Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Is de zoete aardappel gezonder dan een gewone aardappel?

Is het gezond?

De zoete aardappel of bataat is in Nederland erg in trek. Oorspronkelijk komt de bataat uit Mexico, maar waarschijnlijk heeft Columbus deze bij ons geïntroduceerd. Zoete aardappels hebben uiteraard een ietwat zoete smaak en zijn te gebruiken in heel wat verschillende recepten. Je kan er zowel een pittige curry als zoete brownies mee maken. Maar hoe gezond is de zoete aardappel, en wint hij het van zijn “gewone” broertje? Als ze al broertjes zijn...

Zijn de zoete aardappel en de aardappel familie?

De zoete aardappel is geen familie van de normale aardappel. De gewone aardappel is lid van de nachtschadefamilie. En de bataat is een groente. Het is een knolvormige wortel van een slingerachtige plant uit de windefamilie. 
 
Uiterlijk zijn ze erg makkelijk te onderscheiden. Ze zijn vaak groter dan de normale aardappel en kunnen zowel langwerpig als dik zijn. Ze hebben meestal een mooi oranje kleur onder de schil, maar er is ook een witte variant. De oranje aardappels bevatten echter meer bèta-caroteen en de witte varianten zijn iets zoeter.

Gezondheidsvoordelen van zoete aardappels

Zoete aardappels zijn erg gezond. Ze bevatten tal van vitamines en mineralen en veel vezels. We bespreken de voedingsstoffen waar de bataat het meest in uitblinkt. 

Vitamine A 

Met slechts 100 gram aardappel kom je al aan 3 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A. En zoete aardappel bevat ook bètacaroteen, wat in je lichaam wordt omgezet tot vitamine A. Vitamine A ondersteunt het immuunsysteem en je darmgezondheid. Het is goed voor alle lichaamscellen, maar we kennen het vooral omwille van het belang voor onze ogen. Een tekort kan gevaarlijk zijn, vooral voor kinderen en zwangere vrouwen.  

Antioxidanten

Naast vitamine A zijn er nog tal van andere anti-oxidanten aanwezig die het immuunsysteem versterken. Anti-oxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen. Dit zijn een soort afvalproducten die vrijkomen bij allerlei lichaamsprocessen. De bekendste anti-oxidant is vitamine C, welke ook sterk vertegenwoordigd is in de bataat. Regelmatig anti-oxidanten in je voeding brengen helpt je beschermen tegen ziekte en veroudering. 

Kalium

Eén middelgrote zoete knol levert je ongeveer 500 milligram kalium op. Kalium is een heel belangrijk mineraal dat onder andere de vochtbalans in het lichaam regelt. Het behoort tot de elektrolyten en is nodig om de zenuwsignalen naar de spieren door te geven. Zonder kalium geen goede spierwerking. 

Choline

Choline is niet het meest bekende stofje dat aanwezig is in bataat, maar daarom niet minder belangrijk. Het is zelfs een vrij krachtige stof die je helpt om goed te slapen, te leren en dingen te onthouden. Choline heeft een zuiverende werking en helpt mee om vet uit voeding op te nemen. 

Zoete aardappel versus gewone aardappel

Zoete aardappel is dus erg gezond, maar is het ook gezonder dan gewone aardappels? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Ze hebben namelijk beide verschillende sterktes. We zetten de belangrijkste verschillen op een rij: 

Koolhydraten

In voedingswaarde is er geen heel groot verschil. Zo bevatten ze beide ongeveer evenveel calorieën en koolhydraten. De zoete aardappel bevat per 100 gram 96 kcal en 21 gram koolhydraten. De gewone aardappel 88 kcal en 18 gram koolhydraten. Een normale aardappel bevat wel bijna uitsluitend zetmeel, terwijl de zoete versie 4,2 gram suikers per 100 gram bevat. 

Voedingsvezels en GI

De zoete versie bevat dan wel iets meer energie en suikers, maar ook veel meer gezonde voedingsvezels. Voedingsvezels zorgen ervoor dat suikers trager worden opgenomen. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabieler. En met een erg klein verschil in energetische waarde lijkt het zinvoller om te kijken naar het verschil in de glycemische index (GI). 
 
De GI van een gewone aardappel is best hoog (78). Voor de bataat is dit slechts 46, een knappe prestatie als je weet dat deze wel meer suikers bevat. Om af te vallen lijkt het dan ook beter om voor de zoete versie te gaan. Je zal er veel langer van vol zitten en geen last krijgen van cravings of energiedipjes waardoor je weer gaat snoepen. 

Vitamines 

Zoete aardappels zijn duidelijk kampioen als het op bètacaroteen aankomt. Er zit namelijk 9,4 mg per 100 gram in, en gewone aardappels bevatten geen bètacaroteen. De zoete knol wint ook qua hoeveelheid in vitamine B2, vitamine B3,  vitamine C en vitamine E. 
 
De gewone aardappel bevat wel meer magnesium en vitamine B6. Deze vitamine helpt bij het soepel houden van je bloedvaten en het reguleren van je bloeddruk. Dit verschil is echter erg klein. 

Solanine

In gewone aardappel zit ook nog een stofje dat je liever niet in je voeding wil: solanine. Sommige mensen zijn er gevoeliger aan dan anderen. Het kan klachten veroorzaken zoals artritis, pijnlijke knieën en polsen en stijve gewrichten.

Wie is de winnaar? 

Er is geen eenduidige winnaar, aangezien beide aardappels hun kwaliteiten hebben. Maar zoete aardappel heeft wel een aantal duidelijke voordelen die ons overtuigen om de bataat nog vaker op het menu te zetten! De lagere glycemische index is wel een voordeel als je wil afvallen.

Maar wie echt gezond wil eten weet dat kiezen gelijk is aan verliezen. Variatie tussen gezonde voedingsmiddelen is de beste manier om zoveel mogelijk voedingsstoffen op te nemen. Wil je graag een duwtje in de rug bij het samenstellen van gebalanceerde eetschema's? Probeer dan eens onze FitChef Premium menu's!

👉 Aanmelden voor FitChef Premium