⏰ Tijdelijk 42% korting op jaarabonnement!

10d18u19m22s

Weekmenu's op maat

Start vandaag

Start met je eerste weekmenu

Wat is je doelstelling?

Zijn olijven gezond of dikmakers?

Is het gezond?

Olijven worden vooral gekweekt in landen met een mediterraan klimaat zoals Italië en Griekenland. Geen wonder dat wij ze hebben leren kennen als topping op een pizza of verwerkt in een frisse salade. Maar de grootste hoeveelheid olijven consumeren we in de vorm van olijfolie. De meeste mensen weten daarom wel dat er in olijven veel vet zit. Welke andere voedingsstoffen zitten er nog in olijven? Zijn olijven gezond of dikmakers? En welke olijfolie kan je het beste gebruiken?

Zijn olijven dikmakers? 

Olijven bevatten gemiddeld 115 kcal per 100 gram. Dat komt vooral door de aanwezigheid van vetten (11g/100g). Puur op basis van calorieën kan je dus besluiten niet te veel olijven te eten als je wil afvallen. 

Maar zoals we weten is de juiste hoeveelheid vetten ook essentieel voor wie gewicht wil verliezen. Vetten zijn namelijk erg verzadigend en spelen een belangrijke rol voor de opbouw van je hormonen. Een juiste hormoonbalans zorgt voor een makkelijkere vetverbranding en het behouden van je spiermassa

Niet alleen in je maaltijd, maar ook als snack zijn olijven een slimme keuze. De vetten zijn niet alleen erg verzadigend, maar zorgen ook voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Daarom zijn olijven vaak een betere snack dan bijvoorbeeld een cracker met jam, waarbij je energieniveau een rollercoaster wordt. 

Zolang olijven dus binnen de macro’s van je eetschema passen, zijn ze geen dikmakers maar een slimme keuze voor iedereen die wil afvallen. 

Zijn olijven gezond? 

Olijven zijn niet alleen een goede keuze als je wil afvallen. Olijven zijn ook heel gezond en daarom passen ze in elk eetschema. De meest besproken gezonde voedingsstoffen in olijven zijn de Omega-9 vetzuren. Dit zijn onverzadigde vetzuren die goed zijn voor je hart en bloedvaten en het cholesterolgehalte. 

Maar de echte kracht van olijven zit eigenlijk in de minder bekende plantstoffen, “polyfenolen”. Deze stoffen hebben een beschermend effect op de hersenen en verminderen DNA-schade. Daarom kunnen ze op lange termijn zelfs preventief werken tegen hart-, spier-, of nierziekten. Polyfenolen zouden ook een effect hebben op de snelheid van celdelingen en gaan zo veroudering tegen. Misschien is dit wel het echte geheim van het gezonde mediterrane dieet. 

Olijven zijn dus supergezond en bevatten talrijke stoffen die een positief effect hebben op ons gewicht en onze gezondheid. En misschien zien we er door het eten van olijven wel langer jeugdig en jong uit. Dat laat ik me geen twee keer zeggen!  

Welke olijven zijn het gezondst? 

Er bestaan heel veel soorten olijven en deze bevatten allemaal net iets andere hoeveelheden van de gezonde vetten en plantenstofjes. Maar als je de gezondste olijven zoekt kan je je beter niet blind staren op de soort, maar op de kwaliteit. Groene en zwarte olijven komen beide zelfs van dezelfde boom. Groene olijven worden alleen sneller geplukt, terwijl de zwarte olijven veel langer hebben kunnen rijpen. 

Het rijpingsproces voor het verkrijgen van zwarte olijven kost tijd, en dus ook geld. Daarom worden groene olijven vaak op een ongezonde manier bewerkt tot ze een zwarte kleur krijgen. Zwarte olijven die bewerkt zijn hebben nog een gladde structuur net als groene olijven. Echte gerijpte zwarte olijven zien er ietwat gerimpeld uit en zijn zeer intens bruin, zwart, of paars. Rijpe zwarte olijven zijn te zacht om te ontpitten en bevatten dus nog hun pit.

Kies dus bij voorkeur voor de duurdere olijven als je ze zwart het lekkerst vindt. Die zul je vaak op de markt of bij mediterrane supermarkten vinden. Maakt de kleur je niet zo veel uit? Dan vermijd je met groene olijven dat ongezonde verkleuringsproces.

Welke olijfolie is het gezondst? 

Naast olijven zelf is natuurlijk ook olijfolie een goede keus. Extra vièrge olijfolie is het gezondst. De kwaliteit van olijfolie is afhankelijk van allerlei factoren in het pluk en verwerkingsproces. Kwaliteitsvolle extra vièrge olijfolie herken je aan de kleur, geur en natuurlijk ook aan de smaak. De smaak is zeer aromatisch en de kleur intens groen of geel.

Om de kwaliteit te behouden moet de olie bewaard worden in een donkere fles. Het leukst is natuurlijk om naar een speciaalzaak te gaan en de verschillende oliën te proeven. Net als bij wijn kan je zo de subtiele verschillen in smaak leren herkennen en waarderen. 
 
Extra vièrge olijfolie is helaas niet geschikt om te bakken. Als je wil bakken met olijfolie doe je dit met gewone olijfolie. Dit is een mengsel van de eerste persing met geraffineerde olie. Maar ook deze olijfolie verdraagt geen hele hoge temperaturen. Andere goede alternatieven om in te bakken zijn roomboter of kokosolie.

Lekkere recepten met olijven