich. Het is onder andere een heerlijke combinatie met kaas. Maar hoe gezond is mosterd eigenlijk? En zijn er veel verschillen in gezondheid tussen de tientallen verschillende soorten?

Wat is mosterd en waar komt mosterd vandaan?

Traditionele mosterd is een pittig sausje gemaakt van enkele eenvoudige ingrediënten: mosterdzaad, azijn, water en zout

Abraham haalde zijn mosterd ergens uit het Oosten vandaan. Reeds 3000 jaar voor Christus werd er al mosterd verbouwd in China. En ook de Egyptenaren zouden mosterd goed gekend hebben. En de Griekse arts Hippocrates was al overtuigd dat mosterd gezond is, hij gebruikte het namelijk als geneesmiddel.

Tegenwoordig wordt er zelfs mosterd gemaakt in Nederland. Zaanse mosterd, Groninger mosterd en Doesburgse mosterd zijn enkele erg geliefde soorten.

Mosterdzaad

Het hoofdingrediënt van mosterd is natuurlijk het mosterdzaad zelf. En dit kleine zaadje is echt een powerhouse vol krachtige voedingsstoffen. Het bevat onder andere de mineralen seleen, fosfor, calcium, zink, ijzer, zwavel, mangaan en magnesium. Er zit ook een kleine hoeveelheid vitamine A, vitamine C, vitamine E en vitamine K in. En het is zelfs een bron van het belangrijke omega 3-vetzuur. 

Mosterdzaad bevat ook tryptofaan, een essentieel aminozuur dat onder andere de bouwsteen is voor serotonine en melatonine. 

Betere vetverbranding

Mosterdzaden kunnen de hydrolyse ondersteunen. Hierdoor kan je lichaam makkelijker vetten vrijmaken om te verbranden. Je zult er niet meteen veel kilo’s mee verliezen, maar je stuurt je lichaam wel makkelijker aan om vetten te verbranden in plaats van suikers. 

Antikanker

Een perfecte oplossing voor kanker is er nog steeds niet. Maar mosterd kan wel enigszins bijdragen in het vertragen van de aanmaak van nieuwe kankercellen en de ontwikkeling van de reeds bestaande. En dat duidt toch wel op krachtige eigenschappen. De werkzame stoffen die hier verantwoordelijk voor zijn, zijn de glucosinolaten, die worden omgezet naar belangrijke fytonutriënten voor het lichaam. 

De mosterdplant

Als je zelf een mosterdplant hebt kan je ook de bladeren gebruiken. Zowel de zaden als de bladeren zouden bijvoorbeeld de klachten van migraine verlichten. Je kan ze gewoon gebruiken in een salade of koken als groente

Is mosterd gezond?

Je hebt het al door: mosterdzaden zijn erg gezond! Of het sausje mosterd gezond is hangt natuurlijk af van de overige ingrediënten. 

Traditionele mosterd wordt gemaakt van mosterdzaad, azijn, water en zout. Er zitten dus geen ongezonde ingrediënten in en daarom past het prima in een gezond eetschema

De hoeveelheid zout kan wel vrij hoog zijn (ongeveer 3,5 gram per 100 gram), maar je eet er natuurlijk geen grote hoeveelheden van. En als je in de rest van je dieet niet overdrijft met zout, valt dit best wel mee. 

Mosterd uit de supermarkt bevat vaak ook extra suiker en aroma’s. Vooral voor die suiker moet je natuurlijk opletten. Lees daarom altijd de ingrediëntenlijst. 

Natuurlijke aroma’s zoals kruiden en specerijen kunnen mosterd extra gezond maken. Denk maar aan het vaak gebruikte kurkuma. Maar toch geldt hier hetzelfde advies: controleer de ingrediëntenlijst! 

Welke mosterd is gezond?

Er zijn erg veel verschillende soorten mosterd op de markt. Soms worden er gele mosterdzaadjes gebruikt, soms zwarte. Je hebt mosterd op basis van fijn mosterdpoeder of op basis van grove mosterdzaden. Enkele bekende soorten zijn: 

  • Zaanse mosterd: deze is afkomstig uit de Zaanstreek, grof van structuur en gemaakt van gele en bruine mosterdzaden. 
  • Engelse mosterd: deze wordt gemaakt uit drooggemalen mosterdmeel van zwart en sarepta mosterdzaad en geel mosterdzaad.
  • Franse mosterd: deze wordt gemaakt van geweekte mosterdzaadjes die worden ontdaan van het vliesje en daarna gemout.
  • Waddenmosterd: is uiteraard afkomstig van de Waddeneilanden en wordt uitsluitend gemaakt van biologische ingrediënten. 

De verschillende bereidingswijzen zorgen voor een unieke structuur, smaak en scherpte. Maar er is niet echt een verschil in gezondheid. Het belangrijkste is om de ingrediëntenlijst te controleren en te kijken of er geen extra suiker of andere synthetische stoffen aan zijn toegevoegd.

Het is altijd leuk om een mosterd uit de streek te halen, maar ook lokaal of biologisch is niet altijd suikervrij. En jij, waar haal jij je mosterd vandaan?