Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Is zuivel gezond? En hoeveel zuivel per dag is het advies?

Is het gezond

Zuivel staat in de schijf van vijf, maar toch is niet iedereen daar even blij mee. Het bevat zeker wel een aantal goede voedingsstoffen, maar er zijn ook argumenten tegen. Hoog tijd dus voor een duidelijk overzicht. Is zuivel gezond en past het in jouw voedingspatroon?

Wat is zuivel?

Zuivel is de term voor producten die bereid zijn op basis van rauwe melk. Deze melk komt meestal van koeien, maar kan net zo goed afkomstig zijn van schapen, geiten, kamelen, paarden of waterbuffels. 

Wat zijn de meest voorkomende zuivelproducten? 

Over de hele wereld, maar vooral in Nederland, is zuivel erg geliefd. De meest voorkomende en populaire zuivelproducten zijn: 

  • Koemelk
  • Geitenmelk
  • Schapenmelk
  • Alle soorten kazen
  • Vla
  • Yoghurt
  • Kwark
  • Room
  • Slagroom
  • Boter
  • Whey proteïne

Is zuivel gezond?

Het is moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. Aan de ene kant zijn er namelijk de voorstanders van “Melk, de witte motor”. In het andere kamp zitten echter de tegenstanders met als slogan “Melk, de witte sloper.” En ze hebben beide enkele sterke argumenten. 

Gezondheidsvoordelen van zuivel

Zuivelproducten bevatten heel wat goede voedingsstoffen die belangrijk zijn voor je gezondheid. Zowel wat betreft macronutriënten als micronutriënten heeft zuivel heel wat te bieden:

  • Eiwitten met alle essentiële aminozuren
  • Calcium
  • Fosfor, Kalium en Magnesium
  • Vitamine B2
  • Vitamine B12
  • Vitamine D
  • Vitamine K
  • Verzadigde vetten (die in beperkte hoeveelheid prima gezond zijn)

Nadelen van zuivel

Een voedingsmiddel is echter meer dan een aantal losse macro- en micronutriënten. De specifieke structuur van de macronutriënten en nog een aantal andere stofjes overtuigen veel mensen ervan om zuivel aan de kant te laten staan. 

  • Lactose: Lactose is de specifieke suiker die in melk te vinden is. Wereldwijd zijn er heel wat mensen met een lactose-intolerantie. 
  • Whey en caseïne: dit zijn de specifieke eiwitten uit melk. Krachtsporters zijn er dol op en nemen ze zelfs in zuivere poedervorm. Maar deze eiwitten worden in verschillende onderzoeken in verband gebracht met allerlei ziektes. Zo wordt caseïne in verband gebracht met prostaatkanker. Maar de meningen blijven hierover verdeeld.
  • Hormonen: In Nederland hoef je je geen zorgen te maken over allerlei illegaal toegevoegde hormonen. Maar een koe bevat natuurlijk ook natuurlijke hormonen die eveneens een (negatief) effect kunnen hebben op je lichaam. 

Hoeveel zuivel per dag?

Met al deze argumenten voor en tegen is het lastig om een duidelijke richtlijn mee te geven. Wat betreft zuivel vind je in de Schijf van Vijf de magere en halfvolle varianten zonder toegevoegde suiker. Volgens ons is er niets mis met volle varianten, zolang de hoeveelheid vet maar binnen je dagelijkse behoefte past. 

De Hoge Gezondheidsraad doet een aanbeveling van 250 tot 500 ml melk en melkproducten (bv. yoghurt of kaas) per dag. 

Maar test vooral zelf hoe jouw lichaam reageert op zuivel. Helpt het jou om je botten of spieren te versterken? Prima. Krijg je er puisten of luchtwegproblemen van? Dan kan je beter op zoek gaan naar plantaardige alternatieven.

Voor gezonde eetschema’s op maat kan je terecht bij FitChef. Met een FitChef premium abonnement krijg je elke week op maat gemaakte eetschema’s toegestuurd.

In je persoonlijke dashboard kan je aangeven om bepaalde voedingsmiddelen zoals melk of kaas of allergenen zoals lactose, niet op te nemen in je eetschema. En zo kan jij elke dag genieten van gezonde en lekkere recepten op maat, met of zonder zuivel.

👉 Meld je hier aan voor gezonde eetschema’s