Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Rutger: “Mijn voeding is nog nooit zo on point geweest!”

Interviews

Wie zijn die duizenden Premium gebruikers eigenlijk? Waarom hebben ze voor FitChef Premium gekozen, en hoe helpen persoonlijke weekmenu's ze om hun doelen te bereiken? Vandaag in de spotlights: Rutger Lokin, student informatica, die al jaren serieus met fitness bezig is. Waarom heeft hij ervoor gekozen Premium lid te worden? En wat zou hij nieuwe gebruikers als tips meegeven?

“Ik sport veel en probeer zo gezond mogelijk te eten, dus ik hield al een tijdje alles wat ik at bij in MyFitnessPal. Daar heb ik wel heel veel van geleerd over wat wel en niet gezond is, maar het was ook niet echt handig. Ik was zo een half uur per dag kwijt aan bijhouden en het scannen van al die barcodes.

Daar kwam nog bij dat ik ook niet heel gevarieerd at. Wel gezond, hoor, maar ik stond wel heel vaak in de supermarkt van “wat ga ik vandaag nou weer eens eten”. En dan at ik uiteindelijk toch weer hetzelfde als altijd, want daarvan wist ik tenminste wat de voedingswaarde was.”

Hele zomer lean gebleven

“Toen ik FitChef tegenkwam vond ik het echt een mooi idee, dus ik besloot het eens te proberen. Ik zit intussen bij mijn 14e weekmenu en ik ben niet van plan om ermee te stoppen! Ik vind dat er heel goed is nagedacht over de structuur van de weekmenu’s en de verdeling van eiwitten op bepaalde momenten van de dag. Mijn voeding is echt nog nooit zo on point geweest als de laatste weken.

Op dit moment eet ik ongeveer op onderhoud – dat is voor mij al 3400 kcal per dag. Ik bouw langzaam wat spierweefsel op, maar ik probeer ook om intussen lean te blijven. De hele zomer zat ik op of onder de 10% vet, in de winter ga ik mijn calorie-inname misschien weer iets opschroeven om een tijdje te kunnen bulken. Uiteindelijk is mijn doel wel om met mijn weekmenu’s meer spieren op te bouwen.”

Nauwelijks extra tijd kwijt

“Naast de menu’s vind ik vind de automatische boodschappenlijst ook superhandig. Ik haal mijn boodschappen nog wel gewoon zelf bij de Jumbo om de hoek in plaats van ze te bestellen, maar nu weet ik in elk geval precies wat ik in huis moet halen als ik in de supermarkt sta.

Ik heb ingesteld dat ik mijn nieuwe menu altijd op zondag krijg, want dan heb ik nooit zo veel te doen en kan ik meteen al mijn boodschappen doen. De rest van de week kan ik dan gewoon mijn menu volgen, want ik heb alles wat ik nodig heb al liggen. Het scheelt me al behoorlijk veel tijd dat ik nu niet meer zo veel na hoef te denken over mijn eten.

Met FitChef sta ik iets meer in de keuken dan vroeger, maar omdat ik zo veel minder tijd nodig heb om calorieën bij te houden en maaltijden te plannen is er netto eigenlijk nauwelijks verschil. Mijn tijd is alleen verschoven van nadenken naar gewoon koken. Ik kook gelukkig graag, dus dat is echt een verbetering.”

Eigen draai aan de recepten

“Wat ik ook leuk vind is dat ik echt nieuwe dingen leer van de weekmenu’s! Ik wist bijvoorbeeld nooit goed hoe ik kikkererwten en linzen kon verwerken in mijn maaltijden, daarmee kan ik nu wel echt meer afwisselen. En ik merk ook dat ik een stuk meer groente en fruit eet dan voordat ik met FitChef Premium begon.

Soms kom ik ook recepten tegen die veel lekkerder zijn dan ik dacht. Ik had laatst een quinoasalade met ei en kerrie, daar had ik niet van verwacht dat ik hem zo chill zou vinden.

Verder geef ik bij het koken wel vaak een beetje mijn eigen draai aan de recepten, of gebruik ik een bereidingswijze waarvan ik weet dat ik hem lekkerder vind. Broccoli stoom ik bijvoorbeeld liever in plaats van hem te koken. En kip dek ik na het bakken altijd nog even af met aluminiumfolie, zodat hij lekker mals wordt. Maar het is lekker dat ik ook gewoon het recept kan volgen als ik geen tijd heb om uitgebreid te koken.”

Tips voor andere gebruikers

“Na drie maanden FitChef merk ik dat de ins en outs wel doorheb. Zo weet ik nu dat het handig is om je boodschappenlijst altijd nog even te checken, vooral voor de houdbare ingrediënten. Soms heb je dingen gewoon nog in huis, zoals een pak rozijnen ofzo. Dan kun je dat beter niet dubbel kopen.

Een andere goede tip is om de link van het weekmenu op je telefoon op het startscherm te zetten! Dan staat hij daar tussen de apps en kun je dus met één klik je weekmenu bekijken. Ik weet dat jullie aan een app aan het werken zijn, maar tot die tijd is dit voor mij een prima oplossing.

FitChef is natuurlijk nog aan het ontwikkelen, dus sommige dingen zijn voor mij nog niet optimaal. Ik zou bijvoorbeeld het superhandig vinden als je ook bepaalde maaltijden kon uitsluiten van de boodschappenlijst. Dan kon ik makkelijker bijvoorbeeld het avondeten met mijn huis mee-eten en de rest wel volgens het schema doen.

Maar ook zoals het nu werkt ben ik echt blij met Premium. Ik blijf dit voorlopig nog wel even volhouden!

Wil jij net als Rutger aan de slag met FitChef Premium? Klik hier om je aan te melden!

Ben jij Premium lid en wil je ook graag je verhaal met ons delen? Stuur ons dan even een mailtje!